کد مطلب: ۷۱۲۹۸۰

تجارت‌نیوز از اثرات تحدید اینترنت در گفت‌وگو با یک کارشناس گزارش می‌دهد:

افت رشد اقتصادی با مرگ کسب و کارها

افت رشد اقتصادی با مرگ کسب و کارها

فعالان اقتصادی می‌گویند رشد ۸ درصدی پیش‌بینی شده در برنامه توسعه فقط از «نفت» حاصل نمی‌شود، بلکه باید جلوی مرگ کسب و کارها در نتیجه‌ی قطعی اینترنت را هم گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، حبس اینترنت پیامدهای منفی زیادی را برای اقتصادی که با انواع بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، به دنبال داشته است. حالا هم فعالان اقتصادی با نگاهی به چشم‌انداز اقتصاد ایران، نگرانی خود را از بابت کاهش رشد اقتصادی ابراز می‌کنند. چراکه معتقدند رشد ۸ درصدی پیش‌بینی شده در برنامه توسعه فقط از «نفت» حاصل نمی‌شود، بلکه باید جلوی مرگ کسب و کارها را هم گرفت. با اینحال، یلدا راهدار- نایب رئیس سازمان ملی کارآفرینی کشور- در گفت و گو با تجارت‌نیوز می‌گوید نه تنها کسب و کارهای خرد در بستر اینستاگرام نابود شده‌اند، بلکه شرکت‌های بزرگ، صنایع و تجار هم فلج شده‌اند.

اخیرا مرکز پژوهش‌های اتاق ایران طی گزارشی از توقف روند نزولی سه‌ماهه این شاخص و برگشت آن به بالای ۵۰ واحد خبر داده، اما فعالان اقتصادی می‌گویند با اختلال در اینترنت، فعالیت‌های اقتصادی در مهرماه به‌خصوص در بخش خدمات کاهش می‌یابد.

در همین زمینه، یلدا راهدار، نایب رئیس سازمان ملی کارآفرینی کشور، با تاکید بر اینکه بخش زیادی از مراودات داخلی و خارجی و امور اداری فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه بر بستر اینترنت انجام می‌شود، به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه با ادامه محدودیت‌های اینترنت، وقفه زیادی در روند انجام کارهایمان اتفاق افتاده است. برای مثال، امکان هماهنگی و ارسال اطلاعات یا سفارش‌های خرید و فروش بین شعبه‌های مختلف یک مجموعه اصلا امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی به شدت دچار مشکل شده‌اند، ادامه داد: تجار کامل فلج شده‌اند. متاسفانه امکان مذاکره با طرف‌های خارجی و در برخی موارد امکان برقراری تماس تلفنی، استعلام سریع قیمت، برگزاری جلسات کاری و انتقال فایل وجود ندارد و این یعنی از دست دادن روزهای کاری.

صنایع، تجار و کسب و کارهای خرد فلج شده‌اند

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه اینترنت هم مانند آب، برق و گاز جزو ضروریات زندگی است، گفت: در سالی که بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تاکید شده است، الان یک ماهی می‌شود که اینترنت قطع است! بنابراین نمی‌توان انتظار کار مفید با بهره‌روی بالا را داشت.

راهدار با اشاره به نابودی کسب و کارهای خرد در بستر اینستاگرام، اظهار کرد: سوای اینها، شرکت‌های بزرگ، صنایع و تجار فلج شده‌اند. این در حالیست که خودِ دولت از فعالان اقتصادی خواست که تمام امور آموزشی خود را در بستر اینترنت انجام دهند، اما الان اطلاع‌رسانی به مشتریان به سختی انجام می‌شود.

رشد اقتصادی فقط با نفت محقق نمی‌شود

این عضو اتاق بازرگانی همچنین تاکید کرد: با این اوصاف، چطور می‌توان انتظار رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در بودجه را داشت. رشد اقتصادی که فقط با فروش نفت به دست نمی‌آید. فعالیت مستمر و با بهره‌وری بالای کسب و کارها به افزایش رشد اقتصادی منجر می‌شود که الان با قطعی اینترنت نمی‌توان منتظر چنین رشدی بود.

راهدار با اشاره به مشوق‌های مالیاتی دولت برای جبران خسارت کسب و کار نیز گفت: ارائه مشوق بعد از مرگ کسب و کارها به چه دردی می‌خورد؟ این موضوع یادآور بسته‌های حمایتی زمان شیوع گسترده کروناست که بعد از اینکه تعداد زیادی واحد صنعتی و تولیدی از بین رفت، می‎خواستند وام‌های ۳۰ تا ۵۰ میلیونی بدهند که فایده‌ای در بر نداشت. در چنین شرایطی، قطعا واحدهای تولیدی برای پرداخت حقوق با مشکل مواجه خواهند شد.

مشوق‌های مالیاتی؛ نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب

وی درباره مشوق‌های مالیاتی اعلام شده توسط وزیر اقتصاد نیز اظهار کرد: فقط اینترنت را وصل کنند! اگر فقط یک ثانیه اینترنت زودتر وصل شود و سرعت آن به قبل برگردد، جلوی خسارت‌های بیشتر گرفته می‌شود. وگرنه اگر این شرایط برای یک هفته دیگر ادامه پیدا کند، کسب و کارهای بزرگ نابود می‌شوند. متاسفانه تجار که نابود شده‌اند، چون ارتباطی با دنیای خارج ندارند. پس از مرگ بقیه جلوگیری کنیم. مشوق‌های مالیاتی نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب هستند و دوای درد فعالان اقتصادی نیستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با توجه به تحریمهای اتحادیه اروپا و اتمام مذاکرات برجام باید منتظر دلار ۱۰۰ هزار تومنی و پراید میلیاردی باشند مردم !!!!