کد مطلب: ۳۰۸۱۹۵

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته دوم مهر ماه

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه عواملی باعث ریزش تاریخی شاخص شد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه عواملی باعث ریزش تاریخی شاخص شد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را قرمز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون سقوط قیمت دلار و سکه در بازار آزاد و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باعث ریزش تاریخی شاخص کل بورس طی هفته جاری شد و در مجموع شاخص را از قله 187 هزار واحد به رقم 185 هزار رساند. 

به گزارش تجارت نیوز؛ نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران در خصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که همچنان روند بازار سرمایه در هفته دوم مهرماه صعودی خواهد بود و صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی و تک سهام‌ها پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند، اما روند شاخص کل در هفته دوم مهرماه نزولی شد و سهام صنایع دلاری و صادرات محور با افت قیمت قابل توجهی مواجه شدند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (هفتم مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 14359 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 6770 واحد در رقم 187406 جای گرفت.

روز یکشنبه (هشتم مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 17761 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 7697 واحد در رقم 195104 جای گرفت.

روز دوشنبه ( نهم مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 21454 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 376 واحد در رقم 195480 جای گرفت.

روز سه‎شنبه (دهم مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 14577 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 7220 واحد در رقم 188259 جای گرفت.

روز چهارشنبه ( یازدهم مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 18055 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 2700 واحد در رقم 185559 جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه نماد‎های « فارس، تاپیکو، شپنا، شتران، کگل» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فملی، همراه، پاکشو، تیپیکو، پارسیان» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. به گفته تحلیلگران بازار سرمایه، در جریان معاملاتی روز شنبه بازار سرمایه، استقابل سهامداران از نمادهای پالایشی بی‌نظیر بود، زیرا قیمت هر بشکه نفت بیش از 80 دلار تثبیت شد و گروه 4+1 قول دادند که سازوکاری فراهم کنند تا ایران آسیبی از تحریم‌ها نبیند همچنین شکست مقاومت‌های تاریخی و پی در پی از جمله دلایلی برای عطش خرید سهام پالایشی‌ها در اولین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری بود.

در جریان معاملات روز یک شنبه بازار سرمایه نماد‎های «فارس، کگل، کچاد، فولاد، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «پاکشو، خاهن، خوساز، حفارس، بترانس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. به گفته تحلیلگران بازار سرمایه، در جریان معاملاتی روز یک‌ شنبه بورس، تشکیل صفوف خرید میلیونی در گروه بانکی‌ها جلب توجه کرد، به نحوی که در نماد بانک تجارت که افزایش سرمایه بیش از 300 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی را در پیش دارد صفوف خرید بیش از یک میلیارد سهم نیز تشکیل شد. نماد فولاد ارفع از جمله شرکت‌های پر پتانسیل گروه در بین معامله‌گران مطرح بوده که در اواخر سال آینده با افزایش ظرفیت 100 درصدی مواجه خواهد شد و بازار در حال پیشخور نمودن اثرات آتی سودآوری این شرکت است. همچنین افزایش قیمت جهانی روی و خبرهایی از نرخ تسعیر ارز این گروه با دلار بیش از 10 هزار تومان انتظارات بازار را از رشد سودآوری این دسته از نمادها را مجدد افزایش داده است. در گروه پتروشیمی نیز انتشار گزارش مثبت پتروشیمی پردیس و در پیش بودن مجمع سالانه و جهش سود در سال مالی آتی ناشی از افزوده شدن ظرفیت تولید این نماد را مورد توجه قرار داد.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه نماد‎های «فولاد، ومعادن، شتران، شبندر، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فارس، پارس، پارسان، وغدیر، شخارک» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتد. به ‌گفته معامله‌گران بازار سرمایه، با تصویب هیئت وزیران، از ابتدای مهرماه سال جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما خواهد بود. درجریان معاملاتی این روز بازار سرمایه موضوع نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی باعث تصمیم بی‌برنامه و غیرمنطقی برخی سهامداران شد و تشکیل صف‌های فروش برای نمادهای پتروشیمی ترس سایر گروه‌ها را به همراه داشت.

همچنین درجریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه نماد‎های «وبملت، وامید، وتجارت، ونوین، شنفت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، تاپیکو، شبندر، کگل، فملی» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، خبر مربوط به افزایش نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها عاملی شد برای اینکه بازار از روز دوشنبه تغییر جهت دهد و امروز نیز به صورت تمام و کمال شاهد تقاضای سنگین برای فروش سهام صنایع دلاری به دنبال کاهش چشمگیر نرخ دلار در بازار آزاد بودیم.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه نماد‎های «کگل، جم، وامید، شپنا، ومعادن » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «پارسان، تاپیکو، پارس، فخوز، فملی» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، بازار روز چهارشنبه بیشتر بازار هیجانی ناشی از کاهش نرخ دلار در دو روز قبل از آن و هیجانات فروش تازه‌واردهای بورس پس از دریافت سود در هفته‌های گذشته بود.

سقوط نرخ دلار عامل ریزش تاریخی بورس

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص روند بازار سرمایه در هفته دوم مهر ماه امسال، گفت: شاخص کل بورس طی مدت زمان اخیر به دلایل افزایش نرخ دلار و ورود سپرده‌های بانکی از اواخر شهریورماه به سمت بازار سهام روند صعودی به خود گرفت و تقریبا تمام سهام شرکت‌های بورسی بدون توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها از سوی سهامداران خریداری شدند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سهام در مقایسه با بازارهای موازی خود مانند ارز و سکه کوچک‌تر است و به همین جهت این بازار با ورود جریان نقدینگی جدید رشد خوبی تجربه کرد و به دنبال رشد شاخص کل بورس عوام به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سهام گرایش بیشتری پیدا کردند.

هلالات افزود: سقوط دلار در بازار ارز باعث ریزش شاخص کل بورس شد. درحالی که انتظار می‌رفت روند بازار سرمایه در روز دوشنبه عادی باشد، اما این بازار با صف فروش آغاز به کار کرد و روند بازار سرمایه در روز سه‌شنبه هم به همین صورت بود، اما پول خوبی از سمت حقوقی‌ها در روز چهارشنبه وارد بازار شد و بازار سرمایه تاحدودی به ثبات رسید.

سقوط شاخص بورس به دلیل ترس آماتورها

همچنین ایمان رییسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص روند بازار سرمایه در هفته دوم مهر ماه امسال، گفت: یکشنبه شب خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صبح روز دوشنبه حمله موشکی به تروریست‌ها باعث ترس بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نقدینگی جدید بیشتر توسط تازه‌واردها و آماتورها به بازار تزریق شده است و این تازه واردها قصد دارند پس از کسب سود سریعا از بازار خارج شوند به همین جهت زمانی که بازار منفی شد این آماتورها بیشتر ترسیدند و سریع‌تر خواهان خروج از بازار بودند، بنابراین آماتورها باعث شدند که بازار رفتار هیجانی پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طی دو روز پایانی هفته فروش حقوقی‌ها همانند روزهای گذشته نبوده است، به طوری که در هفته‌های گذشته حقوقی‌ها در صف‌های خرید سهام می‌فروختند، اما طی این دو روز پایانی هفته در صف‌های فروش نمادها فروشی نداشتند تا بازار را به سمت منفی شدن بیشتر هدایت نکنند به عبارتی حقوقی‌ها از بازارسرمایه حمایت کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رمضون

    قیمتهای بورس را چند روز باد کردند وانداختند به سهامدارها حالا حباب قیمتی بوجود آمده هم ترکید.