خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۳۳۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه اندازی خط تولید تسلا در ایران محتمل است؟ / ایلان ماسک به ایران می‌آید؟

راه اندازی خط تولید تسلا در ایران محتمل است؟ / ایلان ماسک به ایران می‌آید؟

شرکت تسلا، یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان خودروی برقی در جهان، برای ایجاد خطوط تولید خود در ترکیه برنامه‌ریزی می‌کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نیز روی کاغذ، طرح‌های بزرگی برای تولید اینگونه خودروها در کشور دارد. آیا می‌توان به راه‌ اندازی خط تولید تسلا در ایران امیدوار بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رسانه‌های ترکیه از جدی شدن برنامه‌های مربوط به راه اندازی خط تولید تسلا در این کشور خبر می‌دهند.

آنگونه که دنیای اقتصاد گزارش داده است، پنج سال پیش در سفر ایلان ماسک به این کشور، احتمال حضور تسلا در ترکیه مطرح شد. اما حالا با انتخاب مدیر عملیاتی برای راه‌اندازی خط تولید، موضوع جدی شده است.

ایران هم بر اساس سندی که وزارت صمت در دولت پیشین تدوین کرده بود، باید امسال ۳۵ هزار خودروی برقی و هیبریدی وارد می‌کرد. البته در شرایط ممنوعیت واردات و تحریم.

در همین سند پیش‌بینی شده است که این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال برسد. همچنین خودروسازان باید سالانه ۵۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی تولید کنند ( دنیای اقتصاد ).

برنامه‌های فاطمی‌امین برای تولید خودروهای برقی

موضوع خودروهای برقی از چشم رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت دولت سیزدهم نیز دور نمانده بود. او در برنامه‌های خود پیش از کسب رای اعتماد مجلس، اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدتی را در این زمینه مشخص کرد.

در آن مقطع، تسریع در پروژه‌های مربوط به توسعه خودروهای برقی یکی از اهداف او تا پایان سال ۱۴۰۰ اعلام شد.

افزایش سهم تولید خودروهای برقی و هیبریدی نیز از جمله برنامه‌های میان‌مدت وزیر پیشنهادی بود ( ایسنا ).

اما آیا برنامه‌های وزارت صمت در این زمینه عملی است؟ با توجه به تحربه ترکیه، می‌توان به راه‌اندازی خط تولید تسلا در ایران امیدوار بود؟ پاسخ کارشناسان به هر دو پرسش منفی است.

بر اساس برنامه وزارت صمت، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ سالانه، ۵۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی را تولید و ۱۰۰ هزار دستگاه را وارد کند

طرح‌هایی تنها برای جذب منابع مالی!

علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو در مورد برنامه‌های وزارت صمت برای تولید خودروهای برقی به تجارت‌نیوز می‌گوید: چنین شعارهایی مسبوق به سابقه است. در حالی که وزارت صمت، نه توانایی تحقق آنها را دارد و نه اختیار آن را.

این استاد دانشگاه علامه طباطبائی می‌افزاید: وزارت صمت باید به امور مربوط به سیاستگذاری و نظارت در حوزه تولید و واردات بپردازد و ورود به جزئیات در حیطه اختیار این نهاد نیست.

او ادامه می‌دهد: وزیران صمت در دولت‌های مختلف، به ایران خودرو و سایپا و «قطعه‌بازان» وابستگی دارند. تنها هدف از طرح اینگونه وعده‌های غیرعملی و غیرکارشناسی، درخواست منابع و حمایت‌های مالی برای این صنعت است.

او تاکید می‌کند: ظرفیت لازم برای تولید انواع خودروهای با کیفیت در کشور وجود دارد؛ به شرطی که وزارت صمت و بازیگران فعلی، صنعت خودروسازی را رها کنند.

هدررفت بدون نتیجه منابع مالی

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: دنیا به اهمیت خودروهای برقی پی برده است و خودروسازان در کشورهای مختلف به سمت تولید هر چه بیشتر اینگونه خودروها رفته‌اند.

خاکساری می‌افزاید: تا حدود سال ۲۰۳۰ میزان تولید خودروهای برقی از بنزینی پیشی می‌گیرد. حتی بعضی کشورها در نظر دارند که تولید خودروهای گروه دوم را ممنوع کنند.

او ادامه می‌دهد: اما در ایران، ورود مقاماتی مانند وزیر صمت به این موضوع، نشان‌دهنده تداخل بحث سیاستگذاری و تولید است و نتیجه آن نیز تنها می‌تواند هدر رفت منابع مالی باشد.

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: برای نتیجه‌بخش بودن چنین موضوعاتی، وزارت صمت باید به سیاستگذاری بپردازد و جزئیات تولید را به خودروسازان بسپارد. از آن سو انحصار موجود در این حوزه باید شکسته شود.

خاکساری، کارشناس خودرو: تنها هدف از طرح اینگونه وعده‌های غیرعملی و غیرکارشناسی، درخواست منابع و حمایت‌های مالی برای این صنعت است

تسلا به ایران می‌آید؟

عماد جعفری، کارشناس خودرو نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز، راه اندازی خط تولید تسلا در ایران را ناممکن می‌داند. به اعتقاد او تحریم‌های بین‌المللی و ضعف مدیریت داخلی، مانع از تحقق چنین رویایی می‌شود.

