کد مطلب: ۵۵۸۹۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گرانی اجناس چه تاثیری روی مغز می‌گذارد؟

گرانی اجناس چه تاثیری روی مغز می‌گذارد؟

آذرخش مکری، روانپزشک درباره تاثیر قیمت کالا روی کارکرد مغز می‌گوید: «پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد مارک معروف و قیمت بالای کالا، کارآیی افراد را بالا می‌برد.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، بارها پیش آمده که با دیدن کالایی با برند معروف و گران بگوییم همین کالا خوب است. به عبارتی به اعتبار برند و معروف بودن، آن را خریده باشیم. اما آیا استفاده از اجناس برند روی کارایی مغز افراد تاثیر می‌گذارد؟

شاید فکر کنید خریدن کالای برند، فقط برای افراد وجهه اجتماعی ایجاد می‌کند و آنها می‌توانند با خریدن کالاهای برند و گران طبقه اقتصادی خود را به دیگران نشان دهند. اما حالا پژوهشگران می‌گویندخریدن کالاهای برند و گران روی کارآیی مغز هم اثر مثبت می‌گذارد.

آذرخش مکری، روانپزشک درباره تاثیر قیمت کالاها بر کارآیی افراد می‌گوید: «بسیاری از تصمیمات ما تحت تاثیر فشار جمع و باورهای دیگران است و آنطور که خیال می‌کنیم تصمیم‌گیری‌های ما مستقل نیست.»

مکری می‌گوید همین که فردی فکر کند از یک برند خوب استفاده می‌کند، کارآیی او بهبود پیدا می‌کند.

او در این مورد توضیح می‌دهد: «چند پژوهش روی کالاهای مختلف انجام شده تا ببینند برند یک کالا چه اثراتی دارد. در یکی از این مطالعات، پژوهشگران چوب گلف را بررسی کردند. در این پژوهش به افراد چوب‌های نایک داده شد اما از قبل برچسب برخی را با یک برند ناشناس عوض کرده بودند اما افراد نمی‌دانستند.»

این روانپزشک ادامه می‌دهد: «از افراد خواسته شد که با چوب‌ توپ‌ها را پرتاب کنند تا مشخص شود با چند ضربه توپ را به سوراخ می‌اندازند. کسانی که با چوب گلف با مارک نایک بازی کرده بودند به طور متوسط با ۱٫۹۱ ضربه موفق شدند توپ را به سوراخ بیندازند. اما کسانی که با مارک ناشناخته بازی کرده بودند (درحالی که در اصل نایک بود) به طور متوسط با ۲٫۴ ضربه موفق شدند.»

کارآیی بالای افراد با قیمت بالای کالا!

مکری در ادامه به قیمت کالا و تاثیر آن روی افراد اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی به افراد قیمت کالا را گران‌تر می‌گویید، تصور می‌کنند کارایی کالا بالاتر است و کارایی خود افراد هم بالاتر می‌رود.»

او ادامه می‌دهد: «این تصور وجود دارد که شاید افراد به دلیل رودربایستی در برابر برخی افراد، با گران بودن کالا می‌گویند عملکرد بهتری داشتیم. اما بررسی عملکرد مغز افراد با MRI نشان داد ماجرا تعارف افراد نیست بلکه واقعا قیمت بالای کالا روی کارآیی و لذت‌بخشی در مغز افراد نمود پیدا می‌کند.»

مکری بر این باور است که بخشی زیادی از درک ما از اثربخشی وقایع، مستقل نیست و ما تحت تاثیر جمع و باورهای دیگری هستیم.

این روانپزشک در پایان می‌گوید: «از سوی دیگر جالب اینجاست که افراد وقتی از کالای مرغوب و قیمت بالا استفاده می‌کنند کارآیی بالای خود را به مهارت خود نسبت می‌دهند اما وقتی با کالایی که قیمت پایین دارد، کارآیی کمتری نشان دهند آن را به کالا نسبت می‌دهند. به عبارتی قیمت کالا روی ما اثر می‌گذارد اما به آن حتی اعتبار هم نمی‌دهیم!»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بخاطر همینه به خودشون فایزر میزنن به ما برکت.