کد مطلب: ۷۴۸۳۰۰

سیدمحمود فاطمی‌عقدا در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

بودجه عمرانی ۱۴۰۲ در حد نگهداری تاسیسات!

بودجه عمرانی 1402 در حد نگهداری تاسیسات!

طبق لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، بودجه بخش عمرانی با 26 درصد افزایش اعتبار در نظر گرفته شده است. اما این میزان می‌تواند برای پیشبرد و بهبود زیرساخت‌ها کافی باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بودجه سال 1402 روز گذشته تقدیم مجلس شد. هر ساله بخشی از این بودجه به پروژه‌های عمرانی و وزارت راه و شهرسازی اختصاص دارد.

امسال نیز بودجه بخش عمرانی 327 هزار و 920 میلیارد تومان تعیین شده که این میزان نسبت به بودجه سال گذشته 26 درصد افزایش پیدا کرده است. اما این میزان افزایش به طور کلی چه تاثیری بر پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد داشت و چقدر برای بهبود زیرساخت‌ها مفید است؟

تخصیص بودجه عمرانی در سال‌های گذشته؛ صفر درصد!

سید محمود فاطمی عقدا، کارشناس ارشد مسکن در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به وضعیت زیرساخت‌های کشور نمی‌توان گفت افزایش 26 درصدی بودجه بخش عمرانی می‌تواند تا حد زیادی کارگشا باشد، اما با این وجود اگر صد در درصد این مبلغ پرداخت شود می‌تواند حداقل تاسیسات را نگهداری کند!

او افزود: البته از طرف دیگر وضعیت اعتباری دولت را نیز باید در نظر بگیریم که با لحاظ وضعیت کنونی، 26 درصد افزایش می‌تواند قابل قبول باشد.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین بیان کرد: بودجه‌های در نظر گرفته شده برای بخش عمرانی در سال‌های اخیر هیچگاه تخصیص اعتبار کامل پیدا نکرده و عملا به همین دلیل زیرساخت‌های توسعه کشور دچار مشکل شده است و نیاز به به‌روزسانی و ترمیم دارد.

او همچنین ادامه داد: به دلیل مشکلات بودجه‌ای در سال‌های گذشته، بودجه عمرانی به طور کامل پرداخت نشده و گاهی اوقات در حد صفر بوده است. به شرطی که دولت بتواند اعتبار در نظر گرفته شده را تخصیص دهد ممکن است اتفاق خوبی رقم بخورد.

86 هزار پروژه عمرانی ناتمام در کشور

در سال‌های اخیر کاهش شدید درآمدهای دولت در زمینه‌های مختلف امکان تزریق بودجه‌های کلان عمرانی را سلب کرده است. در برخی موارد نیز همان بودجه تخصیص داده شده به سایر بخش‌ها انتقال داده شده و پروژه‌های عمرانی در کشور یا عملا آغاز نشده و یا نیمه‌کاره رها شده است.

طبق داده‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران همچنین اکنون بیش از 6 هزار طرح و پروژه ملی و بیش از 80 هزار پروژه استانی نیمه‌تمام وجود دارد که حتی در صورت عدم اجرای هرگونه پروژه جدید با روند فعلی تامین اعتبار از سوی دولت 20 سال دیگر نیز به تکمیل و بهره‌برداری نخواهد رسید.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقای فاطمی دل خوشی دارید که اینجوری تحلیل می کنید ، هر سال یعنی از دولت اول احمدی‌نژاد بگیرید تا حالا ، سال گذشته چقدر بودجه عمرانی تصویب شد ؟
    آفرین ، ۲۵۱ هزار میلیارد تومان از ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان بودجه کل ! یعنی تقریبا یک پنجم . تا اینجا خوبه اما .. چقدرش وصول شد ؟؟؟ فقط و فقط ۲۷ درصد ! یعنی کشور به بزرگی ایران ۷۳ درصد بودجه تصویب شده داده نشده و صرف پرداخت بدهی دولت شده ! حال این تو یک حالت بازم خیلی مشکلی نیست ! زمانی که بخش خصوصی اعم از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی بکوب فعال باشن و چرخ اقتصاد بچرخه . حساب کنید کاملا نه ولی ۸۰ درصد غیر فعاله بخش خصوصی !
    تازه اون ۲۷ درصد که معادل ۶۸ هزار میلیارد تومان یعنی یکم بیشتر از دو میلیارد دلار می شد ، فکر میکنید صرف چی شده ؟ اون بخشی که اختلاس و دزدیده و رانت و خورده شده هیچی ، یا صرف ساخت پالایشگاه و نیروگاه سیکل ترکیبی شده یا مسکن مهر !
    امسال هم ۳۲۷ هزار میلیارد تومان تصویب کردن که با دلار متوسط ۴۵ تومان سال آینده میشه ۷.۲۶ میلیارد دلار میشه که یک میلیارد دلار در واقع کاهش یافته و اسما ۲۶ درصد افزایش داشته !
    چرا همش باید جهان سومی رفتار کرد ؟ همین ترکیه رو نگاه کنید ، یک سنت از بودجه عمومی صرف ساخت و ساز نمیکنه . از فرودگاه استانبول تا پل چاناک قلعه . با اینکه ۱۳۸ میلیارد دلار بودجه عمومی هست و اگر میخواست مثل دولت ایران تخصیص بودجه عمرانی بده باید ۲۴ میلیارد دلار بودجه تخصیص میداد یعنی ۳ برابر !
    مشکل اینه هیچ چشم اندازی نیست و دولت هر سال یک بودجه معلوم الحال به مجلس میده ، مثلا دولت امارات وقتی بودجه میده میگه سال بعد فلان ابر پروژه رو خواهیم داشت اما ما سال بعد مشخص نیست .
    مثلا بگیم سال آینده بهترین ورزشگاه خاورمیانه تو تبریز افتتاح می‌کنیم ، یا کل پروژه ساخت و ساز جاده های آبادان تمام میکنیم . ۷ تا ۸ میلیارد دلار بودجه ست اما یک سنت صرف نمیشه و الان ورزشگاه آزادی فرسوده است ، خیابان ها فرسوده است ، کمبود هتل موج میزنه ، سازه های مدرن سال هاست ساخته نشدن ، بیمارستان ها الان ترکیه سال پیش تو آنکارا دو تا استانبول با مجمع ۷۷۰۰ تخت با بهترین امکانات ساخت ما همچی مون یک بیمارستان میلاد اونم با ۱۰۰۰ تخت .

  • ناشناس

    بودجه عمرانی حداقل باید 500 هزار میلیارد میشد

  • ناشناس

    با این وضعیت خیلی هنر کنند همین برق و گاز و آسفالت رو برای سال آینده سر پا نگه دارند توسعه بماند .