این کارشناس خودرو می‌گوید: مسئولان ایرانی، شناخت دقیقی از چگونگی تعامل با شرکت‌های خارجی و الزامات تجارت بین‌المللی ندارند و نگاه آنها به مسائل، کوتاه‌مدت است.

او می‌افزاید: معمولا با تغییر مسئولان در کشور، برنامه‌ها نیز متوقف می‌شود؛ در نتیجه شرکت‌ها نمی‌توانند برای حضور طولانی‌مدت در ایران برنامه‌ریزی کنند.

فرصت خوب بازار ترکیه برای شرکت‌های خارجی

جعفری در ادامه می‌گوید: اکنون با توجه به کاهش ارزش لیر، حضور در ترکیه برای شرکت‌های اروپایی و آمریکایی صرفه اقتصادی زیادی دارد.

او می‌افزاید: آنها می‌توانند با ایجاد خطوط تولید در این کشور، محصولات خود را با قیمت مناسب در بازار ترکیه و منطقه عرضه کنند.

این کارشناس خودرو می‌گوید: حتی در صورت رفع تحریم‌ها نیز با توجه به ضعف‌های داخلی، نمی‌توان به شکل‌گیری چنین همکاری‌ای در ایران امیدوار بود.

عماد جعفری، کارشناس خودرو راه اندازی خط تولید تسلا در ایران را به دلیل تحریم‌ها و ضعف مدیریت ناممکن می‌داند

هاب منطقه نمی‌شویم!

جعفری می‌افزاید: در گذشته نه چندان دور، قطعه‌سازانی در کشور وجود داشتند که برای تولید محصولات خود، با شرکت‌های بین‌المللی همکاری می‌کردند و حاصل آن را به بازارهای اروپایی نیز می‌فرستادند.

او ادامه می‌دهد: اکنون فعالیت بسیاری از آنها به بازار داخل محدود شده است؛ چرا که وزارت صمت و دیگر نهادهای دولتی، به جای حمایت از صادرکنندگان موانعی را برای فعالیت آنها ایجاد می‌کنند.

این کارشناس خودرو تاکید می‌کند: در این شرایط، مقایسه ایران با کشورهای دیگر امکان‌پذیر نیست. ایران نمی‌تواند در زمینه تولید خودروهای برقی، به هاب منطقه تبدیل شود.

جعفری می‌گوید: اکنون تعدادی موتورسیکلت برقی به مردم فروخته شده اما هنوز زیرساخت لازم برای شارژ آنها در کشور شکل نگرفته است. در این شرایط، چگونه می‌توان تا سال ۱۴۰۴ به آمارهای رویایی ارائه شده دست یافت؟

بی‌توجهی خودروسازان ایرانی به تولید خودروهای برقی

به گزارش تجارت‌نیوز، خودروسازان ایرانی فعالیت چشمگیری در حوزه تولید خودروهای برقی و هیبریدی ندارند اما این موضوع در دنیا اهمیت زیادی یافته است.

طبق ادعای بلومبرگ، تنها در یک سفارش به شرکت تسلا که بزرگترین سفارش خرید خودرو برقی جهان محسوب می‌شود، یک مشتری درخواست تولید ۱۰۰ هزار خودرو برقی را به ارزش ۴٫۲ میلیارد دلار داشته.

این رقم ۳٫۵ برابر درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ا.م.م.ز

    این کارشناس هم دیدش طولانی مدت نیست از کجا معلوم تا چند سال آینده ایران جز برترین های خودرو در جهان نباشه ….. البته با مدیریت جدید و جوان …..
    در ضمن خودروهای برقی نیاز به برق و باطری شارژ قوی داره که در صورت اتمام برق امکان جابجایی وجود ندارن در حالی که با سوخت جامد تکنولوژی جدید که چندین سال آینده خواهد آمد نیازی به برق برای حرکت خودرو وجود نخواهد داشت …..

  • ناشناس

    ایران خودرو برقی بزنه راننده رو برق میگیره میکشه

    • ناشناس

      دهنت سرویس????????????

  • ناشناس

    این چ چرت و پرتیه آخی ؟؟ با این حد تحریمها چطور امکان همچین چیزی هست

  • ناشناس

    من یه دونه وانت میخام ??

  • ناشناس

    با این شرایط ناامنی که برای سرمایه گذاری خارجی ایجاد کردن محاله کسی بیاد به این وسعت سرمایه گذاری خصوصا اینکه کسانی هستن که از واردات سودهای هنگفتی میکنن مگه میگذارن کسی بیاد خودرو خارجی تولید کنه. ترکیه هم طرح تسلا رو خواهد بلعید و به ایران اجازه نخواهد داد.

  • عفت

    اخ جون اسنپ با ماشین تسلا مردیم ازبس پراید سوارشدیم? چشمه حسود کور

  • ناشناس

    نه‌بابا‌من‌اعتقادندارم‌چون‌شامپوی‌ایرانی‌با‌اب‌هوای‌ایرانی‌سازگاره

  • ناشناس

    ایران بخواد ماشین برقی تولید کنه باید بره زود به زود بزنه تو شارژ

  • ناشناس

    معلومه که ایلان ماسک ثروتمند ترین مرد دنیا در ایران سرمایه گذاری نمیکنه .

  • ناشناس

    ایران خیلی همت کنه بتونه ماشین کنترلی بسازه✋