کد مطلب: ۷۴۹۴۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ساخت خانه های ۳۵ متری؛ کاهش کیفیت مسکن در تهران

ساخت خانه های 35 متری؛ کاهش کیفیت مسکن در تهران

اخیراً سخنگوی شهرداری تهران صدور مجوز برای خانه‌هایی با متراژ 25 متر را تکذیب کرد و حداقل متراژ برای صدور مجوز را 35 متر دانست. اما ساخت خانه های 35 متری برای تامین رفاه یک خانواده مناسب است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساخت خانه های 35 متری منجر به کاهش کیفیت بخش مسکن در تهران شده است. در حالی که افزایش هزینه‌های زندگی و کمبود زمین در کشورهای مختلف جهان باعث شده مردم به خرید و یا اجاره خانه‌هایی کوچک‌متراژ رو بیاورند.

عموما به آپارتمان‌هایی با متراژ کمتر از 40 متر، میکروآپارتمان گفته می‌شود. این آپارتمان‌ها ابتدا در سال 2011 در آلمان به‌دلیل کمبود فضای ساخت به‌وجود آمدند و الان تقریبا در تمام کشورها فراگیر شده‌اند.

کشورهایی مثل آلمان، سوئد، اتریش، ایرلند و لهستان از سال ۲۰۱۸ میلادی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساخت میکرو آپارتمان‌ را داشته‌اند.

اواخر آذر سال 1398 بود که معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از طرح ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری خبر داد و گفت که احداث این نوع واحدها نه یک انتخاب، بلکه ضرورت است.

در این تاریخ مدیریت شهری ایده ساخت واحدهایی با متراژ پایین مطرح کردو هدف این نهاد از عنوان چنین موضوعی این بود افرادی که برای کار به شهر تهران مراجعه می کنند به جای اینکه شب داخل خودرو بخوابند در این واحدها به سر ببرند.

حتی این طرح در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری هم مطرح شد؛ اما هیچگاه اجرایی نشد. ایرادی که در آن زمان به ایده وارد شد بیان می‌کرد که ساخت چنین واحدهایی توزیع جمعیتی را در شهر تهران به هم می‌ریزد.

حالا سخنگوی شهرداری تهران ساخت مسکن ۲۵متری تکذیب کرده و گفته است: براساس قانون، مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زیر ۳۵ مترمربع داده نشده و نمی‌شود.

او همچنین افزوده است: براساس آخرین ویرایش طرح تفصیلی پایتخت مصوب شورای‌عالی شهر‌سازی، حداقل متراژ قابل ساخت ۳۵ متر مربع است. به این ترتیب از نگاه قانونی نیز اساساً امکان صدور پروانه برای کوچک‌تر از این متراژ وجود ندارد.
بر اساس گفته محمدخانی بر اساس پژوهش‌ها کوچک‌ترین ملکی که مجوز ساخت از ابتدای امسال دریافت کرده در منطقه ۷ واقع شده که مساحت این ملک نیز ۳۵ مترمربع است.

حداقل متراژ مناسب برای مسکن چقدر است؟

طبق استانداردهایی که در ایران مطرح شده حداقل متراژ مناسب برای سکونت یک نفر 17/5 متر و برای دو نفر 35 متر در نظر گرفته شده است.

یکی از اساسی‌ترین ملاک‌های زندگی باثبات برای خانواده‌ها بر اساس کیفیت مسکن سنجیده می‌شود و به نظر می‌آید در نظر گرفتن متراژ 35 متر هم برای یک خانواده دو نفره تامین‌کننده رفاه برای آنها نباشد.

در چند سال گذشته افزایش میزان تورم و وضعیت نامناسب بازارهای موازی باعث افزایش متوسط قیمت مسکن به ویژه در شهر تهران شده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی که هر ماه از شهر تهران منتشر می‌شود مردم روز به روز بیشتر به سمت خرید خانه‌های کوچک متراژ با سن بالاتر ترغیب می‌شوند. این مسئله باعث شده است کیفیت خانه‌هایی که قشر زیادی از مردم جامعه در آن سکونت دارند کیفیت پایینی پیدا کند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی علاقبندزاده

    لطفا ارسال نمایید سپاسگزارم

  • ناشناس

    ده متر هم کافیه به اندازه ای که توش دراز بکشه همونم از سرش زیاده

  • ناشناس

    ما باید به زندگی سخت عادت کنیم. مشکلات فرارو خارج از حد تصور است.