کد مطلب: ۳۳۷۶۶۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک اقتصاددان:

پیش‌بینی نفع اقتصاد و ضرر بانک‌ها از دستور اخیر بانک مرکزی

پیش‌بینی نفع اقتصاد و ضرر بانک‌ها از دستور اخیر بانک مرکزی

یک اقتصاددان در ارزیابی تصمیم اخیر بانک مرکزی ممنوعیت پرداخت سود روزشمار بانکی را عاملی برای کاهش موجودی ماهانه بانک‌ها توصیف و عنوان می‌کند: این تصمیم مزایایی مانند جلوگیری از سفته‌بازی و پولشویی به همراه دارد.

شورای پول و اعتبار در راستای طرح مبارزه با پولشویی و با هدف کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی به پرداخت سود روزشمار در شبکه بانکی پایان داد. از این پس معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر می‌یابد. آیا این دستورالعمل بانک مرکزی شروع اصلاحات بانکی را کلید می‌زند؟

مرتضی عزتی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص اثرات اقدام‌ اخیر بانکی بانک مرکزی می‌گوید: این دستورالعمل بانک مرکزی هم آثار مثبت دارد و هم آثار منفی. اینکه سود سپرده‌های بانکی بر اساس حداقل موجودی از روزشمار به ماه‌شمار تبدیل شده، می‌تواند تا حدودی سیالیت پول را کاهش دهد.

وی ادامه‌ می‌دهد: این بخشنامه امکان جابه‌جایی سریع پول توسط مردم را محدود می‌کند و هزینه‌هایی را برای جابه‌جایی پول ایجاد می‌کند. این ایجاد هزینه باعث می‌شود افراد پول‌های خود را در طول ماه کمتر جابه‌جا کنند.

عزتی می‌افزاید: این عمل می‌تواند سرعت گردش پول و فعالیت‌هایی که برای سفته‌بازی ممکن بود وجود داشته باشد را کاهش دهد. محدودیت در نقل و انتقال پول و اثر آن روی سیالیت پول و سفته بازی برای اقتصاد ما مثبت است، اما این عمل می‌تواند برای بانک‌ها مناسب نباشد.

وی اضافه می‌کند: با این اقدام افرادی که از بانک پول خارج می‌کنند، دیگر توجیهی برای برگرداندن آن به حساب ندارند و تا یک ماه دیگر عجله‌ای برای آن‌ها وجود ندارد. این باعث می‌شود متوسط موجودی ماهانه بانک‌ها کاهش یابد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان می‌کند: رقابت بین بانک‌ها در جذب سپرده با استفاده از معیار ارائه سود روزشمار کاهش می‌یابد و از این جهت بانک‌ها را با محدودیت مواجه می‌کند. اما هدف بانک مرکزی ایجاد محدودیت برای بانک‌ها نبوده، بلکه بیشتر با این هدف بوده که از سیالیت پول بکاهد و هزینه سفته‌بازی را در اقتصاد افزایش دهد.

عزتی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام بانک مرکزی شروعی برای اصلاح نظام بانکی است یا نه؟ می‌گوید: توقعاتی که از رئیس بانک مرکزی وجود دارد این است که تلاطم‌ها و بی‌ثباتی‌هایی که در سیستم پولی و ارزی وجود داشت را کاهش دهد و ثبات بازارها را در اقتصاد کشور ایجاد کند. اکنون این اقدام بیشتر در راستای کاهش بی‌ثباتی‌ها، تثبیت بازارها و جلوگیری از سفته‌بازی و شاید در بعضی موارد جلوگیری از پول‌شویی است.

عزتی ادامه می‌دهد: اصلاح نظام بانکی به زمان بیشتری نیاز دارد و باید ساختارها و مقررات تغییر کند. این نیز می‌تواند یک اصلاح تلقی شود اما نه در راستای اصلاح نظام بانکی، بلکه اصلاح مقرراتی است که در جهت تثبیت بازارهای اقتصادی به خصوص بازارهای تحت تاثیر بازار پول و ارز ایجاد شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نرخ سود روزشمار هر چند حذف شد و این کار باعث کاهش سرعت تورم می‌شود،با این حال انتقال حساب های بانکی از کوتاه مدت به بلند مدت می تواند باعث تشدید رکود اقتصادی بشود.

  • ناشناس

    آخر مردم و قشر ضعیف ضرر میکنند اگر پولی دست ادم امد یا برداشت کرد میدونه که این یک ماه سودی بهش تعلق نمیگیره یا از ناچار صبر میکنه و ضرر […] هست.. یا میگه ببرم تو بازار یکاریش کنم تا سودی ازش بدست بیارم تا یک ماه پولم ارزشش کم نشه و بعد اثر این کار روی مستأجر و صاحب خانه زیاد میشه چون موقع جابجایی اینو مد نظر میگیرن.که یک ماه پول ممکنه بدون سود بشه میشه یک ماه اجاره..و در خیلی معاملات دیگه تاثیر خواهد گذاشت و خیلی شرکت ها بخاطر همین ممکنه ظلم بیشتر به مردم بکنند.. مشکل مملکت فقط بخاطر سرعت جابجایی پول بوده یعنی این همه مشکل اگر قرار بر جابجایی باشه مردم ضرر این یک ماه بی خیال میشن و همه پولها میره طرف بازار مسکن ..فعلا خودرو طلا دلار پر شده…مسکن مونده تا مثل سکه طلا دلار بشه..و بعد اون بازار بورس و ضرر و سودهاش..تولید پیشرفت یعنی میکنه با این کارهاشون باید کاری کنند.مردم تشویق به سپرده گذاری کنند و پول اون ها از بانک ها بخواهند و قانون شود که فقط در تولید استفاده شود نه در خرید دارایی بانکها و وام دادن به دلال و […]اینو درست کنند..کمی از مستند چین که ساخته شد و در تیوی گذاشته شد ببیند که چطور بانکها فقط به تولید کننده ها وام میده بیشتر به اونها و حمایتهای عجیب و غریب ازشون میکنه الکی که نیست بازار جهان رو در دست گرفتند این راهکارشونه..ولی متاسفانه ایران هر روز خرابتر دیروز و مردم فقیر تر و ارزش پول ضعیفتر میشه…ای داد………