کد مطلب: ۵۸۱۳۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آغاز طرح «توزیع زمین رایگان» / ۶ هزار هکتار زمین شناسایی شد / مشمولان کیستند؟

آغاز طرح «توزیع زمین رایگان» / ۶ هزار هکتار زمین شناسایی شد / مشمولان کیستند؟

با وجود تجربه مشکلات در اختصاص زمین در طرح مسکن ملی اما در دولت جدید، دولتمردان به دنبال توزیع زمین رایگان برای ساخت مسکن هستند. تاکنون شش هزار هکتار زمین برای این طرح شناسایی شده و به نظر می‌رسد این اولین گام برای آغاز این طرح است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود ثبت نام بیش از یک میلیون نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن تاکنون تنها هفت هزار نفر موفق به دریافت این وام شدند. از سوی دیگر با وجود آغاز ساخت مسکن ملی از سال ۱۳۸۶ تاکنون طی این ۱۴ سال تنها دو میلیون مسکن مهر به متقاضیان داده شده است. با وجود چنین سابقه‌هایی اما دولت به دنبال طرح توزیع رایگان برای ساخت مسکن است.

این درحالیست که در دولت حسن روحانی، طرح مسکن ملی به دلیل نبود زمین کافی با مشکل مواجه شد و در نهایت وعده تحویل ۴۰۰ هزار مسکن ملی طی دو سال شکل اجرایی نگرفت.

اما در دولت جدید به نظر می‌رسد به جز وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، توزیع زمین رایگان نیز همچنان در برنامه است.

اخیرا رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از اعطای زمین رایگان به مردم خبر داده و گفته که براساس برنامه‌ریزی انجام شده تامین زمین رایگان‌ برای ساخت مسکن ویژه افراد واجد شرایط پس از تعیین ساز و کارهای لازم عملیاتی خواهد شد.

هرچند قاسمی از زمان دقیق شروع به کار این طرح صحبت نکرده اما محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته است: به زودی برای افرادی که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند سامانه‌ای برای ثبت‌نام مسکن ایجاد و به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سه کار اساسی در اولویت این وزارتخانه برای تولید مسکن است افزود: تامین مسکن اولویت اول است که کار با جدیت آغاز شده و با تلاش‌های وزیر شش هزار هکتار زمین که قابلیت ساخت‌وساز دارد شناسایی شده و به عبارتی تقریبا زمین آماده است که برخی از این زمین‌ها در داخل محدوده شهری و برخی خارج از محدوده است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد باید به زودی منتظر توزیع شش هزار هکتار زمین رایگان برای ساخت مسکن باشیم. طرحی که معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

اخیرا معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اعلام کرده بود که برای ۱۰ هزار و ۲۵۰ متقاضی مسکن ملی نمی‌توانیم اقدام اجرایی انجام دهیم، چرا که به‌عنوان مثال برای شش هزار نفر زمین قطعی نشده که آن را تحویل دهیم. با وجود چنین تجربه‌ای اما قرار است طرح توزیع رایگان زمین آغاز شود و در گام احتمالا شش هزار هکتار زمین شناسایی شده در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

در گزارش قبلی تجارت‌نیوز هم مخاطبان پیام‌های قابل تاملی را ثبت کردند که در زیر می‌توانید بخوانید:

«ما سال هاست زمین داریم اجازه ساخت و ساز نداریم ،این درحالی است که زمینهای حومه شهر را آقایون داخل محدوده اعلام کردن شهرک ساختن و فروختن ولی قطعاتی است که وسط شهر است و در مجاورت زمینهای شهریست و فقط با فاصله یک جوب و جدول از خیابان فاصله دارد و ۱۰ دقیقه با مرکز شهر قم فاصله دارند اجازه ساخت و ساز داده نمیشود . این چیزی غیر از ظلم به خرده مالک ها نیست که زمین وسط شهر داشته باشی اجازه بهره برداری نداشته باشی ، آقایون خودشون برن در حومه شهرها زندگی کنن ، بجای اینکه به مردم بگن "خانه های داخل کلان شهر ها برای سرمایه گذاریس نه برای صاحب خونه شدن مردم" .»

