کد مطلب: ۷۱۹۰۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی سهام ایران‌خودرو؛ خودروسازان از زیان خارج می‌شوند؟

تحلیل بنیادی سهام ایران‌خودرو؛ خودروسازان از زیان خارج می‌شوند؟

بررسی ترازنامه سال‌های اخیر ایران خودرو نشان می‌دهد که زیان انباشته این شرکت در سال ۱۴۰۰ با افت ۳۷ درصدی به سطح ۴۱ هزار و ۳۲ میلیارد تومانی رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی ترازنامه سال‌های اخیر ایران خودرو نشان می‌دهد که زیان انباشته این شرکت در سال ۱۴۰۰ با افت ۳۷ درصدی به سطح ۴۱ هزار و ۳۲ میلیارد تومانی رسید.

با «خودرو» بیشتر آشنا شویم

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ با نام اولیه شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ثبت شد. این شرکت در مهر ماه ۱۳۴۲ با هدف تولید انواع خودرو و قطعات مربوط به آن شروع به کار کرد و سهام آن در اواخر سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «خودرو» عرضه شد.

در حال حاضر فعالیت اصلی ایران خودرو، تولید قطعات بدنه، موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیل های سواری و وانت است. سهام این شرکت هم اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود. ایران خودرو با ارزش بازاری حدود ۵۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان بزرگترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

سهم ایران خودرو از تولید داخلی چه قدر است؟

در تمامی این سال ها سهم مهمی از تولیدات خودروی سواری کشور در اختیار ایران خودرو بوده است. به طوری که این شرکت در سال ۱۴۰۰ با تولید ۵۲ درصد از کل خودروهای داخلی، بیشترین سهم را در بین خودروسازان داشته است. همچنین مقایسه تولیدات ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل خود نشان می‌دهد که سهم این شرکت از تولیدات کل کشور با افت یک درصدی مواجه شده است. به این ترتیب، ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۵۱ هزار و ۱۱۲ دستگاه از ۸۶۸ هزار و ۱۳۰ دستگاه خودرو سواری تولیدی داخل کشور را تولید کرده است. نمودار زیر سهم ایران خودرو در تولیدات داخل کشور را در سال های اخیر نشان می‌دهد.

ایران خودرو چقدر از خودرو‌های سواری کشور را تولید می‌کند

بازدهی خودرو در در مقایسه با شاخص کل چه طور بود؟

از آنجایی که خودرو بزرگترین لیدر گروه خودرویی است بازدهی بسیار نزدیکی به گروه خود دارد. به نحوی که بازدهی سهام خودرو در ۶ ماهه اخیر تنها دو درصد با گروه خود تفاوت دارد. از طرفی در بازه زمانی سالانه و سه ساله ایران خودرو بازدهی بهتری از هم‌گروهی‌های خود و شاخص کل ثبت کرده است.

از طرفی در حالی که در یک سال اخیر سهام خودرو رشد هفت درصدی را تجربه کرده، شاخص کل بیشتر از ۱۰ درصد کاهش داشته است. جدول زیر بازدهی خودرو را در مقایسه با شاخص کل و گروه خود مقایسه کرده است.

مقایسه بازدهی خودرو با شاخص کل

ترکیب سهامداران ایران خودرو چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت تدبیر سرمایه آراد با در اختیار داشتن ۱۵ درصد از سهام ایران خودرو بزرگترین سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و شرکت سپهر کیش ایرانیان نیز هر کدام با تصاحب به ترتیب ۱۰٫۵۹ و ۱۰٫۲۶ درصد از سهام خودرو دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند. گفتنی است ۲۹٫۲۳ درصد از سهام ایران خودرو در اختیار سهامداران خرد است. گراف زیر ترکیب سهامداران عمده ایران خودرو را نشان می‌دهد.

ترکیب سهامداران خودرو

روند خنثی تولید و فروش ایران خودرو در سال‌های اخیر

با بررسی تولید و فروش سال های اخیر ایران خودرو مشاهده می‌شود که این شرکت پس از افت ۴۵٫۱ درصدی در تولید سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل خود سعی در افزایش تولیدات خود داشته است. به طوری که تولید ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ با افزایش حدود ۲۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ معادل ۴۸۰ هزار و ۳۳۲ دستگاه بوده است. بر خلاف روند صعودی ایران خودرو در تولیدات سال ۱۳۹۹ مجموع تولید این شرکت در سال ۱۴۰۰ کاهش ۶ درصدی را تجربه کرده است. با وجود اینکه تولید «خودرو» در این سال ها تغییرات چشمگیری نداشته، اما مبلغ فروش این شرکت از سال ۱۳۹۷ افزایش حدود ۴۳۸ درصدی را تجربه کرده که ناشی از افزایش نرخ فروش ایران‌ خودرو است.

تولید و فروش ایران خودرو

کاهش ۹۲ درصدی زیان‌سازی خودرو در نیمه نخست سال جاری

زیان خالص ایران خودرو پس از رشد ۱۹۵ درصدی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل خود، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ درصد کاهش داشته و عدد ۱۱ هزار و ۹۳ میلیارد تومان را ثبت کرده است. همچنین مقایسه صورت مالی نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت از آن دارد که زیان خالص ایران خودرو با کاهش کم‌سابقه ۹۲ درصدی روبه‌رو شده و به رقم ۳۹۵ میلیارد تومان رسیده است.

از طرفی زیان عملیاتی این شرکت نیز در سال ۱۴۰۰ با افت ۴۴ درصدی نسبت به سال قبل خود رقم هفت هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان را ثبت کرد. گفتنی است مقایسه صورت‌های مالی ۶ ماهه ابتدایی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که این شرکت در نیمسال جاری نه تنها زیان عملیاتی نداشته بلکه سود عملیاتی دو هزار و ۱۷۲ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است.

کاهش زیاندهی خودرو

بررسی ترازنامه سال‌های اخیر ایران خودرو نشان می‌دهد که زیان انباشته این شرکت در سال ۱۴۰۰ با افت ۳۷ درصدی به سطح ۴۱ هزار و ۳۲ میلیارد تومانی رسید. به علاوه ایران خودرو در نیمه سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱۳ ریال زیان ثبت کرده است.گفتنی است این سود در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۲ درصد رشد داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.