کد مطلب: ۷۰۵۲۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد میلیمتری نرخ بهره / اثر سرکوب نرخ بهره بین بانکی بر تورم چیست؟

رشد میلیمتری نرخ بهره / اثر سرکوب نرخ بهره بین بانکی بر تورم چیست؟

نرخ بهره بین بانکی با رشد تنها ۰٫۰۱درصدی به ۲۰٫۹۴درصد رسید و برای ششمین هفته متوالی صعودی شد. اما اثر این افزایش میلیمتری بر تورم چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در آخرین بروزرسانی خود، نرخ بهره بین بانکی در پایان آخرین هفته شهریور ماه را اعلام کرد. بر این اساس، نرخ بهره بین بانکی با تنها ۰٫۰۱واحد درصد رشد نسبت به هفته گذشته مواجه شد و به ۲۰٫۹۴درصد رسید.

سرکوب نرخ بهره بین بانکی ادامه داد

با احتساب این رشد، نرخ بهره بین بانکی برای ششمین هفته متوالی در مدار صعودی قرار گرفت. اما در این ۶ هفته تنها حدود ۰٫۳۵واحد درصد رشد کرده است. این در حالی است که از ابتدای مرداد و به مدت سه هفته که سود بین بانکی نزولی بود، معادل ۰٫۷۲درصد افت کرده بود.

بررسی تغییرات چند هفته اخیر نرخ بهره بین بانکی نشان می‌دهد که بانک مرکزی همچنان قصد دارد به سرکوب این نرخ در کانال ۲۰درصد ادامه دهد. با این وجود به نظر می‌رسد که بانک مرکزی منابع لازم برای کاهش این نرخ را ندارد و به نگه داشتن آن زیر ۲۱درصد اکتفا کرده است.

رکورد جدید پول پاشی در شهریور ماه

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افزایش کسری در بانک‌ها از یک طرف و سرکوب نرخ بهره بین بانکی از سویی دیگر باعث شده که بانک مرکزی برای تامین منابع بانک‌ها اقدام به پول پاشی کند.

اصرار بانک مرکزی به کنترل نرخ بهره باعث شده که رکورد پول پاشی در بازار بین بانکی شکسته شود. در هفته منتهی به ۱۴ شهریور، بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره بین بانکی، بیش از ۳۵هزار و ۲۸۰میلیارد تومان بسط پول در بازار بین بانکی انجام داد.

جای خالی کنترل تورم در سیاست‌های دولتی

به عقیده کارشناسان، این دست و دلبازی بانک مرکزی در تزریق پول در بازار بین بانکی و افزایش نقدینگی در پی آن، باعث شده که نگرانی‌ها از آینده تورم افزایش یابد. در شرایطی که تورم، بزرگترین مسئله اقتصادی در ایران و جهان به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد که سیاست‌ها دولت سیزدهم، اهداف دیگری را دنبال می‌کنند و بر خلاف ادعاهای مطرح شده توسط رئیس دولت، کنترل تورم جایی برنامه‌های دولت ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.