«امیدوارم که این خبر درست باشه وبه مردم کمک کنن
ما زمین پانزده پیش خریدیم اجازه ساخت نمیدن میگن جز محدوده شهر نیست در حالی که ما اجاره نشینیم کسی هم جوابگو نیست»

«امید وارم این طرح طوری باشه که به کارمندهای دولت اختصاص پیدا نکنه . مال کارگر و قشر فقیر و روزمزد بگیر جامعه باشه که دستشون به جایی بند نیست»

«چه خواب رویاییه.دولت از مردم به جای هزارتومن یه میلیون میگیره تا برسه.رایگان زمین.خخخخ»

«سلام خدایش یعنی ماهم برای خونه دار شدن فکر کنیم یعنی به ما هم میرسه خونه ما هم داشته باشیم»

دیگر کامنت‌ها را در گزارش « زمین رایگان برای ساخت مسکن » بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام خدمت شما… توروخدا به مستأجران کم درآمد کمک کنید…من خودم بازنشسته فرهنگی هستم همسرم بی کار است کرایه خونم خیلی بالاست توان مالی نداریم لطفاً رسیدگی کنید متشکرم ?

  • امیر

    سلام
    آقای رئیسی این چه عدالتیه ک مجردها نمیتونن صاحب خونه بشن. الان سن من از ۳۰سال بیشتر شده دیگه با این گرونی ها و بدون کار و حقوق ، با چه چیزی صاحب خونه بشم؟؟

  • ناشناس

    سلام من کارگر هستم و درآمدی هم ندارم صاحب۲بچه و در روستایی بدون آب شیرین مستاجر هستم و آنقدر ک رهن سنگین است ما پول رهن هم نداشتیم بدیم فقط ماهی پانصد هزارتومان اجاره میدهیم ما۷سال است ازدواج کردیم اما هنوز ن خانه ای ن زمینی ن حتی رهنی هم نداریم خواهش میکنم ب ما واقعا اگر زمین رایگان دارید بدهید حتی یه بار هم برای مسکن ملی ثبت نام کردیم ک اسم ما در نیامد

  • ناشناس

    خداکنه درست باشه ممنون میشیم خدایابه تو انشالله که راسته من که خیلی خوشحال شدم انگار دنیارومیدن یعنی میشه

  • لف

    سلام خدا کنه راست باشه همه صاحب خونه بشند از صدقه سر همه من وبچه هام صاحب خونه بشیم من زن معلول هستم دو پسر شوهرم فوت شده اجاره نشینم حساب کنی الان 27 ساله اجاره نشینم تورو خدا این حرفتون حقیقت باشه همه صاحب سر پناهی باشمد من فقط ارزو دارم خونه داسته باشم که بعد مرگم بچه هام گرفتار نباشمد ون من مریصم حتی پول رفتن به دکتر ندارم بعضی وقتا پول گرفتن نون ندارم تا دوهفته گرسنه می مونیم

  • ناشناس

    خداوکیلی من اگه ضامن داشتم که خودم وام میاوردم به شما نمیگفتم بعدش ماهی ۵ میلیون از کجا بیارم قسط بدم من اگه میتونستم قسط بدم مستأجر نبودم واقعا…

  • ناشناس

    اغای ریسی چرا وقت باید سرپرست برارزمینرثبت نام کنن تورا خدا همه را خانه دار کنین از اجاری در بیان گنا ه دارن مردم از بس کرایه خونه دادن وحق بچهام دادم کرایه خونه بچهام باید کرسنه بخوابن

  • ناشناس

    من اگه میتونستم ضامن بیارم که این وضع من نبود بعدش اگه میتونستم ماهی ۵میلیون قسط بدم که مستأجر نبودم واقعا ……

  • ناشناس

    جوری گفتن زمین رایگان گفتم خدایا دیدی چه خونه دار شدم وقتی رفتم پرسیدم گفتن باید 450میلیون بخوابونی بعد ضامن بیاری 450میلیون وام میدن گفتم نه ضامن دارم نه 450تومان من اگه اینارو داشتم که مستأجر نبودم سرمو انداختم پایین اومدم

  • ممد

    کاش دولتی بود که اقلا زمین رایگان به مستاجرنشین ها میداد حتی اگر تو بیابون باشه