کد مطلب: ۳۱۹۲۰۵

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته اخیر:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/CFT با شاخص چه کرد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/CFT با شاخص چه کرد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را سبز رنگ به اتمام رساند و آغاز تحریم‌های 13 آبان، حمایت حقوقی‌های بازار، رد CFT توسط شورای نگهبان، احتمال افزایش مجدد سرمایه بانک‌ها و خبرهایی از افزایش نرخ محصولات گروه خودرویی باعث شد که شاخص از قله 183 هزار واحدی به 185 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت نیوز، نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران درخصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که بازار در هفته جاری به دلیل انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی همچنان خنثی خواهد بود و گروه‌های بانکی، خودرویی و برخی تک سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (12 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7818 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 81 واحد در رقم 183448 جای گرفت.

روز یکشنبه (13 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6057 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 530 واحد در رقم 182918جای گرفت.

روز دوشنبه (14 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7946 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1241 واحد در رقم 184159 جای گرفت.

روز سه‌شنبه ( 15آبان ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 8791 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 940 واحد در رقم 185100 جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، حمایت دستوری از شاخص در یک روز مانده به شروع تحریم‌ها باعث شد که شاخص کل بورس ریزش پیدا نکند. در این روز سهامداران خرد به دلیل ترس از تحریم‌ها اقدام به فروش سهام خود کرده و حقوقی‌ها به منظور جلوگیری از ریزش شاخص از بازار حمایت کردند.

همچنین در جریان معاملات روز یک‌شنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس به دلیل رد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و اعاده آن به مجلس به صورت ناگهانی ریزش کرد.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، 5 اتفاق شاخص بورس را احیا کرد ، خروج هیجان کاذب از رد CFT توسط شورای نگهبان، اعلام حمایت همه جانبه از بازار سرمایه و بورس توسط رئیس جمهور روحانی، افزوده شدن معافیت‌های تحریمی آمریکا علیه ایران این بار برای کره جنوبی، مطرح شدن ارسال افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارایی 330 درصدی بانک تجارت به بانک مرکزی و خبرهایی از افزایش نرخ محصولات گروه خودرو از سرفصل‌های این روز بازار سرمایه بود.

همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، شایعه‌ای شاخص بورس را صعودی کرد . در این روز علاوه بر حمایت حقوقی‌ها باز هم شایعه افزایش سرمایه بانک‌ها در بازار داغ شد؛ به طوری که بورس با آغاز معاملات شاهد صف‌های محکم و پرتقاضا در نمادهای بانکی بود.

سیاست صبر و انتظار!

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ارزیابی هفتگی بازار سرمایه، گفت: اولین اتفاق در روند جریان معاملاتی هفته جاری رد CFT توسط شورای نگهبان و اختلاف نظر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود که بازار سرمایه نسبت به این خبر واکنش منفی نشان داد، اما بازار ارز نسبت به این خبر واکنش خاصی نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین دومین اتفاق در روند جریان معاملاتی هفته دوم آبان‌ ماه، آغاز تحریم‌ها از تاریخ 13 آبان ماه و انتشار لیست شرکت‌هایی که مشمول تحریم‌های جدید شدند، بود. البته در دو هفته گذشته که برخی شرکت‌های فولادی و فلزی تحریم شدند بازار سرمایه نسبت به این خبر واکنش بسیار منفی نشان داد، اما در این هفته واکنش بازار نسبت به خبر تحریم‎ها متعادل و بهتر بود؛ حتی روند شاخص کل بورس نیز صعودی شد.

هلالات افزود: همچنین خبر تجدید ارزیابی دارایی بانک‌ها باعث شد که گروه بانکی پیشتاز و لیدر این هفته بازار سرمایه شود. از دید تحلیل بنیادی بسیاری از سهم‌ها ارزنده هستند، اما سهامداران سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند، زیرا آمارها شفاف نیستند. به عنوان مثال سهامداران نمی‌دانند که تحریم‌ها چقدر بر نرخ محصولات و فروش مقداری شرکت‌های صادرات‌محور تاثیر منفی می‌گذارد.

همچنین مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ارزیابی هفتگی بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه در هفته جاری تحت تاثیر دو خبر مهم سیاسی قرار گرفت، اما نکته اصلی این بود که بازار هیچ‌گونه واکنش منفی نسبت به این اخبار نشان نداد، به‌طوری که حتی شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه (15 آبان‌ماه 97) روند صعودی به خود گرفت.

میرزایی افزود: بازارها هوشمند هستند و از قبل بسیاری از اخبار بر بازار پیش‌خور می‌شود و به همین جهت زمانی که دور دوم تحریم‌ها اجرایی شد بازار به دلیل اینکه در ماه‌های گذشته نسبت به این خبر واکنش منفی نشان داده بود، دیگر واکنش منفی نسبت به اجرای تحریم‌ها در روز 13 آبان‌ ماه نشان نداد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین بسیاری از سهامداران بر این باور بودند که ردCFT توسط شورای نگهبان می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشته باشد، اما اینکه شورای نگهبان به این لایحه ایراداتی نیز وارد کند قابل پیش‌بینی و مورد انتظار بود. معتقدم در نهایت لوایح چهارگانه FATF تصویب خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.