کد مطلب: ۵۰۷۹۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توزیع روغن با کارت ملی! / چرا روغن دوباره نایاب شد؟

توزیع روغن با کارت ملی! / چرا روغن دوباره نایاب شد؟

ماجرای کمبود روغن در شهرهای مختلف جدی است. برخی می‌گویند توزیع روغن با کارت ملی انجام می‌شود و برخی می‌گویند تنها در قبال خرید کالاهای دیگر فروشنده یک عدد روغن در نایلون سیاه به آنها می‌فروشد. این در حالی است که دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی می‌گوید ماجرای فروش مشروط روغن را برای اولین بار است که می‌شنود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش‌های مردم از شهرهای مختلف حاکی از کمبود و گرانی روغن است. گویا این مشکل در تهران کمتر دیده می‌شود و در شهرهای دیگر بیشتر است.

در برخی از شهرها روغن گرانتر از قیمت درج شده روی جعبه فروخته می‌شود. یکی از اهالی پارس‌آباد مغان می‌گوید «۵ کیلو روغن را ۱۵۵ هزار تومان خریده است. آن هم بعد از خرید ۵۰۰ هزار تومانی از فروشگاه.» این مساله در یکی از شهرهای مشهد هم گزارش شده است. «در مغازه‌ها روغن ۸۰۰ گرمی ۲۲ هزار تومان است. درفروشگاه زنجیرهای قیمت نصف است اما کم گیر می‌آید و اکثرا نیست.»

اهالی سبزوار و کیش هم همین مشکل را دارند. در شهر سبزوار در فروشگاه‌های بزرگ روغن‌های قیمت مناسب را از قفسه‌ها جمع کرده‌اند و به ازای هر خرید فقط یک عدد روغن می‌دهند. در کیش خرده‌فروشی‌ها ۲۰ تا ۵۰ درصد قیمت روغن را بالا برده‌اند و در برخی از فروشگاه‌ها فقط روغن خارجی پیدا می‌شود.

فروش روغن با کارت ملی!

در بهبهان هم روغن کم است. فرد دیگری هم خبر داده که در یکی از شهرهای کردستان روغن فقط با کارت ملی توزیع می‌شود. یکی از اهالی مرودشت هم می‌گوید کم مانده در شهر ما روغن را قرعه‌کشی کنند!

گویا تامین روغن برای برخی از استان‌ها دشوار شده. از جمله استان فارس و شهر شیراز که مردم هنوز از وجود صف‌های طولانی برای خرید روغن خبر می‌دهند. آنها می‌گویند مسئولانی که مدعی وجود روغن هستند به یکی از فروشگاه‌های شیراز بیایند و روغن بخرند که ببینند روغن هست یا نه!

ماجرای کمبود روغن در فارس به صحن علنی مجلس هم رفت. امروز محمدمهدی فروردین، نماینده فیروزآباد در تذکری به وزیر صمت گفت: بعد از گذشت پنج ماه از بحران روغن هنوز مردم استان فارس از تامین روغن عاجز هستند و هر روز شاهد صف‌های طولانی آن هم در این شرایط کرونایی هستیم.

اما این مشکل فقط مربوط به شیراز نیست. در گرگان، هرمزگان، اهواز و کرمان هم مردم از نبود روغن گله دارند. یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز می‌گوید «بنده از یک فروشگاه با کلی سفارش یک روغن گرفتم ردو بدل روغن طوری بود اگه پلیس مبارزه با مواد صحنه را می‌دید حتما بازداشتم می‌کرد.» افراد دیگری هم می‌گویند که خرید و فروش روغن سخت شده و فروشنده از پشت قفسه‌ها یک روغن در نایلون سیاه به مشتری می‌دهد. انگار در حال خرید و فروش قاچاقیم.

یکی از مردم اهواز هم می‌گوید روغن مایع نیست و فقط روغن جامد وجود دارد آن هم با ماندن در صف‌های طولانی.

چرا روغن دوباره نایاب شد؟

اما مشکل کمبود روغن نباشی چیست؟ دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفته «مشکلی در تولید و توزیع روغن مایع وجود ندارد و روزانه چهار هزار تن روغن در بازار توزیع می‌شود.»

