کد مطلب: ۶۳۹۴۵۴

خشک شدن کوهرنگ بعد از زاینده‌رود!

خشک شدن کوهرنگ بعد از زاینده‌رود!

بعد از خشک شدن زاینده‌رود، چشمه «کوهرنگ» که آب شرب پنج شهر و ۳۴ روستا را تامین می‌کرد، با کاهش شدید آبدهی مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از خشک شدن زاینده‌رود، شاهد بودیم که چشمه «کوهرنگ» که آب شرب پنج شهر و ۳۴ روستا را تامین می‌کرد، با کاهش شدید آبدهی مواجه شد.

ایرانیان باستان روز ۱۳ اسفند هر سال را که «نوروز آب‌ها» نامیده می‌شد، به کنار چشمه‌ها و رودها می‌رفتند و با برپایی مراسم خاص این روز را جشن می‌گرفتند.

اکنون همه این سنت‌های نیکو فراموش شدند و در سایه عدم مدیریت منابع آبی، گسترش شهرنشینی و توسعه صنایع با چالش‌های غیر قابل جبرانی دست و پنجه می‌کنیم. حالا در راس آن «تنش آبی» قرار دارد. بر اساس آخرین مطالعات، در یک بازه ۱۳ ساله در برخی از حوضه‌ها؛ چهار برابر آبی که وارد دشت شد به طرق مختلف برداشتند!

علاوه بر آن ۱۰ استان مازندران، فارس، اصفهان، خوزستان، همدان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی، هرمزگان و یزد در معرض بیشترین تنش آبی در کشور قرار دارند. ولی اینکه استان مازندران در کنار نام استان‌هایی چون اصفهان، یزد و سیستان و بلوچستان قرار دارد، جای تامل دارد.

بعد از خشک شدن زاینده‌رود، شاهد بودیم که چشمه «کوهرنگ» که آب شرب پنج شهر و ۳۴ روستا را تامین می‌کرد، با کاهش شدید آبدهی مواجه شد. تمامی آب آن وارد خط انتقال آب به شهرکرد می‌شود و جریان چشمه به طور کامل خشک شد.

کوهرنگ، جایی است در چهارمحال و بختیاری که هم آب معدنی‌ آن معروف است. هم دشت لاله‌های واژگونش در بهار را می‌گویند. ۱۰ درصد از کل آب‌های کشور از جمله سرچشمه دو رودخانه بزرگ و حیاتی یعنی زاینده‌رود و کارون در این شهرستان از قلل زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Farshadj

    مازندران!!!!!