کد مطلب: ۳۶۴۱۵۴

حقوق کارگران امسال چقدر زیاد می‌شود؟

حقوق کارگران امسال چقدر زیاد می‌شود؟

درست در نخستین روزهای کاری ‌سال ٩٨ عددهای مختلفی برای افزایش حقوق و همین‌طور مزایای کارگران اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیو ز، اخبار منتشرشده حاکی از آن است که افزایش ١٣‌درصدی حقوق کارگران به اضافه مبلغی حدود ٢٦٠‌هزار تومان به تصویب رسیده است و دیروز اخبار دیگری درباره افزایش مزایای کارگران منتشر شد.

در ظاهر ماجرا حقوق کارگران تنها ١٣‌درصد افزایش داشته و این رقم کمتر از سال‌های گذشته است. همین موضوع اعتراض ایرانی‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته و بحث‌ها و گپ‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته است اما فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای کار می‌گوید: «اگر بخواهیم میزان ریالی افزایش حقوق کارگران و همین‌طور افزایش رقم مزایای آنها را درنظر بگیریم، در واقع دستمزد کارگران ایرانی حدود ٤٦‌درصد افزایش داشته است.»

مزایای کارگران چه تغییراتی کرده است؟

حداقل حقوق در ‌سال گذشته یک‌میلیون و ١١١‌هزار تومان بود، درصورتی که امسال قرار است حداقل حقوق برای کارگران یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان باشد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که مزایای کارگران هم امسال افزایش داشته و در مجموع حقوق کارگران تا سقف ٤٦‌درصد افزایش داشته است که به عقیده نمایندگان کارگری این رقم، عدد قابل قبولی است.

اما این اعداد و ارقام چگونه محاسبه می‌شوند که به ٤٦‌درصد می‌رسد؟ حمید حاج‌اسماعیلی، فعال جامعه کارگری و کارشناس بازار کار در این زمینه می‌گوید: «افزایش حقوقی که در شورای‌عالی کار به تصویب رسیده، در دو قالب است؛ یکی ویژه حداقل‌بگیران است.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «دستمزد کارگرانی که سابقه کار ندارند، ١٣‌درصد افزایش داشته و کارگرانی که بیش از یک‌سال سابقه کار دارند، متفاوت از کارگران «حداقلی‌بگیر» افزایش یافته است.

دستمزد این کارگران که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند، به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» درنظر گرفته شده است.» اسماعیلی در این زمینه می‌گوید: «دستمزد کارگران دارای بیش از یک‌سال سابقه، «۱۳درصد» نسبت به حقوق پایه ‌سال ۹۷ به اضافه «دو‌میلیون و ۶۱۱‌هزار و ۴۸۲ ریال» افزایش داشته است.»

براساس گفته این کارشناس بازار کار، «حقوق امسال در مقایسه با‌ سال گذشته برای حداقل‌بگیران نزدیک به ٤٠٠‌هزار تومان افزایش داشته که عددی نزدیک به ٣٦‌درصد افزایش حقوق نسبت به‌ سال گذشته به حساب می‌آید که به‌علاوه افزایش حق خواروبار، مسکن و فرزند نزدیک به ٤٦‌درصد می‌شود.»

فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای کار هم به می‌گوید: «دستمزد پایه کارگران حداقلی‌بگیر در ‌سال ١٣٩٨ از یک‌میلیون و ۱۱١‌هزار و ۲۶۹ تومان در ‌سال گذشته به یک‌میلیون و ۵۱۶‌هزار و ٨٨٢ تومان افزایش یافت. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که افزایش حقوق ١٣‌درصدی را پیش‌رو داشته‌ایم. زیرا علاوه براین، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان ۱۹۰‌هزار تومان و حق مسکن به میزان ۱۰۰‌هزار تومان در هرماه تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در ‌سال گذشته ۱۱۰‌هزار تومان و حق مسکن نیز ۴۰‌هزار تومان بود. همچنین برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸سال، به ازای هر فرزند ۱۵۱‌هزار و ۶۸۸ تومان به‌عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود. به این ترتیب در واقع ٤٦‌درصد افزایش حقوق حداقلی را داشته‌ایم که با توجه به شرایط کنونی و تورم موجود در سبد خانوار رقمی قابل قبول است.»

کارگران از کارفرمایان متخلف شکایت کنند

اما اگر کارفرمایان زیربار این میزان افزایش حقوق نروند، چه می‌شود؟ حمید حاج‌اسماعیلی، نماینده شورای‌عالی کار در این زمینه می‌گوید: «با توجه به این‌که این مصوبه در شورای‌عالی کار به تصویب رسیده؛ قانونی لازم‌الاجراست درصورتی که کارفرمایی هم از افزایش حقوق سالیانه ممانعت کرد. این موضوع قابلیت پیگیری دارد و کارگر می‌تواند به شورای‌عالی کار شکایت کند.»

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

    […] نخواستیم پیازرا برگردانید به 3000تومان