پایگاه خبری وزارت صمت هم به نقل از حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داده که در دو ماه آخر سال حدود ۴۰۰ هزار تن روغن وارد کشور می‌شود و هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت.

حمید آذرمند، کارشناس اقتصادی اما در حساب توییتری خود نوشته ماجرای کمبود روغن و گرانی آن نوعی جوسازی است و پای دلالان و واردکنندگان روغن با ارز دولتی میان است.

او گفته «در مورد افزایش قیمت روغن جوسازی می‌شود تا توجیهی بر تداوم واردات روغن با ارز رانتی ۴۲۰۰ باشد. کشور ظرفیت بسیار خوبی برای کشت دانه‌های روغنی دارد که هم نیاز کارخانجات روغن را تامین می‌کند و هم کنجاله مورد نیاز صنعت طیور را. ارز رانتی ۴۲۰۰، مانع توسعه کشت دانه‌های روغنی است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احسان

    این مردم اگه نرن توی صف روغن کجا میرن؟
    شما بگید..

  • ناشناس

    چرااگرروزی ۴۰۰۰تن روغن وارد بازار می شود روغن نیست یا اگه دست دولت نیست ودلالان دست توی کار دارن دولت کاری نمی کنه یه روز روغن نیست یه برنج نیست یه روز هم تخم مرغ تورو خدا یه کاری کنید

  • اهوازی

    توی اهواز،همه اجناس رو به قیمتی که روش نوشته نمیفروسن دیگه وای به حال روغن…مثلا من بطور همزمان دوتابطری روغن کوچیک ازسه تا مغازه باکلی اصرار خریدم،به قیمتها توج کنید:۱۱۵۰۰،۱۳۰۰۰،۱۷۰۰۰

  • ناشناس

    روغن ها رو انبار کردن وبازار افتاده دسته دلال هیچ کس هم جوابگو نیست

  • ناشناس

    من ساکن بندر ماهشهر هستم اینجا روغن گران و قاچاق محسوب میشه فقط هر چند روز یکبار فروشگاه زنجیره ای کورش یکم میاره و ظرف دوساعت تمام میشه . بعضی هم تو انباراشون دارن گرانتر از قیمت روی کالا و همراه با خرید رب گوجه یکی میدهند .

  • ناشناس

    شیرازروغن نیست اگرباشه مثل موادمخدرتونایلون مشکی میدن دست مشتری اونم با قیمت چندبرابرقیمت درج شده سوپرمارکتا میگن برای مشتریاشون روغن میارن منت سرمردم میزارن دو برابرقیمت یک لیتری 9الی 10هست به قیمت 20تومان میدن دست مردم توراخدا چرارسیگی نمیشه

  • ناشناس

    سلام من چندروزدراصفهان روغن گیرم نمیومد تاروزدوشنبه که مغازه دارهاگفتن دولتی اومده باکارت ملی براهرخانواده یه روغن مایع اونم سرخ کردنی ود۱رکناراین روغن یه تایدمارک بیخود۹۳۰۰تومن یه رب شیشه ای کوچک ۱۸۰۰۰تومن ویه کنسرو بادنجان ۱۰۰۰۰روهم ۷۲۰۰۰ شد

  • احسان

    سلام بنده دریکی ازشهرستانهای جنوبی استان کرمان زندگی میکنم اینجا روغن مایع مغازه دارهادارن اما گرون میفروشن یه لیتری ۱۸۰۰۰ یک ونیم ۲۵۰۰۰ خدا خیرش ون نده بااین گرون فروشی

  • ناشناس

    روغن بسیار کم یاب و خیلی گرون هست، گیلان

  • ناشناس

    چرا فروشگاه های اینترنتی فقط برای تهران و کرج میفرستن؟ شهرهای دیگه باید برن بمیرن؟ ایران فقط تهران و کرجه؟ اگه روغن نیست باید برای کل ایران نباشه نه اینکه تو شهر ما 4 ماهه روغن گیر نمیاد یا با هزار منت و گردن کج و کد ملی یک روغن 800 گرمی میدن. دست دولت تدبیر و امید درد نکنه