کد مطلب: ۷۳۲۴۰۷

در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز بررسی می‌شود:

بورس محکوم به رشد است/ سرمایه‌های خود را به کدام بازار ببریم؟

بورس محکوم به رشد است/ سرمایه‌های خود را به کدام بازار ببریم؟

تجارت‌نیوز امشب گفتگوی زنده با حضور دو کارشناس چشم‌انداز مشخصی برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی ترسیم می کند و می‌گوید که سرمایه‌گذاری در کدام بازارها برای مردم جذابیت بیشتری دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در شرایط کنونی اقتصاد ایران و افزایش قیمت بازارها مهم ترین سوالی که وجود دارد این است که سرمایه های خود را به کدام بازار ببریم و در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

10 فرمان بورس و وضعیت بازار

در این برنامه زنده اینستاگرامی، هلن عصمت پناه اعلام کرد: اگر بخواهیم بحث را با ماجرای وضعیت بورس آغاز کنیم، باید به 10 فرمانی که صادر شد اشاره کنم. 10 فرمانی که برای حمایت از بازار صادر شد و همین مساله سبب شد که از بازار حمایت کنند و حمایت از بازار شروع شد. اما در حال حاضر بازار ریزش آن‌چنانی ندارد مردم می‌توانند پرتفوی خود را چیدمان کنند. بیش از یکسال از آغاز کار رئیسی میگذرد. رئیسی وعده داده بود که اقتصاد ایران به برجام گره نمی‌خورد و اتکا به توان داخل خواهد بود. اما چنین چیزی رخ نداد.

به گفته عصمت پناه، فضای اقتصاد کشور خیلی روشن و شفاف است. در شرایطی هستیم که پایه پولی در مهر بیشترین رشد را داشته است و به 34 درصد رسیده است. نقدینگی نسبت به ماه‌های گذشته افت کرده اما رشد پایه پولی باعث می‌شود که نقدینگی در ماههای آینده جهشی به سمت بالا داشته باشد. در نتیجه روند خلق پول و نقدینگی ادامه دارد. رشد اقتصادی در حدود سه درصد تا پایان سال خواهد بود.

بورس محکوم به رشد است

در ادامه این گفتگوی اینستاگرامی، هلن عصمت‌پناه گفت: بورس تهران به نقطه‌ای رسیده که محکوم به رشد است، پس از رشد تمام بازارهای موازی در دو سال اخیر در شرایط تورمی، بازار سرمایه عقب‌ماندگی زیادی نسبت به میانگین بازدهی این بازارها دارد. همچنین ما شاهد بهبود ارزش و حجم معاملات نسبت به روند نزولی فرسایشی در چند ماه اخیر هستیم.

اما اگر بخواهیم درباره بازارهای دیگر از جمله بازار مسکن صحبت کنیم باید بگویم که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌تواند شخص سرمایه‌گذار را از کاهش ارزش ریال حفظ کند. چرا که به دلایل ویژگی‌های ذاتی سرمایه‌گذاری در مسکن، cash flow یا جریان نقدینگی برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.

سرمایه گذاری یا پوشش ریسک؟

پیمان مولوی هم با اشاره به نرخ رشد اقتصادی کشور گفت: رشد اقتصادی سه درصد خواهد بود. خروجی رشد سه درصدی و رشد نقدینگی ۳۹ درصد در سال جاری، تورم در بازه ۴۰ تا ۴۵ درصد است.

در ایران رشد قیمت دلار و کاهش ارزش ریال کماکان ادامه دارد. چراکه تورم در ایران ۴۵ و در امریکا ۷ درصد است و حتی ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۷ درصد نیز برسد. مابه‌تفاوت این تورم ۳۸ درصد و این یعنی نقطه تعادلی ارز در سال ۱۴۰۲ حدودا ۳۸ درصد از قیمت دلار در امسال بالاتر خواهد بود.

مولوی در ادامه افزود: پیامدهای این اتفاق فقیرتر شدن مردم، کاهش قدرت خرید، خارج شدن سرمایه‌های در گردش از بنگاه‌ها، خارج‌شدن پول از چرخه سرمایه‌گذاری است که به‌صورت ناخودآگاه افراد را به سمت پوشش ریسک می‌برد. در این شرایط تنها پوشش ریسک اهمیت پیدا می‌کند و نه سرمایه‌گذاری. سرمایه گذاری نیازمند چشم‌انداز بلندمدت و میان‌مدت است. درحالی که پوشش ریسک به ما کمک می‌کند آرامش در این فضا حاکم شود.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، متغیرهای کلی اقتصادی، یعنی رشد اقتصادی در حدود سه درصد، نقدینگی ۳۸ درصد و تورم تا پایان سال به نقطه ۴۵ درصد خواهد رسید.

مقایسه وضعیت بورس ایران و ترکیه

پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه گفت: دنیای سرمایه‌گذاری به سمت سرمایه گذاری بین‌المللی سوق یافته است. به این معنی که هر زمان بورس تهران شرایط مناسبی داشته باشد، سرمایه گذاری در آن صورت می‌پذیرد و در صورت فرصت در بورس دیگری در جهان سرمایه گذاری در آن بازار انجام خواهد شد.

