کد مطلب: ۳۲۶۳۵۰

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته پایانی آبان‌ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/ ۵ عاملی که باعث نوسانات شدید شاخص شد

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/ 5 عاملی که باعث نوسانات شدید شاخص شد

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را قرمز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون ریزش قیمت جهانی نفت خام، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، عرضه اولیه سنگین نماد کگهر و تقاضای 400 میلیونی برای این سهم در فرابورس و شایعه سود تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها و مساله افزایش یافتن یا نیافتن قیمت خودرو باعث شد که شاخص از قله 182 هزار واحدی به 175 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت نیوز، نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران درخصوص روند بازار سرمایه و در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و گروه بانکی و برخی تک سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (26 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7209 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 3175 واحدی در رقم 178819 هزار واحد جای گرفت.

روز یکشنبه (27 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۷۴۷۶ میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش ۵۲۶۱ واحدی در رقم ۱۷۳۵۵۷ هزار واحد جای گرفت.

روز دوشنبه (28 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۵۵۲۶ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۲۲۵۸ واحدی در رقم ۱۷۵۸۱۶ هزار واحد جای گرفت.

روز سه‌شنبه ( 29 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5362 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 642 واحدی در رقم 176458 هزار واحد جای گرفت.

روز چهارشنبه ( 30 آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5928 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 745 واحدی در رقم 175713 هزار واحد جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، تمام اتفاقات بورسی در روز فشارهای سنگین فروش این بود که شاخص کل بورس تحت تاثیر عواملی چون ریزش قیمت جهانی به ویژه افت عجیب قیمت نفت، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و عرضه اولیه نسبتا سنگین نماد کگهر در فرابوس با افت قابل توجهی مواجه شد.

همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، تمام اتفاقات بورسی در روز ریزش ۵ هزار واحدی شاخص این بود که علاوه بر کاهش قیمت جهانی نفت و افت قیمت دلار در بازار آزاد، تقاضای ۴۰۰ میلیونی برای نماد کگهر در فرابورس باعث تشکیل صف‌های سنگین فروش در بورس اوراق بهادار شد.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، پالایشی‌ها بورس را نجات دادند به‌طوری که در روزهای گذشته به حدی قیمت سهام پالایشی‌ها به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و تشکیل صف‌های سنگین فروش پایین آمد که پالایشی‌ها ارزنده شد و این موضوع تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای پالایشی را به دنبال داشت.

همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، دلایل رشد لاک پشتی شاخص ، رسیدن قیمت سهم‌های بنیادی از جمله نمادهای پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به سطوح حمایتی خود و شایعه نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها در بازار سرمایه بود.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، عاملی که شاخص را منفی کرد کاهش قیمت‌های جهانی از جمله نفت خام بود به همین جهت نمادهای پالایشی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل روز چهارشنبه داشتند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، شاخص کل بورس در دو روز ابتدایی جریان معاملاتی هفته جاری با ریزش بیش از هشت هزار واحدی به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و عرضه اولیه کگهر و تقاضای 400 میلیونی برای این سهام در فرابورس مواجه شد، اما در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاخص کل بورس به دلیل رسیدن ارزش سهم‌های بنیادی از جمله نمادهای پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به سطوح حمایتی روند صعودی به خود گرفت. همچنین در روز سه‌شنبه خبر نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها نیز دوباره در بازار سرمایه شایعه شد، به همین جهت بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای وبملت و وتجارت بود، اما در آخرین روز جریان معاملاتی هفته جاری شاخص کل بورس ابتدا روند صعودی با شیب بسیار ملایم داشت،اما پس از گذشت یک ساعت از آغاز جریان معاملات شاخص وارد روند نزولی شد و به کانال 175 هزار واحد رسید.

بازار تحت تاثیر تحولات جهانی

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ارزیابی هفتگی بازار سرمایه، گفت: در جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، تحولات جهانی از جمله کاهش قیمت نفت خام بازار را تحت تاثیر قرار داد، زیرا قیمت جهانی نفت بر روی نرخ بودجه، درآمدهای دولت در سطح کلان و سودآوری برخی شرکت‌ها به دلیل همبستگی بالای قیمت برخی کالاها با قیمت نفت خام تاثیرگذار است. همچنین موضوعاتی چون افزایش نرخ خودرو و نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها باعث نوسانات شاخص کل بورس در هفته جاری شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی چند عامل کاهش قیمت جهانی نفت خام، خبر افزایش نرخ خودرو و بحث سود تسعیر ارز و افزایش سرمایه بانک‌ها باعث نوسانات شدید شاخص کل بورس در هفته جاری شد؛ به طوری که نمادهای بانکی و خودرویی در یک روز در صف خرید قرار داشتند و در روز دیگر برای این دو نماد صف‌های سنگین فروش تشکیل می‌شد.

جولان نوسان‌گیرها در بازار

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ارزیابی هفتگی بازار سرمایه، گفت: روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام سهامداران حقیقی صف فروش برای نمادهای پالایشی و پتروشیمی تشکیل دادند و در روز یکشنبه شاخص کل بورس با ریزش بیش از پنج هزار واحدی از نظر تحلیل تکنیکال به کف مثلث رسید و در روز دوشنبه رشد مختصری کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم بازار به دست نوسان‌گیرها افتاده و انتشار اخبار مثبت و منفی در بازار از جمله افزایش نرخ خودرو، کاهش قیمت فلزات اساسی و کاهش قیمت جهانی نفت خام باعث نوسانات شدید شاخص کل در هفته جاری شد.

تقی‌نژاد تصریح کرد: امیدوارم با انتشار خبر مثبتی یا تزریق پول از سوی سهامداران حقیقی به بازار سرمایه شاخص از این مثلت تکنیکالی خارج شود و روند صعودی خود را تا قله 240 هزار واحد در پیش گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.