کد مطلب: ۴۷۹۶۷۸

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

استفاده از کنجاله بذر پنبه در مرغداری‌ها سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد

استفاده از کنجاله بذر پنبه در مرغداری‌ها سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم گفت: برخی سوداگران و واردکنندگان انحصاری برای سود بیشتر به تولیدکنندگان دام و طیور پیشنهاد می‌کنند به جای سویا از کنجاله بذر پنبه استفاده کنند. تغییراتی که هرچند ممکن است هزینه تمام شده تولید مرغ را کاهش دهند اما بر روی سلامت مرغ، تخم مرغ و مردم به عنوان مصرف‌کننده نهایی این محصولات آثار سوء زیادی بر جای می‌گذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا نظری با اشاره به خطرات تغییرات در الگوی تغذیهای دامداری‌ها و مرغداری‌ها گفت: دولت در سنوات گذشته برای نهاده‌های دامی معمولا ارز 4200تومانی تخصیص می‌داد تا نیازهای کشور در حوزه ذرت و کنجاله سویا که از جمله اقلام اصلی تغذیه دام و طیور است، تامین شود. ضمن اینکه تولیدکنندگان نیز بتوانند با تولید مناسب، قیمت منصفانه و رعایت حال مصرف کنندگان محصولی با کیفیت را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند. اما متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 30درصد نهاده‌های دامی حمایتی با ارز 4200تومانی به دست تولیدکنندگان اعم از تولیدکنندگان دام سبک و سنگین و همچنین مرغداری ها در دو بخش تولید مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار و… می‌رسید و عملا تولیدکنندگان 70درصد نیازهای خود را از بازار آزاد با قیمت‌های بالا تامین می کردند.

نماینده مردم خمین در ادامه با اشاره به مشکلاتی که نوسانات اخیر اقتصادی بر فعالیت های تولیدی دام طیور کشور داشته است، خاطرنشان کرد: مابقی این سود هنگفت به جیب سوداگرانی می‌رفت که از این ارزهای بادآورده استفاده می کردند.اخیرا هم رشد فزاینده قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی مزید بر علت شده و کار را به جایی رسانده که تولیدکنندگان کشور، حتی از تامین 70درصد نیاز نهاده خود از بازار آزاد نیز مستاصل شده اند. یعنی سویایی که در گذشته به قیمت هر کیلو 2500 تا 2600 تومان عرضه می‌شد، امروز به حدود 13هزار تومان برای هر کیلو رسیده است. از سوی دیگر هم دولت فشار می‌آورد که قیمت مرغ و تخم مرغ و… باید ثابت نگه داشته شوند. مجموعه این مشکلات باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان به این نتیجه برسند که با یک مدل تغذیه ای جدید و ارزان تر برنامه‌های خود را پیش ببرند. الگوی جدیدی که هرچند ممکن است ارزانتر تمام شود اما برای سلامت مرغ، تخم مرغ و مصرف کنندگان بسیار خطرناک است.

عضو کمیسیون کشاورزی با تشریح این روش جایگزین گفت: در این مدل جدید تغذیه‌‌ای بجای کنجاله سویای کیلویی 13هزار تومان از بذر پنبه یا پنبه دانه استفاده می‌کنند. این پنبه دانه را له می‌کنند و از آن کنجاله درست می‌کنند تا به عنوان غذای مرغ در مرغداری ها به کار گرفته شود. اما کارشناسان امور دام و طیور معتقدند که این الگوی تغذیه ای باعث مسمومیت مرغ‌ها و همچنین آسیب جدی در تخم مرغ تولیدی می‌شود. به عبارت روشن‌تر در این معادله، هرچند هزینه تولید کاهش یافته اما به قیمت کاهش سلامتی مردم مخصوصا در حوزه محصول پر مصرفی مثل مرغ و تخم مرغ این صرفه جویی انجام شده است.

علیرضا نظری ضمن تاکید بر ضرورت گسترش دامنه‌های نظرات بر مرغداری‌ها و دامداری‌ها خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است نهادهای نظارتی ورود پیدا کنند و اجازه ندهند که برخی سودجویان به قیمت سلامتی مردم یک چنین روش های مخربی را پیاده سازی کنند. چرا که کارشناسان معتقدند اگر قرار باشد بخشی از خوراک دام و طیور از طریق کنجاله پنبه استفاده شود، زمان ، میزان و مکمل های خاصی مورد استفاده می‌تواند آن تهدید را برای سلامت مرغ‌های تخم‌گذار و مرغ داشته باشد. از همین رو باید نهادهای نظارتی و صنفی در خصوص دامنه وسیع تاثیر این موضوع بر سلامت مصرف کنندگان نظارت‌های لازم را داشته باشند.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.