کد مطلب: ۵۲۰۳۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

محموله جدید ارزی در راه است؟

محموله جدید ارزی در راه است؟

رویترز خبر داده که صادرات نفت ایران به چین رکورد زده و حالا هم قرار است قرارداد جدید نفتی با هند امضا شود. خبری که در حالت عادی این انتظار را به وجود می‌آورد که بتواند مسیر قیمت دلار را تغییر دهد اما آیا واقعا این چنین می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری رویترز امروز گزارش داد که ایران در ماه‌های اخیر به میزان بی‌سابقه‌ای نفت خام به مشتری اصلی‌اش، چین صادر کرده است. البته آمار گمرکات چین نیز بر ادعا صحه می‎‌گذارد. این آمارها نشان می‌دهد واردات نفت خام به چین در دو ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با ماه‌های مشابه در سال گذشته چهار درصد رشد داشته است.

علاوه بر این، براساس گزارش رویترز پالایشگاه‌های دولتی هند هم با فرض کاهش تحریم‌های آمریکا، نفت ایران را به برنامه واردات سال ۲۰۲۱ اضافه کرده است.

اهمیت افزایش صادرات نفت ایران حتی به یک کشور، از آن جهت مهم است که همه به تجربه دریافته‌اند در این شرایط هر خبری که به نحوی از ورود ارز به کشور بگوید دیر یا زود، کم یا زیاد، درست یا نادرست روی نرخ دلار اثر می‌گذارد.

گوش مردم پر است!

«مردمی که ارز معامله می‌کنند از ما خیلی بهتر اخبار را می‌دانند و بهتر از ما اخبار را تحلیل می‌کنند. دیگر شرایط مثل سال‌ها و حتی ماه‌های پیش نیست که مردم به هر خبری واکنش نشان بدهند. آنقدر از این حرف‌ها شنیده‌اند که گوششان پر است. خودمان را که نمی‌توانیم گول بزنیم، فرض کنیم که نفت هم فروختیم، چطور قرار است پولش را بگیریم؟ آن هم دلار؟ در گرفتن پول‌های قبلیمان هم مانده‌ایم».

این‌ها گفته‌های یکی از دلالان بازار فردوسی است. کسی که به نظر می‌رسد سال‌ها نوسانگیری در بازار ارز به قدری با چم و خم بازار و معامله‌گران آشنایش کرده که بی‌گدار به آب نزند.

« صدبار تا حالا از این خبرها رسیده. هر بار هم یک رقم جدید اعلام می‌شود. یکی دوباری هم بازار را تکانی داده اما در نهایت دیدند چیزی نشده و همه چیز به حالت اولیه برگشته. کسی که در بازار ارز معامله می‌کند بلد است چگونه فریب هر گفته‌ای را نخورد. مگر اینکه تازه وارد باشد یا دلارهایشان خانگی باشد».

این‌ جملات هم اظهارات یکی از معامله‌گران حرفه‌ای درباره اخبار نو رسیده به بازار است.

با وجود تحریم‌ها، کدام ارز؟

کامبیز افسری، تحلیلگر بازار ارز، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان می‌کند که این خبر با توجه به پالس خوبی که به مخاطب عام می‌دهد و ذهنیت مثبتی که ایجاد می‌کند ممکن است مثل سایر اخبار تاثیری کوتاه‌مدت در مسیر نرخ دلار بگذارد اما این سوال از ذهن مردم دور نمی‌ماند که پول نفت فروخته شده با وجود تحریم‌ها چطور قرار است به کشور بازگردد؟

او می‌گوید: این نحوه معامله کردن که ما بارها نفت فروختیم و پولی به کشور بازنگشته از اساس ایراد دارد. این چه تجارتی است که ما همیشه طلبکاریم؟ افزایش فروش نفت در شرایط فعلی در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند به طلب‌های ما اضافه کند. ما طلب‌های قبلیمان را هنوز نتوانسته‌ایم بگیریم پس این نوع نفت فروختن‌ها عایدی برای ما ندارد.

این کارشناس می‌افزاید: اگر قرار باشد صادرات داشته باشیم و ارزی به کشور نیاید اصلا نیازی به وزارتخانه دراین باره نداریم. نفت را در کشتی می‌گذاریم و میفرستیم برود.

افسری هم با سایر فعالان بازار در این که مردم اخیرا نسبت به وضعیت بازار ارز و سیگنال‌های آن حرفه‌ای‌تر برخورد می‌کنند، موافق است.

او عنوان می‌کند: حتی اگر معامله‌گران را هم کنار بگذاریم، مردم عادی هم مثل سابق نسبت به اخبار فورا واکنش نشان نمی‌دهند چرا که آنقدر اخبار این چنینی شنیده‌اند که چندین بار تایید و تکذیب شده که مثل سابق تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. قشر باسوادتر هم از وضعیت تحریم‌ها آگاهند و می‌دانند احتمال بازگشت این پول چقدر است.

عامل دیگری که به باور این تحلیلگر موجب می‌شود تا این خبر تاثیری بر نرخ‌های بازار نگذارد، کمبود ارز در بازار است. بر اساس گفته‌های او نرخ‌های فعلی برای فروشندگان جذاب نیست و همین هم باعث شده مقدار ارز موجود در بازار کم باشد. در نتیجه با اولین سیگنال منفی که موجب افزایش تقاضا شود احتمالا بازار با سرعت و شدت بیشتری روند صعودی می‌گیرد.

البته ظاهرا بازار با همین دست اخبار مثبت خریداران را در شک و تردید نگه داشته و همین هم موجب شده تقاضا بالا نرود و نرخ صعودی نشود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای بابا سرمایه مملکت را میدهند میرود کو پول کجاست دلار؟ برای یکبار هم که شده فکر مردباشند بروند با امریکا مذاکره کنند و بعد از ۴۲ سال تحریم را بردارند بخدا بیچاره شدیم خود من یک کارگاه را تعطیل کردم و این fatf را باید تصویب کنند وگرنه پولی نمیاید هالی شون نیست . ما فقط به کشور هایی که نمیتوانند پول بدهند و اقتصاد ندارند صادرات داریم سانسور نکنید

  • امیر

    سوال مهم آینه، که چرا وقتی درآمد نفت وصول نشده، مدیران نفتی که حقوقشان از محل دو درصد درآمد اختصاصی وزارت نفت، بالاتر از حدعرف رفته، هنوز حقوق نجومی می گیرند، حقوق مدیر هفت ملیون بوده یا ده ملیون، مقداری هم از محل درآمد اختصاصی مثلا می رسیده با پانزده تابیست، متوسط، حالا درآمد اختصاصی وجود ندارد!! چرا باید پوله رو بگیره

  • ناشناس

    محموله دلار کجا بوده تنها محموله ای که وارد مملکت می شه فقط محمولهای تحریمه ،بدبختی مردمه