کد مطلب: ۶۲۳۷۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه های خودروسازان رویایی است؟/ «کیسه هوا باز نمی‌شود، خودروی برقی بسازیم؟»

برنامه های خودروسازان رویایی است؟/ «کیسه هوا باز نمی‌شود، خودروی برقی بسازیم؟»

خودروسازان با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته مواجه‌اند و کیفیت پایین محصولات آنها صدای اعتراض بسیاری را برانگیخته، اما برنامه‌هایی که روی کاغذ برای آنها در نظر گرفته شده است، رویایی به نظر می‌رسد. برنامه های خودروسازان چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برنامه های خودروسازان یا در واقع برنامه‌هایی که وزارت صمت برای آنها تدوین کرده است، عجیب و رویایی به نظر می‌رسد.

تولید سه میلیون دستگاه خودرو و عرضه دو تا سه خودروی جدید در هر سال، صادرات سالانه یک میلیون دستگاه خودرو، تولید ۵۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی و واردات ۱۰۰ هزار دستگاه از این نوع در سال، از جمله برنامه‌های مصوب است.

همه این موارد نیز روی کاغذ قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ عملی شود. این در حالی است که برای مثال سال گذشته، خودروسازان نتوانستند برنامه تولید خود را عملی کنند ( ایسنا ).

وعده افزایش تولید با وجود مغضل خودروهای ناقص

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت تا کنون بارها وعده افزایش تیراژ تولید خودروسازان و حتی حذف قرعه‌کشی خودرو در سال آینده را داده است.

در حالی که خودروسازان بزرگ کشور با معضل خودروهای ناقص و حتی اتهام احتکار خودرو در پارکینگ‌ها مواجه‌اند.

برنامه های خودروسازان برای تولید خودروهای برقی

در زمینه تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی نیز فعالیت چشمگیری در کشور انجام نمی‌شود.

ایران باید بر اساس سندی که وزارت صمت در دولت پیشین تدوین کرده بود، امسال ۳۵ هزار خودروی برقی و هیبریدی وارد می‌کرد. البته در شرایط ممنوعیت واردات و تحریم.

در این میان، شرکت تسلا، یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان خودروی برقی در جهان، برای ایجاد خطوط تولید خود در ترکیه برنامه‌ریزی می‌کند.

اما کارشناسان معتقدند نه برنامه‌های وزارت صمت ایران برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کشور عملی است و نه با توجه به مساله تحریم و ضعف مدیریت داخلی امکان ورود شرکتی مانند تسلا به ایران وجود دارد.

تجارت‌نیوز روز گذشته در گزارشی با عنوان راه اندازی خط تولید تسلا در ایران محتمل است؟ به همین موضوع پرداخت.

نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را در مورد برنامه های خودروسازان، در ادامه می‌خوانید.

خودروسازان اجازه نمی‌دهند

گروهی از مخاطبان معتقدند خودروسازان اجازه ورود شرکتی مانند تسلا به ایران را نمی‌دهند و مساله فروش بنزین نیز مانع از سرمایه‌گذاری در زمینه تولید خودروی برقی است.

- «هرگز مافیای خودرو نمی گذارند تسلا به ایران بیاید. ما اگر بخواهیم کشورمون پیشرفت کنه باید کمپانی های خارجی بیان و دانش و سرمایه بیارند.که این کار هرگز اتفاق نخواهد افتاد‌.»

- «تسلا؟؟ خودروی برقی؟!! بنزین ۳ تومنی مگه میذاره خودروی برقی بیاد؟؟ شما ببین خودروهامون چقدر پرمصرف و آلاینده است که فردای بارندگی در عرض ۲ ساعت هوای تهران آلوده میشه»

- «امکان تولید همچین خودرو هایی تو کشور ما اصلا وجود نداره چون ایران خودرو و سایپا نمی زاره. اگر هم تولید بشه با قیمت بالای ۳۰۰ملیارد تومان به دست مشتری میدن.»

- «ماهنوز توی تولید ۲۰۶, که یه خودروی معمولی ۲۵سال پیش فرانسه بوده موندیم. هنوز ۱۵درصدش وارداتی هست! بعد می خوان خودرو برقی بسازن!»

- «کشورایی به دنبال ساخت خودروی برقی میرن که اقتصاد سالم و تولید ناخالص بالایی دارن و رو فروش بنزین حساب باز نمی کنن. ولی اینجا دنبال فرصتین که قیمت بنزین رو گرون کنن. حتی خودروهای دوگانه سوز رو هم دیگه تولید نمی کنن چون هدفشون فروش بیشتر بنزینه!»

- « کیسه هوا خودرو ساخت داخل باز نمیشه، دنبال خودرو برقی هستید؟»

- «قلب خودرو برقی باطری هستش اول باید در ساخت باطری مناسب با خودرو برقی فعالیت شروع بشه باقی مسائل ساخت خودرو برقی در کشور مهیاست. ما ایرانیها خودمان را باور نداریم.»

خودروی برقی به درد ایران نمی‌خورد

برخی از مخاطبان نیز معتقدند برنامه های خودروسازان برای تولید خودروی برقی درست نیست ایران نباید روی تولید آنها تمرکز کند.

- «وقتی خودروی برقی بخری که برقش باعث قطعی بیشتر برق تو کشور بشه به درد نمیخوره. فعلا برای کشوری مثل ایران خودروهای هیبریدی و پیل سوختی گزینه بهتری هست. شبکه برق کشور همین الانش نمیکشه.»

- «تو ایران کسی را یارای خرید این خودرو نیست. هزینه نگهداریش در مقایسه با خودروهای دیگه بالاست. بعد از یه مدت باطریشو باید تعویض کنی.»

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فراتر از اقتصاد

    طرف گفت میخوام فضا نورد بشم …. گفتمش توپ رو زمینه تو هوا دنبالش نگرد.
    تو مارو نکش نمیخواد خودرو برقی بساتزی .
    4روز بعد از ساخت اینبار علاوه بر تصادف همزمان برق ماروهم بگیره اگه از تصادف نمیریم برق مارو بکشه.

  • ناشناس

    تجارت نیوز ایول قشنگ گفتی