کد مطلب: ۷۲۹۷۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فرار شرکت ها از پوشش بیمه نوسان برق/ قبض برق افزایش می یابد؟

فرار شرکت ها از پوشش بیمه نوسان برق/ قبض برق افزایش می یابد؟

با وجود اینکه شرکت توانیر متعهد شده که خسارت‌های ناشی از نوسانات و قطعی‌های برق را جبران کند اما هیچ شرکت بیمه‌ای زیربار پوشش این هزینه‌ها نمی‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از تعهداتی که بر دوش شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران قرار دارد، پرداخت خسارت‌های وارده بر مشترکان خود، در اثر نوسانات و قطعی‌های برق است.

با این وجود، استقبال نکردن شرکت‌های بیمه از پذیرش این تعهد، باعث شده که توانیر در چند ماه گذشته با مشکل بزرگی برای پرداخت این خسارت‌ها مواجه شود.

برگزاری مناقصه برای پرداخت خسارت

شرکت توانیر به منظور جبران خسارات ناشی از نوسانات برق بر همه 39 میلیون مشترک خود، اعم از شهری و روستایی یا مسکونی و تجاری، این حوادث را بیمه می‌کند.

توانیر به این منظور هر ساله با برگزاری یک مناقصه، شرکت بیمه‌گر را برای پوشش این حوادث انتخاب می‌کند.

شرکت بیمه کوثر در سال‌های 98 و 99 وظیفه پوشش خسارت‌های بوجود آمده را بر عهده گرفت و برای جبران خسارت‌های سال 98 حدود 65 میلیارد تومان به مشترکان پرداخت کرد.

شرکت‌های بیمه زیر بار نمی‌روند

با این وجود، توانیر در سال 1400 برای پیدا کردن شرکت بیمه به مشکل خورد. به این منظور چندین مناقصه برگزار شد اما استقبالی از سوی شرکت‌های بیمه وجود نداشت. تا اینکه شرکت بیمه دی متعهد شد که خسارت‌های ناشی از نوسانات و قطعی‌های برق را بپردازد.

قرارداد توانیر با بیمه دی در تیر ماه امسال به پایان رسید و در مرداد ماه یک مناقصه برای انتخاب بیمه‌گر بعدی برگزار شد. با این حال عدم استقبال شرکت‌ها بیمه باعث شد که این مناقصه به نتیجه نرسد.

اما چه عواملی باعث شده‌اند که هیچ یک از شرکت‌های بیمه زیر بار قبول این مسئولیت نرود؟

همیشه پای تورم در میان است

یکی از دلایل عمده این موضوع، نامتناسب بودن حق بیمه دریافتی شرکت‌های بیمه با تورم است.

حق بیمه ماهانه مشترکان برق خانگی شهری ۱۰۰ تومان و مشترکان برق تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان است و این رقم از سال 98 تاکنون ثابت مانده است. این در حالی است که نرخ تورم در این مدت افزایش چشمگیری را شاهد بوده است.

از سوی دیگر افزایش قطعی‌ها و نوسانات برق باعث شده که تعداد این خسارت‌ها و در نتیجه مبلغ آنها نیز افزایش یابد.

به این ترتیب، شرکت‌های بیمه که مثل همه بنگاه‌های اقتصادی دیگر به فکر سود خود هستند، تمایلی برای قبول این تعهد نداشته باشند.

مبلغ حق بیمه افزایش می‌یابد؟

این موضوع باعث شده که زمزمه‌هایی از افزایش مبلغ حق بیمه در قبض‌های مشترکان برای سال 1402 به گوش برسد. موضوعی که عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق نیر از ارائه پیشنهاد آن خبر داده است.

با این حال این پیشنهاد در سال گذشته نیز مطرح شد اما به جایی نرسید. حال باید دید تدبیر توانیر برای حل این مشکل و تسویه خسارت‌هایی که تاکنون ایجاد شده چیست و مشترکان آسیب‌دیده تا چه زمانی باید به دنبال دریافت خسارت خود باشند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.