با توجه به شرایط تورمی ترکیه بازدهی بورس ترکیه، رقم‌های بسیار مناسبی را برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده است. سوال اینجاست که چرا در شرایط تورمی مشابه در کشور ما، بورس همچنان نمی‌تواند عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد؟

اما سرمایه‌اری در کدام بازارها اکنون مناسب است؟ پیمان مولوی در جواب به این سوال گفت: سرمایه‌گذاری در دلار، طلا و نقره با ریسک‌های سیاسی و اجتماعی همراه است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که طلا و دلار ابزار سرمایه‌گذاری نیستند و درواقع ابزاری برای حفظ ارزش دارایی مردم به شمار می‌آیند. بهترین استراتژی در حال حاضر، این است که فرد سرمایه‌گذار به شکل مداوم به دنبال حفظ ارزش ریال خود باشد. همچنین حفظ دارایی‌ها در چنین شرایطی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، اگر کسی در زندگی در حال حاضر از safe side برخوردار است به این معنی که دارای خانه، ماشین و پس انداز مناسب است و حال قصد ورود به بازار سرمایه را دارد، بهترین انتخاب سرمایه‌گذاری بر شرکت‌های صادرات‌محور با eps (درآمد به ازای هر سهم) بالا است.

به گفته این کارشناس در مورد بازار مسکن برخلاف گفته خیلی از کارشناسان از لحاظ بیسیک ما در دوران رکود قرار نداریم و تا چند سال آینده نیز احتمال ادامه روند حال حاضر محتمل‌تر از وقوع رکود است.

پیمان مولوی گفت: در ایران به دلیل وجود تورم زیاد نباید هر خریدی را سود در نظر‌ گرفت. به طور مثال خرید فنجان هم تا سال آینده افزایش قیمت خواهد داشت اما سوال اصلی این است که در قیاس با تورم این افزایش سرمایه موثر بوده یا خیر. همچنین گاهی در بازار شرایطی قرار می‌گیرد که حفظ و نگهداری سرمایه اولویت بالاتری از بدست آوردن سود پیدا می‌کند و یک زمانی بیرون از بازار ایستادن نسبت به متحمل شدن ریسک انتخاب بهتری به شمار می‌رود.

سود شرکت‌ها از تورم جا می‌ماند؟

در ادامه لایو اینستاگرامی هلن عصمت‌پناه گفت: ارزش بازار مربوط به یکسری صنایع دلارمحور شرکت‌ها است. جدای از اینکه این شرکت‌ها هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی دارند، اما مشکل اصلی آنها فضای مخارج سرمایه‌گذاری آن‌هاست. این شرکت‌های تولیدی مخارج تولیدی خود را با ارز ذاتی بازار آزاد تامین می‌کنند. پیش‌پرداخت‌های مالی این شرکت‌ها اکثرا به سمت خرید قطعات و تجهیزات رفته است. یعنی این دید محافظه‌کارانه در این شرکت‌ها نیز یافت می‌شود تا به یک بهره‌وری برسند. اما درآمدها نمی‌توانند تا پایان سال پوشاننده این هزینه‌ها باشند. سود بسیاری از این شرکت‌ها از تورم نیز جا ماند.

عصمت‌پناه در ادامه گفت: فضای مفروضات بودجه سال جدید مشخص نیست‌. بنابراین تحلیل‌گران بر سود این شرکت‌ها باید محتاطانه عمل کنند.
شرکت‌های ریالی واردات شرکت‌هایی که با معیشت مردم سروکار دارند، مانند شرکت‌های دارویی، غذایی و زراعی بعد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، با ارز نیما انجام شد. در این شرایط این شرکت‌ها افزایش نرخ فروش گرفتند. در این مدت، توجه بازار به صمت این شرکت‌ها جلب شد. انتظار می‌رود تا پایان سال تقاضا برای این شرکت‌ها همچنان بالا باشد.

اما وضعیت دیگر بازارها چیست؟ عصمت‌پناه در پاسخ به این سوال گفت: دولت به‌صورت مقطعی دلار را کنترل می‌کند و تا پایان سال جاری که تنها سه ماه نیز با آن فاصله داریم، دلار به بالاتر حرکت می‌کند و نرخ نیما نیز به محدوده بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

هلن عصمت پناه در ادامه گفت: در دسته‌بندی کلی صنایع بازار سرمایه به دو دسته ریالی و دلاری، انتخاب مناسب در شرایط فعلی برای دسته دلارمحور، گروه فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی مثل روی و مس گروه‌های پیش‌رو در ماه‌های آتی به شمار می‌آیند.

عصمت پناه کارشناس بازار سرمایه به عنوان نکته پایانی افزود: بسیاری از شرکت‌ها به فروش دارایی‌های خود روی آورده‌اند که در چنین شرایطی اگر تحریم برطرف می‌شد کمک شایانی برای آن‌ها به شمار می‌رفت. همچنین توصیه بنده به نگهداری دارایی‌ها است چرا که این امکان وجود دارد در سال آینده در این مقطع، خرید سهام در قیمت‌های فعلی امکان‌پذیر نباشد.

