کد مطلب: ۴۹۷۲۱۵

تخلیه حباب قیمت مسکن در برخی مناطق تهران

تخلیه حباب قیمت مسکن در برخی مناطق تهران

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: سرعت کاهش قیمت خانه در مناطق ١، ٢، ٣ و ٦ بیش از سایر مناطق پایتخت بوده، به طوری که تا ٢٠ درصد کاهش قیمت مسکن در این چهار منطقه ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمود محمودزاده افزود: از آنجایی که قیمت خانه در این چهار منطقه پایتخت غیر واقعی است، تاثیر بیشتری از افت قیمت ارز داشته و تا ٢٠ درصد تخلیه حباب قیمت‌ها در این مناطق اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اوج سفته‌بازی در مناطق یک و سه پایتخت و بعد ٢ و ٦ رخ می دهد و معمولا این مناطق پایتخت تحت تاثیر تلاطم و یا آرامش در بازارهای دیگر قرار دارند.

معاون وزیر راه توضیح داد: در یک ماه اخیر که شاهد کاهش نرخ ارز هستیم قیمت‌ها در منطقه یک و ٣ شکسته است و بازار سفته‌بازی در این منطقه را نیمه‌تعطیل کرده است.

محمودزاده درباره اینکه قیمت مسکن تحت تاثیر چه شاخص‌های تاثیرگذاری است؟ توضیح داد: قیمت مسکن از قیمت زمین، مصالح و خدمات تشکیل می‌شود. با توجه به اینکه سه مورد اعلام شده در یک ماه گذشته کاهش نداشته‌اند که قیمت مسکن پایین بیاید، این وضعیت نشان می‌دهد که ارتباط مسکن با خود بخش نیست، بکله به خارج از بخش مسکن گره خورده است.

معاون وزیر راه گفت: بدین صورت که در مناطقی که خرید ملک جنبه سرمایه‌گذاری دارد و بازار سفته بازی داغ است کاهش چشمگیر قیمت داشتیم، اما در سایر مناطق پایتخت، کاهش قیمت‌ها شتاب کمتری داشته است و در برخی مناطق نیز حدود ٣ تا ١٠ درصد قیمت‌ها کاسته شده است.

محمودزاده ادامه داد: مشکل اصلی این است که مناطقی که اکنون درحال تخلیه حباب قیمت خود هستند مناطق پیشران معرفی می‌شوند و افزایش قیمت در این مناطق روی سایر مناطق پایتخت تاثیر دارد، به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی در پی تصمیم‌گیری جدید برای اعلام معدل قیمت مسکن است.

کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن آذرماه

بر اساس اطلاعات استخراجی از سامانه کلید در نیمه نخست آدرماه قیمت خانه در تهران از یک تا ۱۱ درصد کاهش داشته است.

در نیمه دوم آبان ماه نیز قیمت‌ها در بعضی مناطق تا ۱۰ درصد پایین آمده بود. افزایش تمایل برای فروش مسکن در بعضی مناطق پایتخت که اغلب با افت قیمت‌های پیشنهادی همراه شده، ترمز افزایش قطعی قیمت‌ها را نیز کشید؛ به طوری که بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد قیمت مسکن شهر تهران از حدود ۱۰ درصد در هفت ماهه نخست امسال به ۱.۸ درصد در آبان ماه رسید.

کاهش قیمت مسکن در حالی رخ داده که بازارهای سکه و ارز هم افت کردند. کارشناسان معتقدند کاهش قیمت‌ها در بازارهای غیرمولد از تحولات بین المللی، امیدواری به بهبود اقتصاد کشور و پایان روند کاهشی ارزش پول ملی نشأت می گیرد.

اکنون تعداد آگهی های فروش ملک در منطقه یک تهران تا ۱۰ درصد و در منطقه دو تا ۳۳ درصد افزایش یافته است. در این زمینه نیز آمار از افزایش چهار درصدی تمایل برای فروش مسکن در کل شهر تهران حکایت دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط ۱۰ درصد کاهش داشته ؟؟ زحمت کشیدید . سال ۹۰ آپارتمان نوساز فرشته متری ۳ میلیون تومن بود . الان شده متری ۱۵۰ میلیون تومن! کجای کارید ؟!

  • ناشناس

    سلام، مسکن رفت در رکودی سنگین و طولانی،، قدرت خرید نیست،، ارزونتر میشه

  • ناشناس

    هفتصد درصد رشد داشته بیست درصد کاهش چیزی نیست اخه
    هر وقت ۶۰ درصد افت کرد بگید کاهش

    • ناشناس

      اخه زمین و ملک هم ترامپ تحریم کرد نمی دونستی برا همین انقدر گرون شد صادرات و واردات زمین ممنوع 4سال تحریمه خخخخ گل و بلبل است یه مش دزد سر گردنه بد ترن

    • ناشناس

      20درصد از 700 درصد میشه 120درصد
      برو حسابداری یاد بگیر بعد بیا درخصوص مسکن نظر بده
      دلاااااااال

    • ناشناس

      شما برو اول چشماتو عمل کن بعد بیا رو نظر مردم نظر بده
      این حرف من نبود که مسکن ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده تیتر و عنوان خود خبر هست!!! نابغههههه

    • ناشناس

      آقای نابغه منظور خبری هم همین بوده
      وقتی مسکن از متری دو میلیون میشه چهارده میلیون و به قول شما 700درصد رشد
      وقتی خبری میگه 20درصد ارزون شده منظور از چهارده میلیون که بعبارتی میشه دو میلیون وهشتصد هزار تومان و اگه شما بخواهی این کاهش قیمت را از افزایش اولیه اون حساب کنی میشه 120درصد.
      البته حق میدم که این چیزها را نتونی حساب کنی

  • ناشناس

    شما خودت نوشتی بانک مرکزی گفته ملک حدود ۲ درصد هم رشد داشته بعد میای میگی افت کرده این تناقض است

  • مرتضی

    شما فقط داری تک بعدی نظر میدید اینکه دو نفر قیمت پایین میدم دلیل نمیشه هروقت آهن کیلویی ده زار تومان شد دوباره هزار و هفتصد ملکم اومد پایین اپارتمانم قیمتش پایین میاد تازه از بقیشم بگم که دلت درد میاد بروید خودتونو سر کار بزارید

  • مهندس ناظر

    تا اواسط سال 1400 حدود چهل درصد کاهش قیمت مسکن رو داریم

  • بهروز

    بعد از دادن قدرت به بایدن روز سوگند خیلی چیزها ریزش میکنه

  • ناشناس

    دوره دلال بازی در مسکن تمام شد،، خریدار کجاست؟؟. املاک شمال را دارن التماس میکنن حتی شرایطی ولی کسی نمیخره،،

  • ناشناس

    چی ارزون شد؟!! الان یه ماهه دنبال مسکن هستم واحد ۷۰ متری در جنت آباد طرف میگه ۳ تومن!! خب این دیگه تقصیر خود ملته دیگه. همه جوگیر بیسواد و توهمی

  • ناشناس

    با 5 میلیون کمبود مسکن و عقب کشیدن سازنده های بزرگ از ساخت مسکن و افزایش مصالح بعید است مسکن ارزان شود ،فقط از تورم عقب میماند