کد مطلب: ۴۳۵۸۵۹

توقف خرید و فروش در بازار لوازم خانگی

توقف خرید و فروش در بازار لوازم خانگی

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: کاهش فروش لوازم خانگی شدیدا چشمگیر بوده است. به طوری‌که اسفندماه نسبت به بهمن ماه حداقل کاهش ۶۰ درصدی در بازار رخ داده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به نامه‌ای که به وزیر دارایی ارسال شده تصریح کرد: چند ماهی بود منتظر اسفند ماه بودیم تا با افزایش فروش سال سخت ۹۸ جبران شود. اما کرونا عملا بازار را تعطیل کرد و حالا ما از دولت می‌خواهیم در ماجرای مالیات وضعیت اصناف را درک کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروشندگان لوازم خانگی در حالی به استقبال اسفندماه رفتند که خبر خروج دو برند مطرح کره جنوبی در این بازار تا حدودی ابهامات را نسبت به آینده افزایش داده بود. این میان پیش از آن‌که اثرات مثبت یا منفی خروج دو برند کره‌ای از کشور مشخص شود و درست یک روز پیش از آغاز اسفند ماه خبر شیوع ویروس کرونا در ایران بازار را به حالت تعلیق درآورد. حالا به جای آنکه ترافیک و شلوغی اسفندماه موجب اعتراضات برخی شود، خلوتی بازار و نبود خریدار حسابی بازاری‌ها را نگران کرده است. در این شرایط خبری از ارسال نامه‌ای به وزیر دارایی رسید. در این نامه فعالان حوزه لوازم خانگی از وزیر اقتصاد و صنعت، خواسته‌اند با بازاری‌ها در ماجرای مالیات مهربانه‌تر برخورد کند.

درهمین رابطه سید مرتضی میری، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، مدعی شد: اوضاع اسفند ماه امسال نه تنها هیچ شباهتی به همه اسفندماه‌های گذشته ندارد بلکه حتی نسبت به یک ماه پیش هم وضعیت به مراتب بدتر شده است. به گونه‌ای که بسیاری از همکاران ما در طول روز حتی یک قلم کالا هم نمی‌فروشند و اکنون وضعیت بازار در بدترین شرایط است. به گفته وی مردم از ترس کرونا حاضر به خرید لوازم خانگی نیستند.

وی در رابطه با نامه‌ای که صنف فروشندگان لوازم خانگی به وزیر دارایی نوشتند، تصریح کرد: ما شرایط دولت را کاملا درک می‌کنیم. دولت دیگر امکان فروش نفت را ندارد و مجبور است هزینه‌های خود را از راه مالیات جذب کند. با این حال شرایط ما گونه‌ای نیست که بتوانیم مالیات مصوب را بپردازیم.

میری تاکید کرد: در این نامه که رونوشت آن را به وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هم فرستادیم قبل از هر چیز خواهان تخفیف مالیات هستیم و انتظار داریم دولت با بررسی شرایط واقعی بازار و فعالان اقدام به مالیات‌گیری کند. در غیر این صورت بسیاری از فعالان بازار مشکل بتوانند سال بعد هم در بازار حاضر باشند.

میری با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: امسال در کل سال خوبی نبود ولی چهار ماه بود منتظر پایان سال بودیم. درواقع همواره فعالان بازار سه چهار ماه قبل از عید خود را آماده می‌کنند تا کسانی که می‌خواهند لوازم جدید خانه تهیه کنند را به اصطلاح راه بیاندازند. منتها با آمدن کرونا تمام این امیدها از بین رفت.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به کل اقتصاد کشور گفت: ما وضعیت را می‌دانیم و می‌دانیم مشکلات در همه صنوف وجود داشته و با شیوع کرونا افزایش داشته است. اکنون غیر از توزیع کنندگان لوازم بهداشتی و سوپرمارکت‌های محل همه اصناف با یک رکود عمیق مواجه شدند. همان طور هم که گفتم دولت نیز شرایط مساعدی ندارد. ما فکر می‌کنیم همه باید دست به دست هم دهیم تا انشالله به سلامت از این روزهای سخت بگذریم.

او افزود: این میان تنها کمک دولت به ما این است که فشار مالیاتی کمتری را به اصناف وارد کند تا از این طریق، حداقل امید به بهبود شرایط در سال آینده افزایش یابد و فعالان بازار نیز دچار سرخوردگی نشوند. کاهش فعالیت‌ها در بازارها قطعا به کاهش اشتغال خواهد انجامید که قطعا مطلوب دولت نیست

وی با رد شایعاتی مبنی بر ورشکستگی فعالان در روزهای اخیر تصریح کرد: اپیدمی کرونا اکنون حدود دو هفته است در کشور شایع شده و در این مدت هنوز هیچ‌کدام واحدهایی که من از آنها اطلاع دارم ورشکسته نشدند. با این حال این وضعیت اگر طولانی‌تر شود حتما ورشکستگی سراغ آنها خواهد آمد. در این وضعیت اغلب فعالان خرد و متوسط هستند که آسیب می‌بینند.

میری در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان کاهش خرید و فروش گفت: کاهش فروش شدیدا چشمگیر بوده است. مثلا اسفندماه نسبت به بهمن ماه حداقل کاهش ۶۰ درصدی در بازار رخ داده است. یعنی حتی تا بهمن ماه هم مغازه‌ها روزی یک، دو یا سه قلم کالا می‌فروختند ولی الان حتی این فروش هم دیگر در بازار وجود ندارد.

او افزود: نسبت به دو سه سال قبل و زمان پیش از تحریم‌ها نیز وضعیت به قدری بد شده که اندازه‌گیری کردن آن دشوار است. دو سال پیش ما هیچ کدام از مشکلات امروز را نداشتیم. درنتیجه کاهش فروش نسبت به یک، دو و یا سه سال قبل بسیار بسیار زیاد بوده است؛ همان اندازه که مراجعه به بازار کم شده به همین نسبت از فروش هم کاسته شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: اسفند ماه امسال هر چه کاشتیم پیش از آن‌که درو شوند نابود شدند. البته همان طور که گفتم این مساله به صنف ما محدود نیست. با این حال شیوع کرونا کاری کرد تا اسفندماه امسال بیش از آنکه بوی بهار را بدهد، بوی خزان و برگ‌ریزان پاییز را می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که یا قیمت تغییر کرده است یا خیر؟ گفت: پس از اعلام خبر خروج برندهای کره‌ای قیمت‌ها کمی بالا رفته بود اما فعلا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد تا در این خصوص نظری بدهیم.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.