کد مطلب: ۵۳۷۹۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار به ۱۸ هزار تومان می‌رسد؟ / تاثیر ریزش دلار بر سایر بازارها

دلار به ۱۸ هزار تومان می‌رسد؟ / تاثیر ریزش دلار بر سایر بازارها

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با تجارت‌نیوز پیش بینی کرد که اگر سد ۲۰ هزار تومانی برای دلار بار دیگر شکسته شود، ممکن است قیمت این ارز تا ۱۷، ۱۸ هزار تومان( او ۱۸ هزار تومان را محتمل‌تر دانست) پایین بیاد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاثیر اخبار مذاکرات وین در هفته گذشته موجب شد نرخ ارز در عصر روز پنج‌شنبه به پایین ترین سطح ۱۰ ماه اخیر خود، یعنی کانال ۲۰ هزار تومانی، هم برسد. البته این نرخ چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و اسکناس آمریکایی دوباره به کانال ۲۱ هزار تومانی صعود کرد.

با این حال خوش‌بینی و بهبود انتظارات تورمی در پی اخبار مذاکرات موجب شده حرف از دلار کمتر از ۲۰ هزار تومانی را هم در محافل کارشناسی بشنویم.

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با تجارت‌نیوز با اشاره به این که بازار به اخبار مثبت واکنش بیشتری نسبت به اخبار منفی نشان می‌دهد، پیش‌بینی کرد که اگر سد ۲۰ هزار تومانی دلار بار دیگر شکسته شود، ممکن است قیمت آن به ۱۷تا ۱۸ هزار تومان هم برسد.

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری گفته بود که اگر منابع بلوکه ایران آزاد شود بهای دلار به ۱۵ هزار تومان می‌رسد. داداش‌زاده درباره احتمال کاهش قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان هم گفت: این که ما در نظر بگیریم منابعمان آزاد شود و دلار به ۱۴، ۱۵ تومان برسد آرمانگرایانه است.

چه عاملی دلار را دوباره گران می‌کند؟

داداش‌زاده در ادامه با یادآوری چاپ پول به پشتوانه ارزهای بلوکه در ماه‌های اخیر می‌گوید: بسیاری از افراد جهش قیمتی بازارها را ناشی از افزایش نرخ دلار می دانند در حالی که چاپ پول، تحریک تقاضا است که موجب می‌شود قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کند. ضمنا چاپ پول به علت کسری بودجه می‌تواند دلار را دوباره صعودی کند و حتی اگر منابعمان هم آزاد شود، محدود است و فقط در بازه مشخصی جواب می‌دهد.

او در پاسخ به این سوال که کاهش فعلی قیمت ارز تا کجا دوام می‌آورد، توضیح می‌دهد: یکسال است ما با کرونا و کاهش تقاضا برای ارز مواجهیم. یکی از دلایل کاهش قیمت هم، اکنون همین کاهش تقاضا است من فکر نمیکنم دلار برای حتی یک بازه یکساله، ۱۸ هزار تومانی بماند( با فرض اینکه بتواند تا این نرخ پایین بیاید). چون با آغاز واکسیناسیون احتمالا تقاضاها باز می‌گردد و قیمت صعودی می‌شود. ضمن اینکه دولت هم قرار است تغییر کند و با کسری بودجه فعلی نمی‌توان تضمین داد که دولت بعدی دلار را ارزان نگه دارد.

پیش‌بینی طلا و سکه

داداش‌زاده درباره این که اگر دلار به ۱۸ هزار تومان برسد چه اتفاقی برای نرخ سکه و طلا می‌افتد، عنوان می‌کند: طلا در داخل از دو قیمت تاثیر می‌گیرد: دلار و اونس. سکه و طلا احتمالا هر دو یک مسیر واحد را طی خواهند کرد و با افت نکردن قیمت انس جهانی احتمالا ریزش شدیدی نخواهند داشت.

به باور این کارشناس در حال حاضر سکه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان حباب داد و احتمالا در پی ریزش قیمت دلار بتواند تا سطح هشت میلیون تومانی برسد و در این سطح با مقاومت روبرو شود.

تاثیر ریزش دلار بر بازار سهام

داداش‌‍زاده درباره تاثیر قیمت دلار در بازار سهام اینطور توضیح می‌دهد: در تحلیل‌ها افزایش قیمت دلار عامل افزایش ارزش سهام است اما این افزایش فقط زمانی تاثیر دارد که نرخ افزایشی دلار ثابت بماند. مثلا دلار ۳۲ تومانی برای ما ثبات نداشت و به ۲۵ تومان رسید. بعد هم پایتت‌تر آمد و این خودش را دربورس نشان داد.

او با اشاره به وضعیت فعلی بورس ادامه می‌دهد: وقتی با یک فشار فروش در بازار مواجه می‌شویم مدام تقاضا برای فروش بیشتر می‌شود و شخصیت حقیقی و حقوقی انگیزه‌ای برای خرید ندارد چون فشار عرضه، تقاضا را کاهش می‌دهد. بازارسیگنال‌های مثبتی به موارد ده گانه حمایتی هم نشان نداد از جمله حمایت پنج هزار میلیاردی که برای بازار بسیار کم بود. ما در بازار سرمایه معاملات روزانه ۳۰ هزار میلیارد تومان را هم داشتیم ولی حالا معاملات به کمتر از سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره زمان باز شدن قفل برخی سهم‌ها در بازار سرمایه نیز می‌گوید: برجام لزوما نمی‌تواند در باز شدن این قفل‌ها موثر واقع شود. . بازار می‌توانست به شایعات برجام واکنش نشان دهد ولی نداد چون دامنه نوسان را محدود کرده‌اند. این برای کوتاه مدت خوب بود اما برای بلند مدت لازم است دامنه افزایش یابد و نوسانگیری را برای سرمایه گذاری جذاب کنیم. در حال حاضر دامنه نوسان هر روز سیگنال منفی به بازار می‌فرستد.
او تاکید می‌کند: در بدترین حالت در یک تحلیل تکنیکال احتمالا مرداد و شهریور قفل برخی سهم‌ها باز می‌شود و بازار تقاضای بهتری دارد. تغییر دولت هم می‌تواند بازار را کمی هیجانی کند.

