خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۳۶۲۳

خطر بازگشت رکود تورمی به مسکن

خطر بازگشت رکود تورمی به مسکن

در پی کاهش تعداد معاملات مسکن در دو ماه اخیر و علی رغم اندیشیدن تدابیر جدید برای تسهیلات خرید مسکن، قیمت اوراق تسهیلات مسکن از 70 به 60 هزار تومان کاهش یافت.

پس از آنکه طی ماه های آذر، دی و بهمن سال گذشته و همچنین اردیبهشت ماه امسال، هم تعداد معاملات و هم قیمت مسکن روند افزایشی به خود دید، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش یافته و به رقم 70 هزار تومان در بیشتر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن رسیده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تعداد معاملات مسکن در آذرماه سال گذشته، حدود 18 هزار فقره، در دی ماه سال قبل بیش از 19 هزار و 260 فقره و در بهمن ماه حدودا 18 هزا رو 700 فقره بود.

کارشناسان مسکن آغاز افزایش معاملات را به دوره پیش رونق و رونق مسکن تعبیر کردند. چرا که در ماه های قبل از آن (به استثنای مرداد ماه 96) تعداد معاملات مسکن در حول و حوش 14 تا 15 هزار فقره معامله بود.

از سوی دیگر روند افزایشی تعداد خرید و فروش ها در ابتدای سال جاری (به استثنای فروردین 97 که معمولا همه ساله نخستین ماه سال به دلیل تعطیلات گسترده، در آمار لحاظ نمی شود) حفظ شد و تعداد معاملات مسکن به بیش از 19 هزار و 440 واحد مسکونی رسید که بالاترین میزان خرید و فروش مسکن در 28 ماه پیش از آن بود و درواقع نوعی رکورد در حدودا دو سال و نیم پیش از آن محسوب می شد.

همزمان با افزایش تعداد معاملات در طی 6 ماه منتهی به اردیبهشت امسال، روند افزایش قیمت‌ها نیز تداوم یافت که اگرچه در ابتدای امر، افزایش قیمت ها متناسب با افزایش تعداد معاملات بود، اما به تدریج سرعت گرانی مسکن به گونه غیر قابل باوری افزایش یافت.

به طوری که میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در آذرماه 96 نسبت به ماه قبل از آن (آبان 96) حدود 200 هزار تومان، در دی ماه نسبت به آذر ماه 96 نزدیک به 150 هزار تومان، در بهمن ماه سال قبل نسبت به ماه قبل از آن 250 هزار تومان و در اسفند ماه 96 نسبت به بهمن ماه، 230 هزار تومان افزایش داشته است.

منبع: فصل تجارت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.