کد مطلب: ۶۵۱۰۱۶

احتمال دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان

احتمال دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان

یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه ایران احتمال داده که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و فیصل بن فرحان، همتای عربستانی او پس از تعطیلات عید فطر دیدار کنند.

به نقل از تجارت‌نیوز ، این منبع به روزنامه الجریده کویت گفته است که پس از برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد و با میانجیگری مصطفی الکاظمی، دیدارها و تماس های بین دو طرف در سطح گسترده ای در سطح کارشناسان دیپلماتیک در بغداد و مسقط برای از بین بردن همه موانع و اختلافات و رسیدن به تفاهم مشترک برای برگزاری دور ششم مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه دو کشور، دو هفته پس از تعطیلات عید فطر، در صورتی که هیچ اتفاقی رخ ندهد، افزایش یافته است.

به نقل از آریا ، این منبع گفت است که این احتمال با توجه به گزارش‌های کارشناسان که تاکید می‌کنند دیدارها بسیار مثبت بوده و بر سر بخش اعظمی از اختلافات بین دو کشور تفاهم شده، وجود دارد.

وی احتمال داد که نخستین دیدار بین وزرای امور خارجه دو کشور منجر به بازگشایی سفارتخانه ها با هدف تسریع در روند ارتباط بین دو کشور و تسهیل سفر حجاج ایرانی به عربستان خواهد شد.

منبع مذکور همچنین احتمال داد که بازگشت روابط دیپلماتیک در سطح افتتاح کنسولگری ها و در سطح کاردار باشد و اشاره کرد که ایرانی ها خواستار افتتاح سفارتخانه ها و در سطح سفیر تام الاختیار برای مذاکرات مستقیم هستند.

تغییر قابل توجهی در موضع عربستان

این منبع در وزارت امور خارجه ایران گفت که تغییر قابل توجهی در موضع عربستان پس از جنگ اوکراین رخ داد و افزود که توافق علنی بین دو کشور ممکن است پروتکلی باشد اما در واقع کمیته های کارشناسان به ایجاد فرمولی برای تفاهم بر سر نقاط اختلاف و تعیین خطوط قرمز بین دو کشور در رابطه با همه اختلافات در یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان اهتمام دارند.

وی بیان کرد که تهران پیشنهاد گذشته خود را که در سال ۲۰۱۹ از طریق کویت مطرح کرده بود، مبنی بر تاسیس یک سیستم امنیتی و نظامی منطقه با حضور سایر کشورهای منطقه را مطرح کرده است.

منبع مذکور با اشاره به اینکه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نقش بسزایی در آماده سازی شرایط برای طرح موضوع تشکیل سیستم همکاری منطقه ای ایفا کرده و هماهنگی مواضع با مصر و اردن را برعهده گرفته است، گفت که عربستان از بررسی این مساله استقبال کرده و معتقد است که دولت کنونی امریکا با تشکیل چنین سیستم منطقه ای مخالف نیست چرا که با استراتژی اش برای تغییر اهتمام خود به چین به جای خاورمیانه سازگار است.

پنجمین دور گفت‌وگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان ۱۹ آوریل در بغداد پایتخت عراق برگزار شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.