برنامه زنده اینستاگرامی

وضعیت بازارهای داخلی به گونه‌ای است که بسیاری از فعالان اقتصاد برای ترسیم مسیر سرمایه گذاری خود در بازارهای مالی دچار سردرگمی شده‌اند. تجارت‌نیوز امشب گفتگویی زنده با حضور دو کارشناس برگزار می‌کند تا چشم‌انداز مشخصی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ترسیم کند.

تجارت‌نیوز راس ساعت ۲۱:۰۰ امشب ۱۰ آذر ۱۴۰۱ گفتگویی زنده را در حساب رسمی اینستاگرامی خود برگزار می‌کند. در این برنامه که با اجرای سهند اینانلو، دبیر تحریریه تجارت‌نیوز برگزار می‌شود دو کارشناس اقتصادی به تحلیل وضعیت بازارها و همچنین فضای اقتصاد کلان کشور می‌پردازند.

لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز-در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟ لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز-در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

پیمان مولوی و فضای کلان اقتصاد کشور

در بخش نخست این گفتگو تجارت‌نیوز میزبان پیمان مولوی، دبیرکل پیشین انجمن اقتصاددانان ایران خواهد بود. مهمان اول برنامه با توجه به پرسش‌های مطرح شده توسط مخاطبان و همچنین سئوالات طراحی شده از سوی تحریریه تجارت‌نیوز به تحلیل فضای اقتصاد کشور می‌پردازد.

پیمان مولوی پیمان مولوی-تحلیلگر اقتصادی

اقتصاد ایران در یکسال اخیر شدیدا تحت تاثیر روند مذاکرات اتمی قرار داشته و حالا تحریم‌های جدید باعث شده فضا به مقدار زیادی تحت تاثیر روابط خارجی دولت سیزدهم قرار بگیرد. پیمان مولوی تحلیل خود از این وضعیت را ارائه کرده و چشم اندازی از سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه‌های مختلف ترسیم خواهد کرد.

هلن عصمت‌پناه از بورس می‌گوید

هلن عصمت‌پناه که از تحلیلگران و مدرسان شناخته شده بازار سرمایه است امشب مهمان دوم تجارت‌نیوز خواهد بود. وی که به تحلیل‌های بنیادی قوی در فضای کارشناسی بازار سهام مشهور است، وضعیت صنایع مختلف بورس را برای مخاطبان تشریح می‌کند. با توجه به همبستگی بین نرخ بازدهی سهام بورسی با نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد، هلن عصمت‌پناه تحلیل خود از وضعیت کنونی و آینده بازار ارز نیز ارائه خواهد کرد.

هلن عصمت پناه هلن عصمت پناه-کارشناس بازار سرمایه

از طرفی هم با توجه به نزدیک شدن به موعد تقدیم لایجه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس و اهمیت آن برای سهامداران، سعی شده تا پرسش‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که این موضوع را نیز در برگرفته و به ابهامات موجود در این زمینه پاسخ داده شود.

انعکاس آنلاین برای مخاطبانی که به اینستاگرام دسترسی ندارند

مشروح این گفتگوی زنده، به صورت آنلاین و همزمان با برگزاری لایو اینستاگرامی در ادامه همین خبر منتشر خواهد شد. مخاطبانی که امکان دسترسی به اینستاگرام و تماشای لایو امشب را ندارند می توانند از طریق سایت تجارت‌نیوز مشروح این گفتگوی زنده را به صورت آنلاین و از راس ساعت ۲۱:۰۰ امشب مطالعه نمایند. همانطور که گفته شد متن این گفتگو با بروزرسانی صفحه حاضر و در ادامه همین خبر برای مطالعه مخاطبان در دسترس قرار می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بنده نظر خاصی ندارم.باسپاس.

  • ناشناس

    اگه رشد اقتصادی 3 باشه و رشد نقدینگی 39.تورم باید حدود 36 باشه قاعدتا… و اگه کمتر یا بیشتر باشه سالهای بعد جبران میکنه

  • ناشناس

    چرا یارانه واریز نمیشود م کی واریز میشود

  • توتونی

    یارانه هم باشد کالا برگ هم بدهید. در ضمن کوپن توتون سیگار هم اضافه فرمایید.

  • ناشناس

    بورس محکوم به رشد است؟ جان
    با این اوضاع؟
    تا روابط سیاسی درست نشه بورس جای مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست.
    کشور در ۲ ماه تا ۳ ماه آینده وارد تورم رکودی می شود
    کارشناسان محترم می دادند تورم رکودی یعنی چی؟
    بطور خلاصه با این تحریم ها یعنی صادرات صفر
    فروش داخلی هم به خاطر اوضاع مردم صفر
    یعنی شرکت ورشکسته
    کارگر و کارمند اخراج
    و بورس با کدام شرکت ……..
    لطفا از کارشناسان مناسب و با سواد استفاده کنید

  • ناشناس

    من می خواهم این گفتگو رو ببینم راهی هست ؟