خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۱۱۶۲

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

دولتمردان علیه بازار به صف شدند / آغاز ثبت اموال مسئولان

دولتمردان علیه بازار به صف شدند / آغاز ثبت اموال مسئولان

در حالی که برخی از مطبوعات امروز به دستور رییس قوه مجریه به چند تن از وزرا برای برای کنترل قیمت‌ها پرداخته‌اند، برخی دیگر از دستور رییس قوه قضاییه به ایجاد سامانه ثبت اموال مسئولان، با عنوان ایجاد اتاق شیشه‌ای یاد کرده‌اند.

«ایجاد سامانه ثبت اموال» و «اتاق شیشه‌ای اموال مسئولان» دو تیتری هستند که به دستور رییس قوه قضاییه اشاره کرده و دو تیتر «اجازه نمی‌دهیم مردم در فشار باشند» و «دستور رئیس‌جمهور به ۴ وزیر برای کنترل قیمت‌ها» ؛ به اظهارات رییس دولت پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه اطلاعات در تیتر اصلی صفحه اول خود به سخنان رییس‌جمهور در آیین قدردانی از کارگران نمونه پرداخته و با عنوان «اجاره نمی‌دهیم مردم در فشار باشند» به استقبال این خبر رفته است.

این روزنامه این گزارش را چنین آغاز کرده که رییس‌جمهور با اشاره به اينکه توان و قدرت دولت در سايه بازوان پرتوان و انگشتان ماهر شما در توليد است، تاکید کرد: هر چه توليد افزايش يابد، مردم در رفاه قرار مي‌گيرند و قدرت اقتصادي بيشتري خواهيم داشت.

این روزنامه در ادامه به سخنان حسن روحانی این طور پرداخته که، رییس‌جمهوری قدرت دولت را نتيجه پشتيباني مردم و تلاش کارگران خواند و با اشاره به صادرات غيرنفتي 40 ميليارد دلاري کشور تاکيد کرد: هدف آمريکا از قطع صادرات نفت کاهش درآمد ارزي ماست و راه مقابله با آن توليد و صادرات غيرنفتي است.

بر اساس گزارش این روزنامه، رئيس قوه مجريه با اشاره به اينکه آمريکا فشار مي‌آورد تا نفت خام را صادر نکنيم و البته بايد به صادرات نفت خام ادامه دهيم، تصريح کرد: همه مسئولان اتفاق نظر دارند که تصميم آمريکا براي رساندن صادرات نفت ايران به صفر تصميمي غلط و نادرست است که اجازه نخواهيم داد اجرايي و عملياتي شود.

رسیدیگی به مشکلات مناطق سیل‌زده کشور طی دو ماه اخیر از دیگر سخنان رییس‌جمهور در این جلسه است که روزنامه اطلاعات به‌طور مبسوط به آن اشاره است.

طبق گزارش این روزنامه از آیین قدردانی از کارگران نمونه، حسن روحانی در این جلسه به موضوع مشاغل فعال در حوزه فضای مجازی پرداخته و تاکید کرده که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي بايد از امروز براي مشاغل در 10 سال آينده برنامه‌ريزي داشته باشد.

آخرین موضوعی که روزنامه اطلاعات به نقل از رییس‌جمهور آورده این است که: توليد و افزايش اشتغال بدون حضور بانک‌ها و حمايت آنها امکان ندارد.

انتقاد روزنامه جوان از دولت

دومین روزنامه‌ای که به اظهارات رییس‌جمهور پرداخته، روزنامه جوان است که در ابتدا به گرانی‌‎ها و کمبود برخی از کالاهای مصرفی اعم از گوشت، مرغ، برنج، نان، ماکارونی، روغن، حبوبات، لبنیات و حتی خودرو اشاره و سپس چنین نقل کرده است: وضعیت رها شده بازار‌ها موجب شده که رییس‌جمهور مجبور به صدور دستور برای ورود وزرا به بحث گرانی‌ها شد. روحانی طی نامه‌ای به وزرای صمت، کشاورزی، کشور و دادگستری دستور داد تا برای کنترل قیمت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند و با گران‌فروشان برخورد کنند.

این روزنامه در این گزارش به موضوعات مختلفی پرداخته که در اولین بخش با عنوان «از گرانی قیمت برنج با شایعه تا…» به عدم تدبیر دولت برای کنترل این بخش اشاره کرده است.

در بخش بعدی با تیتر «گرانی‌ها با گفتاردرمانی رفع نمی‌شود» ، زبان نقد خود را تیزتر کرد و این طور نوشت: «پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام هر کاری، دولت و وزیرانشان با رانت‌خواری‌ها، دلالی‌ها و شرکت‌های سوء‌استفاده‌کننده از شرایط اقتصادی کشور مقابله کنند، سپس به دنبال تشکیل کمیته ویژه، نامه‌نگاری و اجرای شو بیفتند؛ چرا که مشکلات فعلی اقتصادی با گفتاردرمانی و این راهکار‌های نخ‌نما حل نمی‌شود.»

در بخش پایانی نیز به به سخنان نایب‌رییس اتاق اصناف ایران اشاره و عنوان کرد: «نایب‌رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه سوداگری بلای جان بازار‌های اقتصادی است، گفت: اگر مصوبات و اقدامات دولتی در زمینه کنترل و مدیریت بازار به موقع به اجرا در بیاید، از افزایش قیمت‌ها جلوگیری خواهد شد».

اما دو روزنامه خراسان و جام جم به ترتیب با تیترهای «اتاق شیشه‌ای اموال مسئولان» و «ایجاد سامانه ثبت اموال مسئولان» به سخنان رییس دستگاه قضا پرداخته‌اند.

روزنامه جام جم در این خصوص نوشت: حمید شهریاری، معاون فناوری اطلاعات قوه قضاییه از دستور رییس قوه قضاییه برای راه‌اندازی سامانه ثبت و ضبط اموال مسئولان كشور خبر داد و گفت: آیین‌نامه این سامانه به‌زودی ابلاغ می‌شود.

این روزنامه در بخش دیگری از این گزارش به موضوع معوقات بانکی پرداخت و عنوان کرد؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه معوقات کلان بانکی باید سریعا وصول شود گفت: پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی و یا صدور ضمانت نامه‌های بانکی بیش از سقف مجاز توسط شعب بانک‌ها و بدون تضامین کافی صرفا یک تخلف نیست بلکه مصداق تقصیر است.

روزنامه خراسان نیز در این باره نوشت: ریاست جدید قوه قضاییه با وجود انتقاد به قانون، تاکید دارد که این قانون باید اجرا شود.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام حمید شهریاری، معاون فناوری اطلاعات قوه قضاییه هم در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب به اجرایی شدن سامانه ثبت اموال پرداخته اما این مقام قضایی در توضیحات خود درباره عمومی بودن یا نبودن این سامانه توضیحاتی ارائه نکرده است اما بر اساس ماده 5 قانون رسیدگی به اموال مسئولان، این فهرست به جز مواردی، اصولا محرمانه بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.