کد مطلب: ۲۷۲۳۳۳

تحلیل جواد صالحی اصفهانی از روند افزایش قیمت‌ها

بازی تلخی که به تشدید تورم منتهی شده است

بازی تلخی که به تشدید تورم منتهی شده است

جواد صالحی اصفهانی می‌گوید: یافتن دلایل افزایش سریع قیمت‌ها دشوار نیست: سقوط ارزش ریال که به بازگشت تحریم‌ها و تغییر سیاست اقتصادی دولت برمی‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد صالحی اصفهانی، اقتصاددان سرشناس ایرانی و استاد دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا در یادداشتی به زبان انگلیسی در وبلاگ خود به تشریح وضعیت فعلی اقتصاد ایران پرداخته است.

محبوبه جهادی، دانشجوی دکتری علوم‌اقتصادی دانشگاه مازندران در ترجمه این تحلیل می‌نویسید:

بنا بر اعلام بانک مرکزی ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده در خردادماه 4.3 درصد افزایش‌ یافته‌ که به معنی افزایش قابل‌ توجه و عجیب 67 درصدی تورم سالاانه است.

نرخ تورم اعلام‌شده از سوی دولت بسیار کمتر از این رقم و برابر 9.4 درصد است، در واقع دولت تورم نقطه‌به‌نقطه (خرداد ماه 97 نسبت به خرداد ماه سال 96) را اعلام‌ کرده‌ است.

در مصاحبه‌ اخیرم با هفته‌نامه‌ «تجارت‌فردا» توضیح‌داده‌ام که وقتی تورم شتاب‌ می‌گیرد، توجه به تورم نقطه‌به‌نقطه بسیار گمراه‌کننده‌ است و قادر نیست افکار عمومی را قانع‌کند (مثل این‌که دوربین پلیس راهنمایی و رانندگی سرعت 80 کیلومتر بر ساعت را برای خودرو ثبت‌ کرده‌ باشد اما راننده‌ خودرو اصرار بر آن داشته‌ باشد که سرعت متوسط وی در طول مسیر همواره کمتر از این رقم بوده‌ است).

میانگین سه‌ماهه‌ نرخ تورم‌‌ تصویر دقیق‌تری از این واقعیت به ما می‌دهد که چگونه قیمت‌ها سریع‌تر از وضعیت نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش هستند. نرخ تورم در ایران از سال 2014 نوسان 10 درصدی داشته‌ که در ماه‌های خیر به اوج رسیده‌ است.

یافتن دلایل افزایش سریع قیمت‌ها چندان دشوار نیست: سقوط ارزش ریال که بخشی از آن به تصمیم خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران برمی‌گردد و بخشی نیز به تغییر سیاست اقتصادی دولت از سیاست انقباضی به سیاست انبساطی مربوط است که نشانه‌ آن را در اعلام افزایش 20 درصدی حداقل دستمزد در اسفند ماه گذشته می‌توان‌ دید.

افزایش سریع در شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان‌می‌دهد که برنامه‌ اصلاح اقتصادی رئیس‌جمهور که بر اساس نرخ تورم پایین بنیان‌ گذاشته‌ شده‌ بود، منتفی است.

افزایش تورم ارزش بدهی کلان دولت و شرکت‌های دولتی را کاهش‌ می‌دهد؛ بدهی که بنا بر برآورد مرکز پژوهش‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی 6260 میلیارد ریال یا معادل 43 درصد از تولید ناخالص‌ داخلی کشور است.

در این شرایط بانک‌ها نیز از افزایش نرخ تورم منتفع‌ می‌شوند؛ میزان بدهی بانک‌ها به سپرده‌گذاران بسیار بیشتر از دارایی بانک‌ها است. افزایش نرخ تورم ارزش سرمایه‌گذاری در مستغلات بانک‌ها را افزایش‌ می‌دهد بنابراین بانک‌ها از این کانال نیز منتفع‌ می‌شوند.

قرض‌گیرندگان همواره از افزایش تورم سود می‌برند و در مقابل قرض‌دهندگان متضرر‌ می‌شوند و از آنجا که این نیروها بیشترین نفع را از شرایط تورمی می‌برند، عجله‌ای هم برای پایان‌ دادن به این روند نخواهند‌ داشت. در چنین شرایطی، هجوم مردم برای خرید ارز و طلا نیز تلاشی ناموفق برای فرار از بازنده‌ نبودن در پایان این بازی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصلی ترین دلیل تورم افزایش موجودی و حجم پول در هر کشوری است به طوریکه در مقابل آن افزایش تولیدی نباشد. حال اگر کاهش تولید پیش بیاید بسته به درصد افزایش پول و کاهش تولید به موازات آن تورم بیشتری ایجاد میگردد.

  • مهسا

    بده پول

    • منصور

      باشه

  • جوان خسته و نا امید ایران

    من در سن 32 سالگی می بینم شرایط اقتصادی کشورم روز به روز منفی تر می شود چرا که عمر و زنگی خودم را جهت تحصیل خرج کرده ام و حال که از دانشگاه با مدرک تحصیلی دکتری خارج شده ام، تنها راه را مهاجرت می بینم. این است داستان غم انگیز مهاجرت مغزها
    میوه مملکت به صورت رایگان توسط بیگانگان چیده می شود. کاش روزی مسئولین این موضوع را درک کنند.
    جواب خون شهدا را چگونه خواهند داد.

    • ناشناس

      مسئولین خود ما هستیم نه دیگران!
      این ها هم از میان ما هستند و اگر سال 92 کسی به روحانی رای نمی داد یا 96 تکرارش نمی کرد این ها در راس قدرت نبودند!
      یکی از دوستان من سال 96 داشت خودش رو برای روحانی می کشت الآن شده منتقد دولت و بهش حمله می کنه و خودش رو بی تقصیر می دونه!

  • ناشناس

    مهمترین عامل رشد تورم چاپ اسكناس بدون پشتوانه طلا هست كه معمولا بصورت اعتباری جهت پرداخت حقوق كارمندان دولت و بازنشستگان انجام می شود. تا زمانی كه به اندازه حجم پول طلا در بانك مركزی نباشد تورم هر چند سال یكبار رشد فراوان می كند

  • ناشناس

    دیگه خسته شدیم … چه تضمینی هست؟ باعث تاسف که دیگر بستری برای اعتماد به آمارها نیست.

  • سید نورالدین

    نورالدین
    درسته که مردم نقدینگی شان را به سمت طلا و ارز بردند به خاطر نگرانی و احتمال تحریم های آتی آمریکا . اما عامل تورم مردم نبودند چرا که نقدینگی دست مردم کمتر از ۱۵٪ کل نقدینگی کشور هست در حقیقت بانکها و موسسات مالی و شرکتهای دولتی عامل تورم بودند که بیشتر از ۸۰٪ نقدینگی کشور در اختیار داشتند

  • محمد

    مملکت روی ثروت و گنج خدادادی خوابیده اونوقت ملت ایران دارند در این شرایط زندگی می کنند….!