کد مطلب: ۳۷۲۷۲۲

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

تعرفه‌های جدید با بازارهای مالی چه کرد؟

تعرفه‌های جدید با بازارهای مالی چه کرد؟

در حالی که انتظار می‌رفت، به‌زودی توافقی میان پکن و واشینگتن حاصل شود، انتشار اخبار مبنی بر افزایش تعرفه‌ها از سوی ترامپ، واکنش بازارهای مالی را به دنبال داشت.

احتمال افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و چین، واکنش بازارهای مالی را به دنبال داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز یکشنبه دونالد ترامپ در توییتی اعلام کرد قصد دارد از روز جمعه، تعرفه بر کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را از 10 درصد به 25 درصد افزایش دهد. او همچنین افزود که دیگر کالاهای چینی نیز قرار است مشمول تعرفه شود.

طرفین طی این مدت چندین دور از گفتگوهای تجاری را برگزار کرده اما به نتیجه نرسیده بودند. در حالی که امید آن می‌رفت، به‌زودی توافقی میان پکن و واشینگتن حاصل شود، اما اعلام افزایش تعرفه‌ها از سوی ترامپ بار دیگر روند دستیابی به یک توافق تجاری را تغییر داد.

قرار بود هیات مذاکره‎کنندگان چینی در هشتم ماه می (چهارشنبه 18 اردیبهشت) با هدف ادامه مذاکرات به واشینگتن بروند. با این حال، برخی منابع خبری چین از لغو مذاکرات میان دو کشور در پی افزایش تعرفه‌ها خبر داده‌اند.

انتشار این اخبار که نشان‌دهنده شکست مذاکرات تجاری میان دو کشور است، بار دیگر نااطمینانی را به بازارهای مالی بازگرداند.

روز دوشنبه، بازار سهام در چین و هنگ‌کنگ به ترتیب 6.6 درصد و سه درصد افت کردند.

بازار سهام در اروپا هم با کاهش مواجه شد و شاخص S&P 500 در آمریکا 2.2 درصد سقوط کرد.

در بازار نفت هم، قیمت طلای سیاه به زیر 70 دلار سقوط کرد. هر بشکه نفت خام برنت در معاملات روز دوشنبه با قیمت 69.33 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا هم با قیمت 60.47 دلار معامله شد.

تنها بازاری که روز گذشته به انتشار این خبر واکنش مثبت نشان داد، طلا بود که با 0.3 درصد افزایش به هزار و 282 دلار و 96 سنت به‌ازای هر اونس رسید.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که رشد اقتصادی کشور چین به دنبال اصلاحات دولت آهسته شده است. در عین حال، سال گذشته به دنبال وضع تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی، بخش تولیدی این کشور صدمه قابل توجهی دید و کاهش اعتماد مصرف‌کننده هم به کندیِ بیشتر رشد اقتصادی دامن زده است.

به طور کلی، با افزایش تنش‌های تجاری و آسیب‌دیدگی بخش تولید در چین، اتحادیه اروپا که تجارت بیشتری با اقتصادهای نوظهور دارد هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

جنگ تجاری جدید همچنین می‌تواند منجر به کاهشِ بیشتر ارزش پول ملی کشورها، به ویژه‌ اقتصادهای نوظهور شود.

با توجه به اینکه تمامی کشورهای جنوب شرق آسیا روابط گسترده تجاری و اقتصادی با چین دارند، از نوسانات ارزی چین متاثر خواهند شد.

از سوی دیگر، کاهش رشد اقتصادی کشورها، کاهش تقاضا برای نفت و ارزان شدن طلای سیاه را به دنبال خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.