کدام سهام ارزنده‌تر است؟

در نهایت داداش‌زاده ضمن اشاره به رقابت این روزهای بورس با بازار ارزهای دیجتال یادآور می‌شود که ادعاها مبنی بر این که تمام پول‌ها از بازار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال سرازیر شده، صحیح نیست.

به باور او با این که سهامداران بورس اکنون جز صبر کار دیگری از دستشان برنمی‌آید اما این را هم باید بدانند که درحال حاضر بسیاری از ‌سهم‌ها از جمله سهام بانکی‌ها، فلزات و پتروشیمی‌ها ارزنده هستند. به ویژه حالا که نرخ تسعیر هم تا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته و خودش مهر تاییدی است بر این ادعا که قیمت دلار کمتر از ۱۷ هزار تومان نمی‌آید.

مسکن و خودرو

درباره مسکن هم داداش‌زاده باور دارد که این بازار اکنون در رکورد است و احتمالا رشد خاصی را در آن شاهد نیستیم و ریزش دلار احتمالا موجی شود قیمت‌ها در این بازار افزایش هم نیابد.

این کارشناس با تایید رکورد در بازار خودرو و محدودیت دامنه نوسان آن با وجود افزایش قیمت اخیر می‌گوید: تا امروز این ممنوعیت واردات خودرو بوده که تقاضاها در بازار خودرو افزایش داده است.

با سرمایه خود چه کنیم؟

این کارشناس در آخر هم در پاسخ به این پرسش که بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری در حال حاضر به ترتیب کدامند به دو نکته اشاره می‌کند. اول این که صندوق‌های درآمدهای ثابت اگر خوب انتخاب شوند میتواند به شما را به ۲۵ درصد سود هم برسانند که بهتر از بانک است. دوم اینکه سهام همچنان جذاب است و در بازه یک سال و تا یک سال و نیم می‌تواند سود خوبی را ایجاد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط اینابدونید توبورس پولمون نابودکردن مثل شمع داریم می سوزیم

  • ناشناس

    موج‌دریاقایق‌های‌کوچک‌راقرق‌میکند….خودتون‌رابه‌دریا‌نزنیداین‌پایین‌امدن‌دلار.موقتی‌است‌

  • ناشناس

    سلام،من یه بازاری افغان هستم،به نظرمن تاحدود۶۰رصدهمه چی سقوط میکنه،البته فقط برای چندماه ال یک سال،چون نقشه دولتیها همینه

  • ناشناس

    ملت اینو بگم که قشرضعیف جامعه بعدازپایین آمدن ارزوطلافورا باید خرید ارزوطلا انجام بدهند،چون دولت برای ۱۴۰۰بودجه کمی روقرارداده ،مطمئنن بعدچندماه همه چی دوباره بالا میره،مگراینکه دارودسته روحانی رای نیارندواگرانقلابیها رای آوردمشکلات مردم بعداز یک سال انشاءالله حل خواهدشدچون تا یکسال باید بااین بودجه سرکنندوازسال آینده تمام اداره دولت دست خودشون میوفته

    • ناشناس

      هر دولتی باشد اش همین کاسه همین تصمیمات را دولت نمیگیرد چطور تا حال نفهمیدید

  • ناشناس

    اینهم یک نوع کلاش بازی برای گل زدن موقت مردم از طرف دولت است.

  • جعفر

    اقتصاد ایران دلار بالای بیست تومنی نمیخونه اگه اقتصاد خوب بخواد بشه دلار باید دوباره حداقل ۱۵۰۰۰ بشه طبیعی هست که بعد کاهش دلار به ۱۵ هزار شاید تا چندین ماه قیمت اجناس ثابت بمونه اما بعد ۶ یا ۷ ماه اجناس هم ارزونتر میشند اینجوری شاید تولیدی هام به سود خودشون برسند ولی به نظرم یه چیز می تونه قطعی باشه که دلار به ۱۵ رسیدنش نه تنها رویایی نیست بلکه واقعی هست و یه شبه می تونه از بیست با چار پنج تومن ریزش به ۱۵ برسه ، دلال ها بهتره روی دلار ۱۵ تومنی خرید و فروش کنند

  • ناشناس

    کار دلار هم تمام شد الحمدلله. به امید خدا یه مقدار آرامش به بازارها برگرده به سود همه هست.

  • ناشناس

    دلار تا ۳۰ هزترتومن هم میرود. کمتر از دوماه

  • ناشناس

    بیمه معلم خطرناکه فعلا

  • ناشناس

    چرا چرت میگین دلار خیلی که باید باشه شما بگو دوبرابر هشت تومن.بردینش تا ۴۰ که مردم به این اعداد راضی بشن؟دلار نهایت۸ تومن