کد مطلب: ۷۴۰۵۴۷

تحلیل بنیادی وبصادر / درآمدزایی بانک صادرات از تسهیلات اعطایی

تحلیل بنیادی وبصادر / درآمدزایی بانک صادرات از تسهیلات اعطایی

وبصادر با ارزش بازار حدود 27 هزار و 793 میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین لیدرهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به حساب می‌آید. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام بانک صادرات را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک صادرات ایران در شهریور ماه سال 1331 با نام اولیه بانک صادرات و معادن به ثبت رسید. در ادامه در سال 58 به موجب قانون ملی شدن بانک‌ها نام آن به بانک صادرات ایران تغییر عنوان داد.

وبصادر از کجا شروع کرد؟

سهام این بانک در خرداد ماه سال 1388 با قیمت 100 تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. گفتنی است سرمایه این بانک در زمان عرضه اولیه حدود هزار و 680 میلیارد تومان بود که پس از طی چند مرحله افزایش سرمایه به 17 هزار و 535 میلیارد تومان رسید.

در حال حاضر مهم‌ترین تهدید برای نظام بانکی کشور تحریم‌ها هستند که در ادامه این گزارش به آن می‌پردازد.

تحریم‌ها نفس بانک‌ها را بریدند

اقتصاد ایران از سال 97 به واسطه تحریم‌های بین‌المللی با تورمی شدید دست و پنجه نرم می‌کند. به طوری که رکودهای سنگین اقتصادی در کنار نرخ‌ بیش از 40 درصدی تورم در این سال‌ها ثبات اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

طی این مدت علاوه بر به بن‌بست خوردن برجام، اقتصاد ایران به دلیل انباشت سنگین نقدینگی دچار جهش نرخ ارز شده است. همین امر سبب افزایش بهای تمام شده کالاهای تولید داخلی شده است.

در طرف دیگر ماجرا سرمایه‌گذار خارجی از طریق کانال بانکی نمی‌تواند وجوه مورد نظر را برای سرمایه‌گذاری به داخل ایران منتقل کند. در نتیجه پول از خارج کشور به اقتصاد ایران تزریق نمی‌شود و تنها راه ورود پول صادرات نفت، آن هم به صورت خام است!

لازم به ذکر است که تحریم‌ها امکان نقل و انتقالات پولی را بین بانک مرکزی و دیگر بانک‌های خارج از کشور مختل می‌کنند. از این رو بانک‌های خارجی روابط کارگزاری خود را با بانک‌های ایرانی متوقف کرده‌اند.

همچنین محدودیت در دسترسی به سامانه پیام‌‌رسان مالی SWIFT (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) از دیگر محدودیت‌‌های ایجاد شده توسط این تحریم‌ها بوده است.

تمامی این محدودیت‌ها دست به دست هم داده‌اند تا عملکرد بانک‌های ایرانی از جمله بانک‌های بورسی را تحت‌الشعاع قرار دهند. این فشارها گاه خود را در معاملات سهام گروه بانکی هم نشان می‌دهد.

ترکیب سهامداران

با نگاهی به بخش اطلاعات سهامداران بانک صادرات در سایت شركت مديريت فناوري بورس تهران، در می‌یابیم که صندوق سرمایه‌گذاری اقتصادی بازارگردانی سپهر بازار سرمايه با در اختیار گرفتن 8.81 درصد از سهام بانک صادرات که ارزش حدودی آن دو هزار و 400 میلیارد تومان است بزرگترین سهامدار عمده این بانک محسوب می‌شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران و شركت سرمايه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات نیز هر یک به ترتیب با تصاحب 8.71 و 8.11 درصد از سهام این بانک دیگر سهامداران عمده بانک صادرات تلقی می‌شوند.

همانطور که در گراف زیر مشاهده می‌شود حدود 44 درصد از سهام بانک صادرات در اختیار سهامداران خرد است.

بانک صادرات 1 e1671621647353

مقایسه بازدهی وبصادر با شاخص کل

سهام بانکی‌ها در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و به بن‌بست خوردن برجام، عملکرد قابل قبولی از خود نشان ندادند. جدولی که در ادامه آورده شد به خوبی نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت سهام بانک صادرات و همچنین شاخص بانکی‌ها کاملا از شاخص کل بورس جا مانده‌اند.

برای مثال در بازه زمانی 6 ماهه سهام بانک صادرات بیشتر از 10 درصد کاهش داشت. این در حالی است که شاخص کل تنها 2.89 درصد کاهش را ثبت کرده است.

همچنین در سه سال اخیر نیز در حالی که شاخص کل رشد حدود 322 درصدی را تجربه کرده است، بازدهی سهام وبصادر به 150 درصد هم نرسیده است.

وبصادر e1671621551384

صورت‌های مالی

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود درآمد بانک صادرات از وام‌هایی که به مشتریان خود می‌دهد (تسهیلات اعطایی) در سال‌های گذشته همواره در حال افزایش بوده است. به طوری که این درآمد در سال‌های 98 و 99 به ترتیب 50 و 33 درصد رشد داشته و به اعداد 21 هزار و 304 میلیارد تومان و 28 هزار و 445 میلیارد تومان رسیده است.

2 e1671621613276

همچنین صورت‌های مالی سال 1400 بانک صادرات نیز نشان می‌دهد که این بانک در این سال موفق به افزایش 44 درصدی درآمد خود از تسهیلات اعطایی شده است.

اما نکته قابل توجه افت عجیب 97 درصدی سود خالص این بانک در سال مذکور است. به طوری که این سود از 11 هزار و 585 میلیارد تومان در سال 99 به 364 میلیارد تومان رسیده است.

بخش عمده‌ای از این کاهش سودسازی شامل افزایش 35 درصدی سودهای پرداختی این بانک به سپرده‌گذاران خود، افزایش 105 دردصی هزینه‌های مالی و کاهش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌های این بانک است.

صورت‌های مالی 6 ماهه این بانک نیز خبر از کاهش سودسازی این بانک فعال در بورس اوراق بهادار تهران می‌دهد. اگرچه این خبر در مقطع کنونی زنگ خطری برای بانک صادرات نباشد اما این پیام را می‌دهد که اگر وبصادر با همین فرمان پیش برود ممکن است در سال‌های آینده به زیان‌دهی برسد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه کدال بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.