کد مطلب: ۷۰۲۸۴۷

تکلیف خودروهای خارجی مانده در گمرک مشخص شد؟

تکلیف خودروهای خارجی مانده در گمرک مشخص شد؟

بر اساس تصمیمات اخذ شده و مکاتبات دادستانی قرار است بیش از ۱۰۶۲ دستگاه خودروی موسوم به پرونده ثبت سفارش در اماکن بندری و گمرکات کشور، طی روزهای آینده برای مزایده در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تکلیف حدود ۲۴۰۰ خودروی خارجی مانده در گمرک همچنان مشخص نیست و درحالی که تعدادی از آن‌ها در مراجع قضایی درحال پیگیری هستند، مدتیست که از فروش تعداد دیگری از این خودروها به مناطق آزاد کیش و قشم صحبت به میان امده است.

به نقل از ایسنا، از طرف دیگر گمرک از تعیین تکلیف بیش از هزار خودرو توقیفی در گمرک طی روزهای آینده خبر داده است.

در این راستا، عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، با اشاره به وضعیت خودروهای وارداتی اظهار کرد: این خودروها به دو دسته تقسیم می‌شود.

یک دسته خودروهای قاچاق هستند که برای فروش نیاز است که رای قطعی از مرجع قضایی به مرجع رسیدگی کننده صادر شود یا دستور فروش داشته باشد. خودروها مربوط به پرونده ثبت سفارش خودروها در دادگاه انقلاب تهران است.

دستوراتی صادر شده است، زمانی که مقدمات فراهم شود از سوی وزیر اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: دسته دیگر خودروهای متروکه هستند که وضعیت آن‌ها در مصوبه‌ای توسط دولت درحال بررسی است.

اگر دولت مصوب کند این خودروها به مناطق آزاد کیش و قشم فروخته خواهد شد. این موضوع مورد تقاضای دبیرخانه مناطق ازاد هم هست.

تعیین تکلیف بیش از هزار خودرو توقیفی در گمرک طی روزهای آینده

در این راستا، روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اخیرا اعلام کرده است که: بر اساس تصمیمات اخذ شده و مکاتبات دادستانی قرار است بیش از ۱۰۶۲ دستگاه خودروی موسوم به پرونده ثبت سفارش در اماکن بندری و گمرکات کشور، طی روزهای آینده برای مزایده در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد.

وی افزود: گمرک ایران با ابلاغ تصمیم دادستانی برای ۱۰۶۲ خودروی موسوم به پرونده ثبت سفارش از گمرکات اجرایی خواست تا فرایند تحویل خودروهای مذکور را به نماینده سازمان اموال تملیکی برای انجام مزایده انجام دهند. خودروهای فوق اتومبیل‌هایی هستند که فاقد ثبت سفارش بودند که باید تعیین تکلیف آن‌ها به زودی مشخص می‌شد.

به گفته او، بر اساس رای دادگاه و بخشنامه ششم شهریور گمرک باتوجه به دعوت نامه‌ای که دادستانی تهران برای مزایده ۱۰۶۲ دستگاه خودرو پرونده موسوم به ثبت سفارش انجام شده است و قرار شد در گمرکات انزلی، قم، بندر لنگه، گمرک غرب تهران، گمرک تهران (شهریار)، استان فارس، بوشهر، گناوه، شهید باهنر هرمزگان، مازنداران و خرمشهر که این خودروها در این اماکن بندری و گمرکات هستند که باید فرایند تحویل خودروها تا ۲۷ شهریور از این اماکن به نمایندگان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی حداکثر تکمیل شود.

بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی گمرک، لطیفی گفت: بر اساس مکاتبه مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران به گمرکات اجرایی از روز دوشنبه ۲۲ شهریور به مدت ۱۰ روز ادارات استاندارد و محیط زیست می بایست نماینده خود را به محل نگهداری خودرو های فوق اعزام کنند تا گواهی تائید را برای راهور صادر کنند.

سخنگوی گمرک کشور ادامه داد: بر اساس مصوبات دولت ترخیص خودروهایی که حجم موتور آن‌ها بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده یا خودروهای آمریکایی یا خودروهایی که به سفارش آمریکا ساخته شدند ممنوع است و ظاهرا سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز برای خودروهای قاچاق یا فاقد مدارک مثبته ورود برای این نوع خودروها، انهدام فنی را دنبال می کند و موتورهای این خودروها نیز جهت استفاده از فناوری‌های موجود در اختیار دانشکده‌های مهندسی و فنی کشور قرار خواهد گرفت تا دانشجویان در حوزه‌هایی همچون مهندسی معکوس از آن‌ها استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، بر اساس این گزارش، خودروهای وارداتی دپو شده از سالها قبل از ممنوعیت واردات و در نتیجه تصمیم یکباره برای ممنوعیت، در گمرک بلاتکلیف باقی مانده‌اند. در این راستا، بیش از ۱۲ هزار خودروی دپو شده در گمرک که درنهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آن ترخیص شد ولی بخشی دیگر به دلایل مختلف، ترخیص نشد و مدت‌هاست در انبارها مانده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.