کد مطلب: ۸۰۶۴۲۸

توافق جدید شمخانی با همتای هندی‌/ دلار زدایی مهم‌ترین موضوع در توافق ایران و هند

توافق جدید شمخانی با همتای هندی‌/ دلار زدایی مهم‌ترین موضوع در توافق ایران و هند

شمخانی در توافقی جدید با همتای هندی خود درباره موضوعات مهمی همچون دلارزدایی و دفع تحریم‌ها گفتگو کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با دیدار آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند با علی شمخانی، هم‌تای ایرانی خود در تهران، ایران و هند روز دوشنبه بیانیه همکاری مشترکی را در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت و حمل و نقل امضا کردند.

تلویزیونABP هند گزارش داد که تهران از هند درخواست کرده است که خرید نفت خام از ایران را به همان روشی که در حال حاضر برای خرید نفت روسیه استفاده می‌کند، از سر بگیرد.

خبرگزاری رسمی شورای عالی امنیت ملی ایران، شمخانی خواستار فعال‌شدن سازوکار ریال-روپیه در روابط تجاری دو کشور شد. دبیر شورای امنیت ایران گفت که چنین مکانیزم‌هایی «نقش محوری» در تجارت دوجانبه ایفا خواهد کرد.

ایران و هند در طول تاریخ روابط دوستانه و تعاملات اقتصادی نسبتاً پایداری را حفظ کرده‌اند. با این حال، ابهامات و نگرانی‌های هند از اقدامات تنبیهی احتمالی ایالات متحده، اغلب در مسیر گسترش روابط قرار گرفته است. دهلی‌نو که زمانی یکی از مشتریان اصلی نفت ایران بود، از سال 2019 - یک سال پس از آن که واشنگتن با خروج از توافق هسته‌ای سال 2015، تحریم‌های گسترده‌ای علیه تهران را بازگرداند- از چنین خریدهایی خودداری کرده است.

پس از بیانیه مشترک، تلویزیونABP هند نیز گزارش داد که تهران از هند درخواست کرده است که خرید نفت خام از ایران را به همان روشی که در حال حاضر برای خرید نفت روسیه استفاده می‌کند، از سر بگیرد.

در این بیانیه که توسط دو مقام امنیتی امضا شد، همچنین به ارتباط روزافزون منطقه‌ای و چگونگی افزایش مشارکت دو طرف در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب، یک مسیر استراتژیک که از بندر چابهار در جنوب شرقی ایران می‌گذرد، اشاره شد.

مهم‌ترین موضوعات در قراردادهای ایران و هند

در سال 2016، هند قراردادهای سرمایه گذاری عظیمی را با جمهوری اسلامی امضا کرد که در ادامه توافق‌نامه قبلی در سال 2002 بود، با هدف توسعه یک پایانه در سواحل خلیج عمان، درست زیر دماغ دشمن منطقه‌ای خود، پاکستان.

ایالات متحده در سال 2018 معافیت نادری از تحریم‌های ایران را برای پروژه‌های چابهار به هند ارائه کرد.با این وجود، دهلی نو گهگاه از سوی رسانه‌ها، کارشناسان و برخی مقامات ایرانی متهم شده است که در پیگیری پروژه‌های حیاتی تعلل می‌کند.

مشاور امنیت ملی هند همچنین با رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی دیدار کرد و وی بر نقش دو طرف در شکل‌دهی «نظم جهانی نوین» تاکید کرد که ایران خود را یک بازیگر اصلی در آن می‌داند.

در نقشه راه «نگاه به شرق»، جمهوری اسلامی به طور فزاینده‌ای بر تقویت روابط با چین، روسیه، هند و همچنین همسایگان نزدیک خود متمرکز شده است، در حالی که تهران در تلاش برای عقب راندن تحریم‌های آمریکا و اروپا است.

رئیسی به ویژه به اهمیت سازمان همکاری شانگهای در ظهور چنین نظم نوینی اشاره کرد. دولت او اعتبار کامل برای الحاق ایران به بدنه این بلوک منطقه‌ای را برای خود می‌داند، پروژه‌ای جاه‌طلبانه که توسط حسن روحانی، سلف طرفدار تعامل و میانه‌رو او، طرح‌ریزی و تعقیب شده بود.

منبع: اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.