کد مطلب: ۴۲۸۲۸۶

تغییرات طرح ترافیک در سال ۹۹

تغییرات طرح ترافیک در سال 99

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک شهرداری تهران گفت: نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال 99 به طور میانگین 17 درصد افزایش یافته است.

طرح ترافیک در سال 99 چگونه اجرا خواهد شد؟ آیا نسبت به امسال با تغییرات جدیدی روبرو خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک شهرداری تهران به تمام سوالات شهروندان پیرامون طرح ترافیک و طرح کاهش برای سال آینده پاسخ می‌دهد؛ گفت‌و‌گوی ما با او را در زیر می‌خوانید:

برخی رسانه‌ها از 6 تغییر اساسی طرح ترافیک سال 99 نسبت به سال 98 خبر داده‌اند، این تغییرات شامل چه چیزهایی می‌شود. نه این‌طور نیست. طرح ترافیک 99 تنها در یک مورد تغییر ویژه کرده که آن‌هم افزایش تخفیف برای دارندگان معاینه فنی برتر است. ما برای سال آینده برای این افراد تخفیف 30 درصدی قائل شده‌ایم، درحالی‌که امسال 25 درصد بوده است.

‌ برای ورود به طرح ترافیک باید حتما رزرو انجام داد؟ بله، این تغییر جدیدی نیست و به‌ویژه در سال 97 و تا حدودی هم در سال 98 اجرا می‌شد. تنها تفاوت این است که ما آن را به‌صورت یک الزام درآورده‌ایم و خودروها حتما باید قبل از ورود به طرح رزرو کنند.

چه تعداد خودرو مجوز ورود به‌طرح ترافیک را دارند؟ 10 هزار خودرو و ما برای 40 هزار خودرو نیز سهمیه رزرو پیش‌بینی کرده‌ایم که از طریق اپلیکیشن تهران من که به‌زودی رونمایی می‌شود، می‌توانند از یک هفته تا یک روز قبل از ورود، اقدام به رزرو کنند. فعلاً همین 103 هزار خودرو قطعی شده و قرار به کاهش یا افزایش سهمیه ورودی نیست. البته رانندگان تا ساعت 6 صبح همان روز هم وقت دارند تا رزرو خود را کنسل کنند، اما اگر کسی اقدام به کنسل نکند، از آنجاکه سهمیه یک خودروی دیگر را اشغال کرده است، 20 درصد قیمت پایه از آن کسر می‌شود.

‌ اگر کسی نتوانست رزرو کند، چطور؟ به‌هرحال باید سقف رعایت شود، این کار به‌دلیل کنترل ترافیک و به‌دنبال آن کاهش آلایندگی صورت می‌گیرد. اگرچه امسال هم روزهایی داشته‌ایم که سقف را رد کرده‌اند. اما فردی که بدون رزرو وارد محدوده شود تا ساعت 24 همان روز فرصت دارد تا رزرو کند، اگر سهمیه جا ندهد و به طور کامل ظرفیت پر شده باشد، مجبور به پرداخت بالاترین نرخ خواهد شد.

ورود به طرح ترافیک برای سال 99 چند درصد افزایش می‌یابد؟

نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک به طور میانگین 17 درصد افزایش یافته است. بر این اساس خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر بوده، با افزایش 13.5 درصدی نسبت به سال گذشته باید حداقل 16 هزار و 464 تومان پرداخت کنند. خودروهایی که فاقد معاینه فنی برتر هستند نیز با معاینه فنی عادی مشمول افزایش 21 درصدی می‌شوند که بیشترین رقم قابل پرداخت برای این افراد 54 هزار و 400 تومان خواهد بود.

می‌توان با افزایش نرخ، مطلوبیت خودروی شخصی را کاهش داد؟

ما تلاش می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد، اما مطلوبیت زمانی پایین می‌آید که نرخ‌ها افزایش یابد و سرویس دهی سیستم حمل‌ونقل عمومی هم ارتقا یابد. جالب اینکه بعد از اصلاح نرخ سوخت در آبان و آذر ماه، فقط استفاده از مترو 15 درصد افزایش یافت.

برخی معتقدند که این افزایش نرخ تنها به درآمدزایی برای شهرداری منجر می‌شود و عملا تاثیری بر کاهش ترافیک ندارد، البته بحث وصول درآمدهای حاصل از این محل هم مطرح است، ظاهرا طلب شهرداری از این ناحیه طی دو سال، 550 میلیارد تومان است؟

ما تا الان از این محل حدودا 300 میلیارد تومان در‌آمد داشته‌ایم که بسیاری از پرداخت‌ها با تاخیر انجام می‌شود. مثلا در سال 98، توانستیم حدود 60 تا 70 میلیارد تومان از طلب‌های سال 97 را وصول کنیم.

درصورتی‌که شاخص آلایندگی مثل امسال افزایش یابد، آیا سهمیه‌ها تغییر نمی‌کند؟شورای شهر ما را مکلف کرده تا اگر میانگین شاخص آلودگی از عدد 100 عبور کرد، نرخ ورود به محدوده 50 درصد و در صورتی‌که شاخص از عدد 150 بگذرد، 100 درصد افزایش نرخ برای سال 99 داشته باشیم. امسال هم در دو روز افزایش 50 درصدی را اعمال کردیم.

درباره طرح کاهش چه تغییرات احتمالی پیش‌بینی شده است؟

محدوده قطعا تغییر نمی‌کند. چراکه مصوبه و دستور کار شورای ترافیک تهران مبنی بر تغییر محدوده نیست، به احتمال زیاد برنامه امسال برای سال 99 هم پیاده خواهد شد، چون دستور جدیدی به ما ابلاغ نشده است و همچنان 20 روز سهمیه رایگان اعمال می‌شود.

ساعات ورود به محدوده چطور؟ در نیمه اول سال، پایان طرح ترافیک و طرح کاهش ساعت 19 خواهد بود و ممکن است مثل امسال، در نیمه دوم سال با نظر پلیس از 19 به 18 کاهش یابد.

نرخ محدوده کاهش، افزایش نمی‌یابد؟ نرخ ورود به محدوده طرح کاهش، همان 50 درصد نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک است، البته پیشنهاد شهرداری افزایش حدود 65 درصدی بود که شورا با آن موافقت نکرد.

ظاهرا پلیس همچنان با اجرای طرح کاهش مخالف و معتقد است که تاثیری بر روند کاهش ترافیک نداشته است.ما لایحه امسال را با نظر و هماهنگی پلیس به شورا ارائه کردیم و پلیس نیز با رزرو و تعیین سقف برای خودروها موافق بود و اتفاقا تعامل خوبی با یکدیگر داریم.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.