کد مطلب: ۲۴۷۹۱۳

توقف برداشت غیرمجاز ۵۰۰ میلیون مترمکعبی آب

توقف برداشت غیرمجاز ۵۰۰ میلیون مترمکعبی آب

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از جلوگیری از برداشت غیر مجاز بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی دشت‌ها در سال گذشته در قالب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی خبر داد.

محمد حاج رسولیها، در چهل‌وسومین گردهمایی مدیران ارشد آب کشور گفت: چند سالی است که کشور درگیر خشکسالی بوده و امیدواریم با تلاش همه فعالان صنعت آب تابستان امسال نیز همچون گذشته این بار پر مسئولیت به خوبی به مقصد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به عملکرد شرکت مدیریت منابع آب در سال گذشته گفت: در سال ۹۶ با یک کار بسیار سنگین آب قابل برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف شرب، صنعت، کشاورزی و خدمات به تفکیک ۶۰۹ دشت مطالعاتی و ۳۱ استان پایش شد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول با اشاره به پیگیری جدی مصوبات شورای عالی آب در راستای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تصریح کرد: در مجموع ۱۵ پروژه برای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تعریف شده که متولی ۱۱ پروژه وزارت نیرو و متولی چهار پروژه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان زمین شناسی است که در این راستا کارگروهی مشترک میان وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

حاج رسولی‌ها از آغاز طرح آماربرداری دور سوم منابع و مصارف آب خبر داد و گف: این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است و با تکمیل آن اطلاعات گذشته به روز شده و راهنمای ما برای اتخاذ تصمیم‌های آتی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اهمیت توسعه دولت الکترونیک گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در سال گذشته سامانه ساماب در همه شرکت‌ها و سامانه سامیر در ۸۰ درصد شرکت‌های آب منطقه‌ای راه‌اندازی شد که امیدواریم در سال جاری سامانه ساماب در همه دفاتر پیشخوان دولت فعال شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های برق آبی در سال گذشته در تولید انرژی به یک رکورد تاریخی دست یافتند گفت: در پیک شبکه برق سال گذشته نیروگاه‌های برق‌آبی به صورت هم‌زمان ۹ هزار و ۳۲۹ مگاوات تولید کردند که این رقم یک رکورد محسوب می‌شود.

این مقام مسئول با اعلام این مطلب که در سال گذشته ۶ واحد برق‌آبی به ظرفیت ۴۱۹ مگاوات به شبکه سراسری متصل شد، ادامه داد: با هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) ۳۹ فقره موافقت‌نامه گذر حجمی آب به شرکت‌های آب منطقه‌ای دارای پتانسیل نیروگاه برق‌آبی کوچک تخصیص و برای بخش خصوصی صادر شد و علاوه بر آن فرایند سرمایه‌گذاری در این بخش تسهیل شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از تحقق ۹۱ درصدی طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ به‌رغم تنگناهای مالی خبر داد و گفت: بر این اساس ۱۴ هزار و ۵۳۴ حلقه چاه غیرمجاز در سراسر کشور پر و مسلوب المنفعه شد که با این اقدام از برداشت سالانه بیش از ۵۳۲ میلیون مترمکعب آب جلوگیری به عمل می‌آید. در سال گذشته نیز ۹ سد با حجم مخزن ۵۴۵ میلیون متر مکعب افتتاح و ۸ سد دیگر به ظرفیت ۷۴۷ میلیون مترمکعب آبگیری شد، علاوه بر این نیز بیش از ۵۸ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی احداث شده است.

حاج رسولی‌ها شرایط منابع آبی کشور را نامناسب توصیف کرد و گفت: وجود منابع مالی، آب و وحدت رویه بین همه بخش‌های مرتبط از الزامات کنونی بخش آب کشور است.

وی با تاکید بر اهمیت کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی خطاب به مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور گفت: جلسات کارگروه‌های استانی باید با جدیت پیگیری شود و مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای به عنوان دبیران این کارگروه مکاتبات لازم را با استانداری‌ها و دستگاه‌های مرتبط داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اولویت‌های عمومی مندرج در حکم وزیر نیرو در ابقای مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب گفت: سلامت نظام اداری، شفافیت مالی، دسترسی همگانی به اطلاعات، فراهم کردن فرصت‌های برابر، حفاظت از اموال دولتی، شایسته گزینی بخشی از اولویت‌های عمومی شرکت است.

این مقام مسوول با بیان اینکه باید با مردم حرف بزنیم و ارتباط پررنگ‌تری با آنان داشته باشیم خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی در مدیریت منابع آب اهمیت بالایی دارد که با تدابیر وزیر نیرو مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی در وزارت نیرو تشکیل شده است.

بارش پوشش برفی مناسب نیست

مجتبی سهیلی، رئیس گروه آب‌های سطحی شرکت مدیریت منابع آب ایران با تشریح وضعیت بارش‌ها گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است که علاوه بر کاهش بارش‌ها پوشش‌های برفی به دلیل افزایش دما در سطح کشور اصلاً مناسب نیست و این عوامل باعث شده از نظر رتبه بارش‌ها طی پنجاه اخیر در جایگاه ۴۸ قرار داشته باشیم.

همچنین در این نشست آرش اخوان، مدیرکل دفتر بهره برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ظرفیت مخازن سدهای کشور را ۵۰ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ذخیره آب موجود در مخازن سدها حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب است که به دلیل کاهش بارش‌ها و ذخایر برفی در سال آبی جاری میزان ورودی آب به مخازن سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد کاهش یافته است به عبارت دیگر ۱۳ میلیارد متر مکعب ورودی سدها نسبت به سال گذشته کمتر است.

منبع: وزارت نیرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.