کد مطلب: ۷۴۲۷۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی دارایکم / عقب ماندگی ۶۰ درصدی از ارزش ذاتی

تحلیل بنیادی دارایکم / عقب ماندگی 60 درصدی از ارزش ذاتی

پس از گذشت سه ماه از تصویب اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایکم و پالایش یکم توسط هیات وزیران، دارایکم همچنان حدود 60 درصد زیر NAV خود معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صورت‌های مالی 6 ماهه منتهی به پایان شهریور 1401 صندوق دارایکم حاکی از آن است که عمده دارایی‌های این صندوق، بورسی است. به طوری که 97 درصد دارایی‌های این صندوق سهم‌های گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی» است.

گفتنی است سه درصد از دارایی‌های صندوق پالایشی یکم شامل سپرده‌های بانکی است.

دارایی دارایکم

سبد دارایکم را چه شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند؟

گزارش پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری دارایکم در آذر ماه 1401 حاکی از آن است که سبد بورسی دارایکم شامل سهام بیمه اتکایی امین، بیمه البرز،بانک‌های ملت،تجارت و صادرات است. در جدول زیر تعداد و قیمت هریک آورده شده است.

سهم‌های سبد دارایکم

با ضرب قیمت پایانی حال حاضر هر سهم در تعداد آن، ارزش روز دارایی بورسی صندوق دارایکم به دست می‌آید. با تقسیم این عدد بر کل تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران که حدود 577 میلیون و 61 هزار واحد (577,061,888) است ارزش بورسی هر واحد دارایکم مشخص می‌شود.

این محاسبات حاکی از آن است که ارزش هر واحد دارایکم بدون احتساب سایر دارایی‌های این صندوق (سپرده‌های بانکی) معادل 15 هزار و 530 تومان است. این در حالی است که صندوق دارایکم با وجود رشد بیش از 22 درصدی در دو ماه گذشته همچنان از سد قیمتی 10 هزار تومان عبور نکرده است. لازم به ذکر است این صندوق با قیمت 10 هزار تومان آن هم با تخفیف پذیره نویسی شد.

زیان‌دهی با وجود سبد پرسود

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه منتهی به شهریور 1401 حکایت از آن دارد که عمده درآمد این صندوق، از سود سهم‌هایی است که در پورتفوی خود دارد.

این صورت‌ مالی خبر از افزایش 61 درصدی درآمد این صندوق از محل سود سهام، در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌دهد. از این رو این صندوق در نیم‌سال جاری با وجود این افزایش قابل توجه تنها 163 میلیارد تومان درآمد داشته است.

گفتنی است زیان ناشی از تحقق نیافتن نگهداری اوراق بهادار این صندوق نیز در این دوره کاهش داشته است. با وجود همه این‌ها دارایکم مانند نیمه نخست سال 1400 باز هم زیان‌ده بوده و در نیمه نخست امسال متحمل زیانی معادل هزار و 367 میلیارد تومانی شده است.

با این وجود نمی‌شود کماکان انتظار حمایت از این صندوق از سوی مردم را داشت.

دارایکم از پرتفوی خود جا ماند

اصولا هدف از صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری کاهش ریسک ناشی از خرید و فروش سهام برای سرمایه‌گذارانی است که دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند.

اما با نگاهی به بازدهی سهم‌های بانکی در بازه‌های زمانی مختلف و مقایسه آن با بازدهی دارایکم مشخص می‌شود که کاهش ریسک در بازار تورمی ایران بهانه‌ای بیش نیست.

به طور مثال یک ماه اخیر، کلیت بازار به دنبال رشد شاخص کل افزایش خوبی را تجربه کردند. سهم‌های پرتفوی دارایکم نیز همسو با شاخص کل رفتار کرده و به طور میانگین 19 درصد رشد داشتند. اما همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود بازدهی دارایکم حتی به 6 درصد نیز نرسید.

مقایسه بازدهی دارایکم با سبد

نموداری که در ادامه آورده شده حاکی از آن است که صندوق سرمایه‌گذاری دارایکم در تمامی بازه‌های زمانی از میانگین سهم‌های خود بازدهی کمتری ثبت کرده است.

این نمودار نشان می‌دهد که دارایکم در بازه‌های زمانی ماهانه، سه ماهه، 6 ماهه و سالانه به ترتیب 2.05، 13.22، 15.54، 6.29 و 25 درصد از میانگین پرتفوی خود بازدهی ضعیف تری داشته است.

در یک سال اخیر در حالی که سهم‌های وبملت، البرز و اتکام به ترتیب حدود 34.43، 36.16 و 16.78 درصد رشد داشتند دو سهم وبصادر و وتجارت با کاهش 11.21 و 15.88 روبه‌رو شدند.

گفتنی است که دارایکم از سهام دو بانک صادرات و تجارت پیروی کرد و حدود 10.13 کاهش قیمت را در این مدت ثبت کرده است.

نمودار مقایسه بازدهی دارایکم با سبد

بررسی این نمودار نشان می‌دهد که اگر شخصی در یک سال اخیر به جای خرید سهام دارایکم به طور متوسط در تمامی پنج سهم پرتفوی این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کرد، به مراتب سود بیشتری نصیبش می‌شد.

آخرین تحلیل‌ها درباره نمادهای بازار سهام را هر روز در صفحه کدال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.