خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۵۱۸۲

پایان جنگ تجاری چه تاثیری بر اقتصاد آمریکا دارد؟

پایان جنگ تجاری چه تاثیری بر اقتصاد آمریکا دارد؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد از ماه سپتامبر و با تشدید جنگ تجاری میان پکن و واشینگتن، هم اقتصاد چین تحت فشار قرار گرفته و هم روند رشد بازارهای مالی در ایالات متحده کند شده است. خوش‌بینی‌ها از مذاکرات اخیر اما بار دیگر رونق را به بازارهای مالی بازگردانده است. همچنین در هفته‌های اخیر قیمت نفت و طلا روند صعودی به خود گرفته است.

به دنبال پیشرفت‌ها در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین ، دونالد ترامپ اعلام کرده، ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای افزایش تعرفه‌ بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از سوی چین را به تعویق می‌اندازد. این در حالی است که او پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر تا پیش از اول ماه مارس، توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان حاصل نشود، او تعرفه‌ها را از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد داد. با این حال هنوز مشخص نیست که این ضرب‌الاجل تا چه زمانی به عقب افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، مذاکرات هفت ساعته هیات چینی با آمریکایی در حالی روز گذشته برگزار شد که قرار بود روز جمعه به اتمام برسد.

از زمان توافق روسای‌جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس گروه 20 در آرژانتین، برای اعلام آتش‌بس موقت، این چهارمین دور مذاکرات است که بین دو کشور برگزار شد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مناقشات تجاری میان واشینگتن و پکن موجب از میان رفتن ثبات اقتصاد جهانی است و در مورد احتمال رکود هشدار داده‌اند.

دونالد ترامپ و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرده‌اند که مقامات هر دو کشور در مورد مسائل مربوط به کشاورزی، خدمات و مسائل ارزی به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌اند؛ با این حال جزئیاتی در مورد این پیشرفت‌ها ارائه نشده است. مقامات آمریکایی مدت‌هاست استدلال می‌کنند که پایین نگه داشتن ارزش پول چین -یوان- از سوی دولت به این کشور مزیت تجاری می‌دهد و به این ترتیب این کشور می‌تواند کالاهای خود را در بازارها ارزان کرده و در صادرات از آمریکا سبقت بگیرد.

بر اساس مذاکرات اخیر، چین متعهد شده تا 10 میلیون تن بیش از گذشته از آمریکا سویا خریداری کند.

با این حال، گفته شده که هنوز اختلافات بر سر انتقال فناوری و ارائه سوبسید به شرکت‌های دولتی در چین به قوت خود باقی است و مذاکرات در این مورد ادامه خواهد داشت.

از زمان اجرایی شدن تعرفه‌ها و تشدید تنش‌های تجاری در ماه سپتامبر، اقتصاد چین تحت فشار قرار گرفته؛ همچنین نشانه‌هایی از کند شدن روند بازارهای مالی در ایالات متحده هم دیده شده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد که جریان تجارت و رشد فعالیت‌های تولیدی در سه ماهه چهارم سال 2018 و اوایل سال 2019 کاهش داشته است.

به عقیده تحلیل‌گران، وضعیت اقتصادی و مالی جهان در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و افزایش تعرفه‌ها می‌تواند اقتصادهای داخلی و بین‌المللی را با رکود مواجه کند.

بر اساس گزارش‌ها، طیف گسترده‌ای از شاخص‌های اقتصادی و مالی در ایالات متحده آمریکا با کاهش قابل توجهی مواجه شده‌اند. این در حالی است که این شاخص‌های اقتصادی در پایان سه ماهه سوم و اوایل سه ماهه چهارم سال 2018 رشد داشتند. همچنین، شاخص S&P 500 که رکورد رشد سالانه خود را در اواخر ماه سپتامبر ثبت کرده است، در اواخر ماه دسامبر 20 درصد سقوط کرد.

از سوی دیگر، سود اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده آمریکا، پیش از آنکه به دنبال نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی کاهش یابد، در بازه زمانی اواخر سپتامبر تا اوایل نوامبر، افزایش یافت.

بر اساس گزارش موسسه پژوهشی مدیریت عرضه کالای آمریکا، فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده در فاصله زمانی اکتبر-نوامبر رشد قابل توجهی داشت. این در حالی است که در ماه‌های دسامبر و ژانویه این روند آهسته شد.

کاهش تولید در خارج از ایالات متحده هم حائز اهمیت است؛ به‌طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد صادرات به طور کلی در جهان از ماه سپتامبر کاهش یافته است.

با این حال به دنبال افزایش امیدها در مورد حصول توافق میان واشینگتن و ایالات متحده، بازار سهام در آمریکا طی یک ماه گذشته بار دیگر با رشد مواجه بوده است.

با اعلام مقامات هر دو کشور مبنی بر پیشرفت‌ها در مذاکرات اخیر، خوش‌بینی در بازارهای مالی افزایش یافته و بازار نفت نیز روند صعودی به خود گرفته است.

بدون تردید، اگر این مذاکرات با شکست مواجه شود و تعرفه‌ها بر کالاهای چینی افزایش یابد، از یک‌سو اقتصاد کشور چین در معرض خطر قرار می‌گیرد و از سوی دیگر آسیب‌های اقتصادی متوجه ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.