کد مطلب: ۵۱۲۵۲۷

تاثیر موسیقی آرام بر آرامش و رشد کودکان

تاثیر موسیقی آرام بر آرامش و رشد کودکان

بهره‌مندی از موسیقی آرام در زندگی شخصی و دوران رشد فرزندان، از بروز بیماری‌های مختلف در خانواده جلوگیری می‌کند.

موسیقی آرام برای بهبود وضعیت روحی در همه سنین مفید است. یکی از بهترین شیوه‌ها برای رسیدن به آرامش روحی، شنیدن یک موسیقی ملایم است. دوران کودکی از تاثیرگذار‌ترین دوران‌ها برای یادگیری و شکل‌گیری شخصیت انسان‌هاست.

چگونگی رفتار والدین و آرامش محیط زندگی در دوران کودکی نیز، در برخورد ما با مسائل و مشکلات زندگی در بزرگسالی موثر است. از جمله تمهیدات خانواده‌ها برای آرامش بخشیدن به کودکان و محیطی که در آن پرورش می‌یابند، استفاده از جادوی موسیقی است.

در این مقاله می‌خوانید:

  • توضیح مختصری در مورد موسیقی
  • تاثیر موزیک بر کودکان
  • تقویت حافظه با گوش دادن به موسیقی
  • رشد توانایی‌های حرکتی با رقصیدن

تعریف موسیقی

موسیقی واژه‌ای یونانی است که به آن موسیقیا نیز گفته می‌شود و به دو دسته طبیعی و هنری تقسیم می‌شود.

موسقی طبیعی شامل نغمه‌هایی است که از دل طبیعت برمی‌خیزد و یا از حنجره حیوانات به گوش می‌رسد، مانند صدای گوشنواز رودخانه و یا آواز پرندگان و دیگر نواهایی که بدون آلات موسیقی و تجهیزات ایجاد موزیک و به‌شکل طبیعی ساخته می‌شوند.

موسیقی هنری به آهنگ‌هایی که انسان‌ با استفاده از لوازمی ‌چون گیتار، پیانو، ویولون و… می‌سازد اطلاق می‌شود.

اصوات طبیعی، نوایی آرام و یکنواخت دارند به همین دلیل اغلب برای انسان مسرت‌بخش و جذاب بوده و باعث آرامش می‌شوند. اما آهنگ‌های مصنوعی، در نواهای مختلف خود، احساسات متفاوتی را در ما بیدار می‌کنند. این‌گونه نواها، دارای ارتعاشات زیر و بم گوناگون بوده و اثرات خوب یا بدی را در ما به‌جای می‌گذارند.

تحقیقات علمی ثابت کرده گوش دادن به موسیقی آرام، روشی موثر برای غلبه بر استرس هستند. این‌گونه نواها بر روی سیستم عصبی خودکار تاثیر دارند و بی‌شک میزان این تاثیر در کودکان نسبت به بزرگسالان بالاتر است. افرادی که از موسیقی آرامش‌بخش استفاده می‌کنند، هنگام رویارویی با عوامل استرس‌زا، بر شرایط روحی خود تسلط بیشتری داشته و سریع‌تر از افراد عادی خود را بازیابی می‌کنند.

تاثیر موسیقی آرام بر آرامش و رشد کودکان

گوش داخلی در حدود هفته بیستم بارداری کاملا رشد کرده و نوزاد با قدرت شنوایی کامل به دنیا می‌آید. بنابراین نوزادان کامل، از لحظه تولد قادر به شنیدن اصوات اطراف خود می‌باشند. اصوات مختلف می‌توانند تاثیر بالا و قوی در شکل‌گیری شخصیت فرزند شما داشته باشند.

از راحت‌ترین و مفرح‌ترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با کودکان در سال اول زندگی، آشنا نمودن آن‌ها با موسیقی است. شما با این‌کار، یکبار برای همیشه راه را برای حضورموزیک در زندگی کودک هموار می‌کنید.

