کد مطلب: ۷۲۹۸۶۶

تسهیلات مسکن روستایی به کما رفت؟

تسهیلات مسکن روستایی به کما رفت؟

مدت زیادی از دستور ارائه تسهیلات مسکن به روستائیان می‌گذرد؛ این درحالی است که بانک‌های عامل به کندی پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروه راه و مسکن: روند کُند اضافه شدن بانک ها به پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد باعث شده تا این روزها برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی از مشکلات و چالش های این روزهای سیستم بانکی گله مند باشند.

به نقل از ایسنا، هیئت وزیران در ۹ آبان ماه جاری و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوبه پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را اصلاح و مقرر کرد ۹ بانک عامل برای اجرا آنرا به استان ها ابلاغ کنند.

در حالیکه هیئت وزیران در تاریخ مزبور مصوبه پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را اصلاح کرد اما هنوز برخی بانک ها در انتظار ابلاغ از سوی دولت و ابلاغ آن برای استارت پرداخت از سوی شعب هستند.

بر اساس این مصوبه هیئت دولت، سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی) با بازپرداخت ۲۰ سال تعیین شد.

در این مصوبه مقرر شد تا متقاضیانی که از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی در روستاها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان استفاده کرده اند ۱۰۰ میلیون تومان دیگر هم دریافت کنند. همچنین در اصلاحیه مزبور مقرر شد تا شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز از این تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد بهره مند شوند.

در روزهای بعد نیز «پست بانک» به جمع این بانک ها اضافه شد و تعداد بانک هایی که قبل از ابلاغ اصلاحیه از سوی دولت عملیات پرداخت وام را آغاز کرده بودند به ۴ بانک رسید. اما هفته گذشته و در روزهای پایانی «بانک رفاه» نیز به جمع این بانک ها اضافه شد

در هفته های گذشته سه بانک عامل(سپه، کشاورزی و تجارت) از ۹ بانک عامل اقدام به ابلاغ مصوبه پرداخت تسهیلات به استان ها و شعب کردند و منتظر ابلاغ اصلاحیه از سوی دولت نماندند. در روزهای بعد نیز «پست بانک» به جمع این بانک ها اضافه شد و تعداد بانک هایی که قبل از ابلاغ اصلاحیه از سوی دولت عملیات پرداخت وام را آغاز کرده بودند به ۴ بانک رسید. اما هفته گذشته و در روزهای پایانی «بانک رفاه» نیز به جمع این بانک ها اضافه شد.

نکته حائز اهمیت این است که در میان بانک های باقیمانده که تعداد آنها ۴ بانک است عدم ابلاغ از سوی بانک مسکن که سهمیه ۶۰ هزار فقره ای از تسهیلات را به خود اختصاص داده است جای تعجب دارد.

سید رضا حمیدی مدیر کل مسکن روستایی بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که چرا بانک ها از ابلاغ پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تا این حد کُند هستند؟ گفت: هفته گذشته بانک رفاه نیز ابلاغیه مورد نظر برای پرداخت تسهیلات به استان ها و شعب را ابلاغ کرد. به هر حال برخی از بانک ها منتظر ابلاغ اصلاحیه از سوی دولت هستند تا مشکلات سفته زنجیره ای نیز مرتفع شود.

حمیدی با اشاره به اینکه پاسخ بانک ها به پیگیریهای بنیاد مسکن این است که ما منتظر ابلاغ اصلاح مصوبه هستیم ادامه داد: بنیاد مسکن در پاسخ به این درخواست بانک های عامل باقیمانده اعلام می کند که اگر اصلاح مصوبه ابلاغ شود مجددا باید به دنبال اخذ تضمین سازمان برنامه و بودجه و صندوق ملی مسکن باشیم، بنابراین ما به این بانک ها اعلام کرده ایم که بانک های سپه، تجارت، کشاورزی، پست بانک و بانک رفاه ابلاغیه های خود را انجام داده اند و شما نیز اقدامات لازم را برای ابلاغ انجام دهید.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی در تماس خود با خبرگزاری بازار همچنان اعلام می کنند که بانک هایی که اقدامات پرداخت تسهیلات را آغاز کرده اند از پرداخت وام به شکل سفته زنجیره ای خودداری می کنند؟ ادامه داد: به هر حال بانک های عامل اعلام می کنند که تا زمانی که اصلاحیه مصوبه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به بانک ها ابلاغ نشود، بانک ها نیز از پرداخت تسهیلات به شکل سفته زنجیره ای خودداری می کنند.

در حال حاضر بانک ها به روش اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام های خُرد بانک مرکزی تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی را پرداخت می کنند. به هر حال هنوز ۴ بانک باقیمانده در ابلاغیه وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی تا حدودی دست دست می کنند

حمیدی اضافه کرد: در حال حاضر فعلا بانک ها به روش اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام های خُرد بانک مرکزی تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی را پرداخت می کنند. به هر حال هنوز ۴ بانک باقیمانده در ابلاغیه وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی تا حدودی دست دست می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اصلاحیه وام مسکن روستایی شامل چه مواردی بود؟ گفت: متقاضیانی که از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی در روستاها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان استفاده کرده اند ۱۰۰ میلیون تومان دیگر هم دریافت کنند. همچنین در اصلاحیه مزبور مقرر شد تا شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز از این تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد بهره مند شوند.

به گفته وی، همچنین موضوع دریافت تسهیلات از سوی متقاضیان به شکل سفته زنجیره ای نیز در این اصلاحیه خواهد بود.

مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن نیز با اشاره به اینکه طبق آمار افرادی که از ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را دریافت کردند ۵۶ هزار نفر هستند که طی روزهای آتی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی خواهند شد گفت: با ابلاغ و تخصیص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی حدود ۲۰۰ هزار تقاضای برای دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی وجود دارد که به مرور به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در آبان‌ماه امسال نیز اصلاحیه‌ای بر مصوبه پیشین هیات وزیران برای دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مصوب شد که دریافت این تسهیلات را سهل تر کرد، افزود: در هفته گذشته حدود ۲۲ هزار نفر به بانک های عامل معرفی شدند که با حمایت و همکاری مناسب سیستم بانکی حدود ۴۵۰ هزار نفر در هفته گذشته موفق به دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی شدند.

اصلاحیه مصوبه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی طی امروز و فردا توسط دولت به بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد و مشکلات پرداخت وام به شکل سفته زنجیره ای نیز همانطور که اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن وعده داده بود مرتفع خواهد شد

خبرها حاکی از این است که اصلاحیه مصوبه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی طی امروز و فردا توسط دولت به بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد و مشکلات پرداخت وام به شکل سفته زنجیره ای نیز همانطور که اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن وعده داده بود مرتفع خواهد شد.

بانک های عامل همکاری خوبی داشتند و در سفته زنجیره ای وقفه ای ایجاد شده بود که قرار است طی جلسه ای با وزیر اقتصاد رفع شود

نیکزاد چند روز پیش اعلام کرده بود که تمام متقاضیانی که از ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به بعد پروانه گرفتند و ساخت واحد را شروع کردند مشمول این وام می شوند که برخی افراد ۱۰۰ میلیون تومان را در ابتدای کار دریافت کرده اند و مابه التفاوت آن را هم دریافت خواهند کردند. تاکنون۲ هزار متقاضی دریافت وام داشته اند که آمار خوبی است. بانک های عامل همکاری خوبی داشتند. در سفته زنجیره ای وقفه ای ایجاد شده بود که قرار است طی جلسه ای با وزیر اقتصاد رفع شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.