کد مطلب: ۵۶۲۷۴۰

سخنگوی دولت گفت:

حادثه پارک ملت خرابکاری نبود / کشور تورم تک رقمی را تجربه کرد

حادثه پارک ملت خرابکاری نبود / کشور تورم تک رقمی را تجربه کرد

سخنگوی دولت گفت: بررسی ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود و این حادثه خرابکاری نبوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب به کار گرفته است و بر اساس تفاهم صورت گرفته اعضای هیات دولت جلسات منظمی با جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم منتخب داشته‌اند و همچنان ادامه دارد و گزارش های لازم را ارائه کرده‌اند و دولت خود را مکلف به همکاری همه جانبه با رئیس جمهور منتخب می داند. همچنین بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری دولت تا روز آخر که دارای مسئولیت هست به وظایف خود ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: در همین راستا دولت برای رفع نگرانی ها در خصوص وجود کالاهای اساسی در ماه‌های اولیه فعالیت دولت منتخب تمام تلاش خود را به کار بسته است.

این عضو هیات دولت خاطرنشان کرد: فردا ۲۳ تیر مصادف با سالروز تصویب برجام را روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نامیده ایم؛ روزی که نماد اراده ملت ما برای اثبات صلح خواهی و همکاری جویی با همه ملت ها و دوری از تنش و عداوت است.

کشور تورم تک رقمی را تجربه کرد

ربیعی با اشاره به مشکلات اقتصادی دو دولت تدبیر و امید گفت: آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی‌سابقه و انزوای مطلق در عرصه‌ی بین‌المللی همراه بود، به‌طوری‌که رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتیب ۷.۷- و ۰.۳- درصد و نرخ تورّم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۱۳۹۳، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورّم باشد، به‌طوری‌که در آن سال، نرخ تورّم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود و هنوز توافق هسته‌ای به سامان نرسیده بود.

وی افزود: در حالی که کشور پس از چند سال توفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوّم سال ۱۳۹۳ جهان با افت شدید و به نوعی بی‌سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم‌ شدید شدند.

وی به تلاش دولت برای کنترل تورم اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته‌ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود؛ با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی از این بحران جدید نیز عبور کنیم و عملاً این فشار سنگین در سال ۱۳۹۴ را فقط دولت احساس کرد. در مجموع، علی‌رغم همه‌ی تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم‌قرن اخیر را رقم بزند.

وی ادامه داد: متوسط تورم در بازه‌ی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، ۱۱.۵ درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک‌رقمی در کشور تجربه شد. در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته که نرخ تورم در یک دوره‌ی چهارساله تا این حد پایین باشد.

دولت و مسئله افغانستان

وی با اشاره به تاثیر این تحولات بر مبادلات تجاری با افغانستان گفت: با توجه به تحولات روی داده در گمرکات مرزی افغانستان، گمرک اسلام قلعه مقابل دوغارون و ابونصر فراهی مقابل ماهی رود به کنترل طالبان درآمد؛ لذا عملاً تا برقراری شرایط ثبات باید منتظر بمانیم، اما گمرک میلک که از گمرکات اصلی است در حال حاضر فعال است و طبق روال گذشته از این مسیر مبادلات تجاری با افغانستان انجام می شود.

برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است

ربیعی همچنین درباره تدابیر دولت در زمینه ورود مهاجران غیر قانونی گفت: برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است که در حال پیگیری این موضوع هستیم؛ در عین حال برای تقویت نیروهای مرزبانی و نظارتی در مرز افغانستان و آمادگی کامل درباره پذیرش رسمی نیروهای افغانستان هم تصمیماتی اتخاذ شده و بخشی از نیروهای ورودی به ایران هم با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان بازگردانده شدند.

وی تاکید کرد: در صورت ورود مهاجران جدید در جوار مناطق مرزی اردوگاه هایی برای آنان مهیا می‌کنیم؛ البته تاکنون با ورود مهاجران جدید به ویژه خانوادگی مواجه نبودیم.

امنیت افغانستان با حضور نیروهای خارجی شکننده است

این عضو هیات دولت گفت: مسائل مرزی، امنیتی و اقتصادی و مسائل سیاسی موضوع افغانستان را با حساسیت دنبال می‌کنیم، همواره گفتیم امنیت افغانستان با حضور نیروهای خارجی شکننده است. علاوه بر این خشونت توسط هر گروه در افغانستان را محکوم کردیم. جنگ و خشونت و نزاع داخلی در افغانستان را همیشه محکوم کرده و تلاش کردیم در افغانستان، دولتی مقتدر متکی بر آرای مردم بتواند مردم خود را از چالش‌ها بیرون بیاورد.

ربیعی یادآور شد که موضوعات افغانستان در دولت با جدیت بررسی می شود و گفت: مسائل افغانستان چه در بحث سیاست خارجی و چه در بخش سیاست داخلی ما از مسائلی است که این روزها با حساسیت در وزارت امور خارجه و در بخش مرزی با وزارت کشور در حال پیگیری است.

حادثه انفجار در پارک ملت به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت و عوامل صدای انفجار بامداد جمعه در پارک ملت گفت: بررسی ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود؛ تاکنون هم هیچ شواهدی درخصوص امنیتی بودن موضوع، ‌از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است؛ البته دستگاه های ذیربط برای شناسایی اقدام کنندگان، اقدامات لازم را پیگیری می‌کنند. طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت کشور، این حادثه به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست. با این حال، به محض دریافت اطلاعات جدید ، حتما به افکار عمومی توضیح داده خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.