پخش موسیقی آرام حین بازی، می‌تواند در روحیه کودکان نقشی مثبت داشته و به مهارت‌های زبانی آنها نیز کمک کند. همه کودکان با توانایی درک موسیقی به دنیا می‌آیند و معمولا با شنیدن آهنگ‌ها از خود واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها می‌توانند در ماه‌های اول زندگی با نواهای آشنا و موزیک ارتباط برقرارکنند. پس بهتر است این ارتباط، از طریق موسیقی آرام باشد تا علاوه بر قوی ‌شدن توانایی‌های زبانی و لذت بردن، به آرامش روحی و عصبی آنها نیز منجر شود.

دکتر دنیل لویتین در این باره می‌گوید: مغز کودک شما همان‌طور که برای یادگیری زبان دارای توانایی ذاتی است، برای یاد‌گیری موسیقی هم توانایی دارد.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد حرکت و رقص در اثر موسیقی باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین می‌شود. از تاثیرات مثبت این ماده همین بس که گاهی با نام هورمون عشق نیز از آن یاد می‌شود.

تقریبا تمام انواع موسیقی به‌ویژه کلاسیک، می‌تواند برای کودک جذاب بوده، رسدن به آرامش و شادی و گرایش به خندیدن را در او را زیاد ‌کند. هم‌چنین کودکانی که از زمان نوزادی به شنیدن موزیک عادت می‌کنند، کنجکاوتر بوده و تمایل بیشتری نسبت به کشف دنیای اطراف، از خود نشان می‌دهند.

تقویت حافظه با گوش دادن به موسیقی

اشعار ترانه‌هایی که کودک گوش می‌دهد، او را با واژه‌های جدید آشنا می‌سازد. ریتمیک بودن کلمات و همراه بودن آن‌ها با موزیک، مهارت خواندن و حفظ کردن مطالب را در کودکان بزرگسال‌ تقویت می‌کند.

تجربه نشان داده کودکانی که برای آموزش آن‌ها، از بازی‌های موزیکال استفاده شده حافظه بهتری دارند.

رشد توانایی‌های حرکتی به وسیله رقص

گوش‌نواز بودن موسیقی و هماهنگی اعضا و ماهیچه‌های بدن کودک با آن، تاثیر زیادی در رشد مهارت‌های حرکتی کودکان دارد. بازی‌های فیزیکی، گوش دادن و هماهنگی بدن، باعث رشد اجتماعی، هوشیاری و خودآگاهی و هم‌چنین خلاقیت و قدرت حل مساله در کودک می‌شود.

این روز‌ها که کودکان به واسطه استفاده از تکنولوژی، تحرک کمتری دارند، موسیقی آرام و رقصیدن با آن در فضای خانه کمک زیادی به سلامت جسمی و تخلیه انرژی در آن‌ها می‌کند.

کلام آخر

تجربه ثابت کرده‌ موسیقی می‌تواند بر تمام زوایای ذهنی و جسمی فرد تاثیرگذار باشد. بعضی از انواع موزیک آرامش‌بخش بوده و برخی دیگر انسان را عصبی و تند‌خو می‌کنند.

این روز‌ها از تاثیر موسیقی در موارد درمانی مختلف از جمله کاهش اضطراب، درمان کودکان بیش‌فعال، تسریع درمان بیماری‌های روحی، افسردگی و… بهره می‌برند.

بهره‌مندی از موسیقی آرام در زندگی شخصی و دوران رشد فرزندان، از بروز بیماری‌های مختلف در خانواده جلوگیری می‌کند.

امید است خانواده‌ها با آگاهی از تاثیرات این نوع موسیقی، آن را در برنامه زندگی خود قرار داده و در رشد جسمی و روحی کودکان خود از آن استفاده نمایند.

*تجارت‌نیوز مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی‌آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می‌باشد*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.