کد مطلب: ۵۲۲۱۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دستمزد دلاری کارگران نصف شد / حداقل دستمزد چند دلار است؟

دستمزد دلاری کارگران نصف شد / حداقل دستمزد چند دلار است؟

در حالی حداقل دستمزد ریالی کارگران از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ بیش از ۹ برابر افزایش یافته که ارزش دلاری دریافتی کارگران در این یک دهه از نصف هم کمتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز گذشته حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ تعیین شد. بر اساس این مصوبه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان اعلام شده است. مقایسه این رقم با حداقل دستمزد سال ۹۹، افزایش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

حداقل مزد کارگران طی یک دهه گذشته هم حداقل ۹ برابر بیشتر شده است. حداقل حقوق در سال ۹۰ تنها ۳۰۴ هزار تومان بود که در سال ۱۴۰۰ به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسیده است.

اما ارزش دلاری دستمزد کارگران طی این دهه چه تغییری کرده است؟ ارزش دلاری حداقل دستمزد از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ نصف شده و از ۲۵۰ دلار در سال ۹۰ به ۱۱۰ دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

در سال ۹۰، قیمت دلار ۱۲۰۰ تومان بود و حداقل حقوق ۳۰۴ هزار تومان و هر فرد ۲۵۳ دلار حقوق می‌گرفت. اما اکنون اگر قیمت هر دلار را ۲۴ هزار تومان محاسبه کنیم، دریافتی دلاری هر کارگر تنها به ۱۱۰ دلار می‌رسد.

نکته قابل توجه دیگر این است که در یک دهه گذشته، بالاترین درآمد دلاری مربوط به سال ۹۰ و پایین‌ترین آن مربوط به سال ۹۹ بوده که حداقل مزد کارگران تنها ۷۹ دلار ارزش داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بابا بیاییدبیخیال ریال بشیم حالا که خرج با دلار ه حقوق ها راهم به دلار بدهیم دیگه ارزان وگران شدن دلارهم در سطح زندگی تاثیری نداشته باشه حالا دلارو از کجا بیاریم خوب دلار ایران رو چاپ کنیم واعلام کنیم که واحد این پول جدید برابر یک دلاره وبه ازای هر واحد پول جدید همیشه یک دلار قابل دریافته!!!!!!!

    • ناشناس

      خخخخخخخخخخخخ ، قربون اون تخیل باحالت …

  • ناشناس

    انشالله خدا ازتون نگذره.از اول تا آخرتون.منه مستاجر چکار کنم

  • ناشناس

    وجالب اینکه اجناس مورد نیاز مردم با قیمت دلار محاسبه و قیمت گذاری می شه و نصف شدن درآمد دلاری یعنی از دست رفتن قدرت خرید حالا مبلغ ریال هر چقدر که باشه

  • ناشناس

    خداوکیلی اون کسی که نشست برای ما حقوق تعیین کرد تو ماه درآمدش چقدر هست؟ حاضر هست با این درآمد زندگی کن؟ خوب بگین برین بمیرین مردم تا ما بتونیم راحت غارت کنیم. من نمیدونم جلوی خونوادم چطور باید سرمو بلند کنم… شب با چشم گریه میرم خونه… 13 سال سابقه کار دارم اما در حسرت یه روز خوش تو زندگی هستم.

  • بهمن حیدری

    سلام به قرآن نمیشه با این حقوق زندگی کرد با گرونهای واسه نمیشه فقط نون خالی میشه خود نه به بچه هام لباس نه کفش هیچی دیگه مرده,متحرک

  • ناشناس

    قیمت دلار 25 هزار تومان است اما قیمت مسکن وخیلی از کالاهای دیگر روی دلار 35 هزار تومان چیده است

  • ناشناس

    دست کارگران ازهمه جاکوتاهه … بابت دفاع از حق حقوقت به کارفرما اعتراض بکنی بااشاره انگشتش میگه راه بازه کسی مجبورت نکرده همینه بخوای کارکن نمیخوای بسلامت … الان من شرکت راهسازی کارمیکنم کارفرما حقوق بهمن واسفندباضافه عیدی وسنوات … هیچی ندادبکی بایدبگیم نمی‌دونم فقط میگم خدایاجوانیم که رفت حالاهم جونموبگیرتابیشترازاین شرمنده زن بچه ام نباشم ۵۴سال سنمه هنوزازخودم خانه ندارم تا الآنم مستاجرم…خدایاخودت شاهدی

  • ناشناس

    بادرود و تبریک عید نوروز اینجانب در سال 1356 مبلغ هفتهزار تومان یعنی هزار دلار میگرفتم اکنون پنج میلیون تومان میگیرم یعنی دویست دلار ‌آیا این عادلانه است که حق و حقوق مارا به تاراج می‌برند، انشالله روزی برسد که حق به حقدار برسد

  • ناشناس

    علی برکت الله

  • ناشناس

    چقدر شما ناشکر هستید ، جزء هیجده اقتصاد برتر دنیا هستید !!!