کد مطلب: ۳۴۱۲۰۹

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان پاسخ داد:

توقف تولید خودرو چقدر جدی است؟

توقف تولید خودرو چقدر جدی است؟

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: طبق برآوردهای انجام‌شده وضعیت خودروسازان ایرانی مناسب نیست و مشکل آنها نیز نسبت به کمبود قطعه جدی است. چنانچه قرار باشد شرایط به این منوال ادامه پیدا کند و تمهیداتی برای برطرف‌سازی چالش‌ها در نظر گرفته نشود، خودروسازی ایران در آینده نزدیک با توقف خط تولید مواجه خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا مدیر کل صنایع خودرو از توقف خط تولید برخی خودروهای سواری به دلیل اعمال تحریم و عدم همکاری شرکای خارجی خبر داد. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد با وجود تحریم‌ها، مشکلی برای تولید خودرو پرتیراژ در سال 98 وجود نخواهد داشت.

حال با توجه به وضعیت نامطلوب صنعت قطعه‌سازی در دوران تشدید تحریم‌ها، تولید خودروهای دوگانه‌سوز نصف شده است. علاوه بر این، آخرین آمار تولید خودرو نیز نشان می‎دهد که تولید انواع خودرو در آذر ماه امسال، ۷۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. کاهش ۷۱ درصدی تولید خودرو در آذر ماه با تعدیل ۳۷ درصد نیروهای قطعه‌سازی نیز هم‌زمان شده تا صنعت خودرو وضعیت خاص‌تری داشته باشد.

در همین مورد عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان معتقد است: چنانچه تمهیداتی برای برطرف‌سازی چالش‌ها در نظر گرفته نشود خودروسازی ایران در آینده نزدیک با توقف خط تولید مواجه خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این پرسش که آیا سال آینده تولید خودروسازان ایرانی با مشکل روبه‌رو خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: طبق برآوردهای انجام‌شده، وضعیت خودروسازان ایرانی مناسب نیست و مشکل آنها نیز نسبت به کمبود قطعه جدی است. آمارهای تولید خودرو در آذر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از این است که در مدت یادشده خودروسازان کمتر از گذشته تولید داشته‌اند.

توقف تولید خودرو در سال ۹۸

ضرورت ترخیص کالاها از سوی گمرک

محمدرضا نجفی‌منش درباره وضعیت قطعه‌سازان خودرو اظهار کرد: با اعمال تشدید تحریم‌ها قطعه‌سازان نیز وضعیت مطلوبی ندارند. از ابتدای سال جاری تاکنون این فعالان اقتصادی نیز 37 درصد نیروهای انسانی خود را در این حوزه تعدیل کرده‌اند. بنابراین قطعه‌سازان هم به‌دلیل فراهم نبودن امکانات با کاهش تولید روبه‌رو هستند.

او به راهکار برون‌رفت از این بحران اشاره کرد و گفت: در این فرصت پیش‌آمده باید قیمت قطعه‌سازان تعدیل شود. با افزایش نرخ ارز قیمت مواد اولیه هم گران شد؛ این در حالی است که نرخ کالاهای تولیدشده از سوی قطعه‌سازان تغییری نکرده است. معتقدیم که خودروسازان باید طلب قطعه‌سازان را سر موعد واریز کنند. چرا که عدم پرداخت این منابع ادامه روند را برای فعالان این حوزه دچار چالش خواهد کرد.

نجفی‌منش خاطرنشان کرد: در ماه‌های پایانی سال برای کمک به خودروسازان، گمرک نیز باید قطعات دپوشده خودرو را هر چه زودتر ترخیص کند. باید در این دوران بسیج همگانی تشکیل شود تا به این شکل بتوانیم به داخلی‌سازی قطعات دست یابیم. در حال حاضر سه هزار و 800 واحد دانش بنیان در حال فعالیت هستند که به‌کارگیری این ظرفیت‌ها کمک بزرگی را به صنعت خودروسازی خواهد کرد.

این فعال صنعتی گفت: چنانچه قرار باشد شرایط به این منوال ادامه پیدا کند و تمهیداتی برای برطرف‌سازی چالش‌ها در نظر گرفته نشود، خودروسازی ایران در آینده نزدیک با توقف خط تولید مواجه خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت پراید 4 هزار دلاری از حقوق های 200 دلاری خیلی خیلی بیشتره .فقط دستمزد نیست انرژی فوق ارزان هم هست …دوستان قبلا می گفتند 95 درصد تولید خودرو بومی و داخلی و ریالی شده و فقط 5 درصدوابسته به دلاره …