خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۶۰۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳ راه برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی/درس‌های اقتصاد سبز ۲۰۲۲

3 راه برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی/درس‌های اقتصاد سبز 2022

ارزیابی اقدامات موثر بشر در حوزه تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد، استفاده از خودروهای الکتریکی، ترویج کود سبز و پروتئین گیاهی می‌تواند در کربن‌زدایی اقتصاد موثر باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ادامه گزارش‌هایی که به تازگی رسانه‌های جهان در ارزیابی تغییرات اقلیمی و اقدامات حوزه اقتصاد سبز سال 2022 منتشر کرده‌اند، اخیرا تحقیقات یک گروه بین‌المللی از موسساتی مانند دانشگاه اکستر و آزمایشگاه تغییر سیستم موسسه منابع جهانی نشان می‌دهد بشر توانسته به کمک فناوری و فعالیت‌های صلح‌آمیز ترویجی، اقدامات قابل توجهی به ثبت برساند.

این‌ راه حل‌ها به عنوان اقدامات کوچک در حوزه تغییرات اقلیمی تعریف می‌شوند که می‌توانند اثر زیادی داشته باشند و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در برخی از آلاینده‌ترین بخش‌های اقتصاد جهانی شوند.

این تئوری به این صورت است: همانطور که فناوری‌های جدید از نسخه‌های قدیمی‌تر و آلوده‌کننده‌تر پیشی می‌گیرند و به‌روز می‌شوند، حلقه‌های بازخورد تقویت‌کننده‌ای آغاز می‌شود که به بهبود، ارزان‌تر شدن و در دسترس‌تر شدن فناوری کمک می‌کند. به عبارت ساده‌تر، پیشرفت باید عامل بهینه‌سازی و سبزتر شدن فناوری شود.

تیم لنتون، رئیس تغییرات اقلیمی دانشگاه اکستر می‌گوید: «ایده ایجاد تغییر، خودران است.»

ایجاد این نقاط اوج به تنهایی برای دستیابی به اهداف آب‌وهوایی جهانی کافی نخواهد بود. اما با گذشت زمان برای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن، اقدام هدفمند می‌تواند یک اهرم قدرتمند باشد.

به گفته لنتون: «در مواجهه با تغییرات اقلیمی بزرگ شاید بتوانیم بخشی از تغییراتی باشیم که سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنیم اتفاق بیافتد.»

به گفته این تیم تحقیقاتی، بخش عمده‌ای از تلاش بشر در سال 2022 برای مقابله با تغییرات اقلیمی در سه بخش قرار می‌گیرد. این سه اقدام در واقع مداخلات نسبتاً کم‌هزینه‌ای هستند که می‌توانند تاثیر بیشتری در روند کربن‌زدایی اقتصاد جهانی داشته باشند.

سهم خودروی الکتریکی در خودروهای فروخته شده 2022

به نظر می‌رسد که عرضه و تقاضای خودروی الکتریکی به مرحله بسیار پررونقی رسیده است. خودروهای برقی 10درصد از کل خودروهای فروخته شده در سال 2022 را تشکیل می‌دهند که به دلیل فروش بالا در چین و اروپا بوده است. فروش خودروهای الکتریکی در سال 2022 به بالاترین میزان خود رسیده است.

طبق گزارش سی ان ان ، برای اینکه تا سال 2050 ناوگان بدون آلایندگی داشته باشیم، باید خودروهای برقی تا سال 2060 حدود 60 درصد از فروش خودروهای سواری جدید را به خود اختصاص دهند. الزامات فروش خودروهای برقی می‌تواند سیاست بسیار قدرتمند برای ایجاد یک نقطه تحول باشد.

به عبارت دیگر با افزایش تقاضا، هزینه‌های تولید خودروی الکتریکی کاهش می‌یابد؛ خصوصا در حوزه تولید باتری‌های لیتیومی که طی 10سال گذشته شاهد کاهش 90درصدی هزینه‌ها بوده‌‌اند. سبقت گرفتن خودروهای الکتریکی از خودروهای گازسوز می‌تواند برای سایر بخش‌هایی که به ذخیره‌سازی باتری نیاز دارند، مانند باد و خورشید، مزایای مثبتی داشته باشد.

برقی‌کردن خودروها به معنای نقطه عطفی برای باتری‌های ارزان‌تر است، و باتری‌های ارزان‌تر می‌توانند منبع بسیار ارزشمند و ارزان‌تری برای ذخیره‌سازی الکتریسیته باشند تا روند انتقال بشر به سمت انرژی تجدیدپذیر را ساده‌تر کنند.

چرا پروتئین های گیاهی جایگزین گوشت نمی‌شوند؟

تولید پروتئین‌هایی چون گوشت قرمز تاثیر زیادی بر آب‌وهوا دارد، بخش مهمی از تغییرات اقلیمی، حاصل دامداری بشر بر کرده زمین است. دامداری 14.5درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از انسان و گرم شدن سیاره را تشکیل می‌دهد.

پروتئین‌های گیاهی نظیر لوبیا، عدس، نخود و آجیل تا 90 درصد کمتر از گوشت تولید گازهای گلخانه‌ای به همراه دارند. آنها همچنین از نظر قیمت و همچنین طعم و مزه متناسب‌تری با گوشت دارند. اما در حال حاضر سهم فروش آنها در بازارهای جهانی اندک است.

اگر نهادهای دولتی مانند مدارس، بیمارستان‌ها و دولت‌ها از قدرت خرید خود برای خرید پروتئین‌های گیاهی به جای گوشت استفاده کنند، می‌تواند اهرم فشاری برای افزایش این محصولات باشد. این تغییر سیاست همچنین می‌تواند به تغییر هنجارهای اجتماعی پیرامون محصولات گیاهی و افزایش جذابیت آن‌ها کمک کند. دور شدن از محصولات حیوانی مزایای دیگری مانند کاهش انتشارات کشاورزی، آزادسازی زمین برای حمایت از حیات وحش و ذخیره‌سازی کربن و کاهش انگیزه‌های جنگل‌خواری را به همراه خواهد داشت.

کود سبز راهی برای افزایش هیدروژن سبز

بر اساس این گزارش، افزایش تولید «کود سبز» نه تنها می‌تواند تغییرات اقلیمی حاصل از انتشار گازهای حاصل از تولید کود کشاورزی را کاهش دهد، بلکه به شروع اقتصاد هیدروژن سبز نیز کمک می‌کند.

آمونیاک، یک عنصر کلیدی در کودهای تجاری، در حال حاضر با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود و حدود 1.8درصد از انتشار کربن جهانی را تشکیل می‌دهد. اما می‌توان آن را با آمونیاک سبز جایگزین کرد. افزون بر این که آمونیاک سبز با هیدروژن سبز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود.

در حالی آمونیاک سبز گرانتر از آمونیاک معمولی است، پیش بینی می‌شود که آمونیاک سبز در آینده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. این موضوع اهمیت اجباری شدن سبز بودن 25 درصد آمونیاک از جهان را برای کاهش انتشار سیستم غذایی و همچنین سرعت بخشیدن به رشد بخش هیدروژن سبز نشان می‌دهد.

هیدروژن سبز به دلیل پتانسیل آن برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی در صنایع انرژی‌بر مانند کشتیرانی، فولادسازی و هوانوردی، یک راه حل آب و هوایی بسیار توصیه شده است .

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.