کد مطلب: ۵۰۸۲۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازگشت دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی / کاهش نرخ ارز متوقف می‌شود؟

بازگشت دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی / کاهش نرخ ارز متوقف می‌شود؟

سید کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، درباره ریزش این روزهای قیمت ارز می‌گوید: نرخ ارز ما جای کاهش تا ۱۹ هزار یا ۲۰ هزار تومان را دارد اما برای رسیدن آن به کانال‌های قیمتی پایین‌تر لازم است عوامل دیگری هم فراهم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز از اواخر مهر ماه، سه موج نزولی را تجربه کرده است: اولی با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا بود که از کانال ۳۰ هزار تومان فاصله گرفت، دومی پس از انتخابات با تایید انتخاب نامزد دموکرات‌ها رخ داد.

سومی که از بقیه شدید‌تر و طولانی‌تر بود از زمانی آغاز شد که احتمال تایید نتایج انتخابات آمریکا در کنگره این کشور زیاد شد، این موج تا امروز هم ادامه داشته است.

دلار در دو روز اخیر در صرافی ملی در کانال ۲۱ هزار تومانی قرار گرفت و فعالان و کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند روند کاهشی آن تا هفته آینده ادامه یابد با این حال از ظهر روز سه‌‎شنبه اسکناس آمریکایی در بازار آزاد بار دیگر به کانال ۲۱ هزار تومانی بازگشت و در صرافی ملی هم با چندصد تومان افزایش روبه‌رو شد.

حالا سید کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی به تجارت‌نیوز می‌گوید: نرخ ارز ما جای کاهش تا ۱۹هزار، ۲۰ هزار تومان را دارد.

او ادامه می‌دهد: فعلا جنبه‌های سیاسی مطرح است اما برای ثبات نرخ ارز در کانال‌های پایین‌تر باید عواملی مثل نداشتن کسری بودجه، فروش نفت، افزایش صادرات و رساندن مواد اولیه به کارخانجات بری افزایش اشتغال فراهم شود.

سیدعلی تاکید می‌کند: با تقویت پول ملی و تحقق این عوامل ممکن است که نرخ ارز به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد اما در حال حاضر صرفا انتظارات تورمی در حال تخلیه است.

به باور معاون سابق ارزی بانک مرکزی نوسانات ارز عموما مقطعی است اما در آینده مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها با برجام شرایطی خاصی ایجاد می‌کند که اگر عادی پیش برود می‌تواند نرخ را بیشتر از این کاهشی کند با این حال شرایط ما برای رسیدن به نرخ ارز پایین‌تر زمان‌بر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Perstos

    نه.. قیمتش باید ثابت بود تا همه بالای 10 تومن سکه ها رو رد کنن.. حتی به صورت نمادین هم که شده..بازار ایران تا رفتن کامل ترامپ رو 21..22 تثبیت میشه.. زیر 20 زوده هنوز.. همه با دلار 24.25 کار میکردن حالا 21.22 تا ببینیم بایدن میخواد چیکار بکنه..

    • محمدعلی

      چه ربطی به بایدن داره دولت خواست‌

  • ناشناس

    کاهش ادامه داره

  • ناشناس

    این بورسیا نذاشتن بیاد پایین

  • محمد

    سود دولت در گرانی دلاره، مشخصه باید دیگه خواب دلار زیر ۲۰ هزار تومانی رو ببینیم

  • ناشناس

    مطمئن باشید خیلی پایین تر ازآنچه فکر میکنید خواهد شد. گرانی عمرش به پایان رسیده است. خرید نکنید تا همه چیز ارزان شود…قیمت واقعی در راه است…..

  • ناشناس

    دلار