کد مطلب: ۵۵۳۴۷۷

همتی:

حداقل دستمزد باید به ۶٫۵ میلیون تومان برسد

حداقل دستمزد باید به ۶٫۵ میلیون تومان برسد

عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یارانه باید بر روی سه دهک پایین جامعه متمرکز شود و حداقل دستمزد هم به شش و نیم میلیون تومان برسد تا قدرت خرید مردم تا حدی بهبود پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز سه شنبه ۲۵ خرداد در شبکه البرز گفتگویی انجام داد که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

- در صورتی که توسط مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم، تلاش می‌‌کنم فرایند واکسیناسیون سریع و عادلانه به نتیجه برسد تا دست این بلا از سر مردم کوتاه شود.

- واقعیت این است شرایط کنونی اقتصاد کشور مطلوب نیست و اگر همین روند ادامه داشته باشد، ممکن است نتایج بدتری حاصل شود.

- در حال حاضر تحت تاثیر تحریم و مشکلات مدیریتی، مردم گرفتار مشکلات معیشتی و بیکاری هستند و به معنای واقعی تحت فشار قرار دارند.

- تغییر ریل اقتصاد کشور اولین هدف من است، متاسفانه در حال حاضر اقتصاد کشور بیش از حد تحت تاثیر سیاست قرار دارد و نگاه سیاسی اقتصاد را مختل کرده است.

- متاسفانه نگرش اقتصادی در بین مسئولان کشور بسیار کم رنگ است، در دنیا مسئولان سیاست را در خدمت اقتصاد قرار داده اند ولی در ایران این طور نیست. در اصل هر اقدامی که در کشور انجام می‌گیرد باید به نفع جیب مردم باشد و این طور نباشد چون هدف مردم از حضور در پای صندوقهای رای این نیست که از نظر اجتماعی محدودتر و از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر بشوند.

- من طی ۴۰ سال گذشته در اکثر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور مسئولیت داشتم و گیرها و مشکلات این حوزه را به خوبی می دانم. هدف من از ورود به این عرصه این بوده که بتوانم اقتصاد کشور را روی ریل درست هدایت کنم.

- من برخلاف رییس جمهورهای پیشین که به خاطر اینکه بتوانند چهار سال دوم هم رای بیاورند با برخی مصلحت کاری‌ها اقدامات اصلاحی را عقب انداختند نیستم و تنها می‌خواهم چهار سال رییس جمهور باشم.

- متاسفانه ما راهبرد ملی برای توسعه اقتصاد استان‌ها نداریم. هر استان ویژگی خاصی دارد که برای توسعه اقتصادی باید به آنها توجه شود.

- در حال حاضر به خاطر نگاه متمرکز و سیاست‌هایی که از سوی پایتخت تعیین می‌شود بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک ما خالی از سکنه شده و جمعیت آنها به مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند.

-باید نگاه سیاسی از روی استان‌ها برداشته شود و این طور نباشد که تصمیماتی که برای استان‌ها گرفته می‌شود متاثر از دید امنیتی باشد.

- اگر می‌خواهیم استان‌ها به فراخور ظرفیت‌هایی که دارند توسعه پیدا کنند باید اجازه ندهیم باندهایی از مرکز برای آنها تصمیم بگیرند و استان‌ها باید توسط مردم و نخبگان و بر مبنای شایسته سالاری اداره شوند.

- متاسفانه هر چه از پایتخت دور می‌شویم میزان از میزان توسعه یافتگی شهرها کم می‌شود و این وضعیت باید با آمایش سرزمین درست اصلاح شود.

- سیاست جذب توریست ما ناکارآمد است این در حالی است که با توجه به افزایش نرخ ارز سفر به ایران می‌تواند برای بسیاری از خارجی‌ها جذابیت زیادی داشته باشد.

- بعد از اتمام دوره واکسیناسیون باید با به سمت ساده کردن و کاهش سخت گیری‌ها در جذب توریست باشیم چون هر فرد خارجی ای که وارد ایران می‌شود در حقیقت یک شغل ایجاد می کند.

- با هزینه کمی می توان در گوشه و کنار کشور اقامتگاه بومگردی احداث کرد و باید به گونه ای عمل کنیم که سیستم بانکی در خدمت کسانی باشد که می خواهند صنعت توریسم را توسعه دهند.

- طی ۱۰ سال گذشته به خاطر تحریم و کاهش منابع ارزآوری، رشد اقتصادی کشور تنها نیم درصد بوده و این رشد در مقایسه با کشورهای همسایه بسیار کم بوده است.

- این به آن معناست که طی ۱۰ سال گذشته سفره مردم کوچک و کوچک تر شده و بیکار و مشکلات معیشتی بر اقشار محروم سایه افکنده است.

- متاسفانه یارانه هم که تا کنون هدفمند پرداخت نشده و دهک های بالای جامعه هم همانقدر یارانه می گیرند که سه دهک پایین و این به هیچ وجه عادلانه نیست.

- با توجه به افزایش تورم و پایین بودن حداقل دستمزد، قدرت خرید مردم به ویژه در دو سال اخیر به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

- یارانه باید بر روی سه دهک پایین جامعه متمرکز شود و حداقل دستمزد هم به شش و نیم میلیون تومان برسد تا قدرت خرید مردم تا حدی بهبود پیدا کند.

- علاوه براین باید کارت های خریدی در اختیار مردم قرار داد تا بتوانند با استفاده از آنها بخشی از خرید ماهانه خود را انجام بدهند و پول آن را اقساطی پرداخت کنند.

- برخی از محصولات مثل گندم خرید تضمینی می شود ولی قیمت خرید تضمینی به مراتب پایین تر از قیمتی است که مثلا هر کیلو گندم در بازار به فروش می رسد و این انگیزه کشاورز را برای فعالیت کم می کند.

- خرید تضمینی باید بر مبنای قیمت روز محصولات باشد تا کشاورز امید برای کاشت مجدد محصول را داشته باشد.

- متاسفانه کشاورزان با مشکل اساسی در تامین کود، بذر و نهاده مواجه هستند که این وضعیت هم باید با جدیت ساماندهی شود.

- باید طوری برنامه ریزی کرد که پای دلال‌ها از زمین‌های کشاورزی کوتاه شود. نباید اجازه دهیم دلال‌ها با سوءاستفاده از نیاز مالی کشاورزان محصولات آنها را پیش خرید کنند و در زمان درست به ۵ تا ۱۰ برابر قیمتی که خریداری کرده‌اند بفروشند.

- باید آزادی اجتماعی مردم به ویژه زنان و جوانان افزایش یابد. مسئولان نباید اینقدر در زندگی اجتماعی مردم سرک بکشند.

- متاسفانه جوانان ما در اغلب استان‌ها به ویژه در شهرهای کوچک هیچ فضای تفریحی ندارند و طوری شده که رضایت آنان از زندگی به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

- دختران ما در شهرهای کوچک اگر مدرسه و یا دانشگاه نروند واقعا چه تفریح دیگری دارند؟ مگر آنها نیمی از جمعیت کشور را تشکیل نداده اند؟

- در همه دنیا به زنان به عنوان شخصیت و هویتی مستقل نگاه می‌شود و این طور نیست که زن با هویت همسر خود شناخته شود.

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.