کد مطلب: ۳۶۶۷۴۳

روز کم‌تقاضای بازار ارز / حرکت جدید بازارساز دلار

روز کم‌تقاضای بازار ارز / حرکت جدید بازارساز دلار

روز گذشته شاخص ارزی در همان ابتدای روز از محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کرد ولی نتوانست مرز مهم ۱۴ هزار تومانی را بشکند. حدود ساعت ۴ بعدازظهر، دلار روی عدد ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان قرار گرفت که ۴۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سومین روز هفته، سکه تمام‌ بهار آزادی و دلار دومین رشد متوالی را تجربه کردند، ولی نتوانستند از سطوح مقاومتی مهم عبور کنند یا در صورت عبور توان تثبیت خود را نیافتند.

قیمت دلار در دومین روز هفته ۱۳۰ تومان افزایش را ثبت کرده بود. قیمت سکه نیز دیروز همسو با افزایش شاخص ارزی، ۴۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ایستاد. به گفته فعالان، بازارساز از بعدازظهر روز یکشنبه متوجه تحرکات افزایشی معامله‌گران شد و سعی کرد در ابتدای روز سوم هفته با قیمت‌گذاری متفاوت مانع از شکل‌گیری آربیتراژ قیمتی در بازار شود.

اولین قیمتی که دیروز بر تابلوی فروش صرافی‌های بانکی ثبت شد، عدد ۱۳ هزار و ۶۹۰ تومان بود که ۲۴۰ تومان بالاتر از قیمت بسته شده این صرافی‌ها در انتهای روز یکشنبه بود.

بازار آزاد نیز روز دوشنبه فعالیت خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی آغاز کرد که فاصله ۱۰۰ تومانی با قیمت صرافی‌های بانکی داشت و به‌دلیل فاصله قیمتی محدود، جذابیت چندانی برای نوسان‌گیران وجود نداشت که وارد صف‌های خرید صرافی‌ها شوند.

افزایش قیمتی که بر تابلوی صرافی‌های بانکی رخ داد حرکت تازه‌ای بود که بازارساز از چهارشنبه گذشته از آن پرهیز کرده بود. در واقع پس از آنکه بازارساز سه‌شنبه گذشته قیمت فروش دلار را به یکباره ۴۹۰ تومان بالا برد، از روز چهارشنبه بهای دلار نسبت به روز قبل بر تابلوی صرافی‌های بانکی یا ثابت بود یا در جهت کاهشی حرکت می‌کرد تا اینکه دیروز این روند تغییر کرد.

البته بازارساز پس از آنکه نرخ دلار را در ابتدای روز بالا برد، در اواخر روز دست به تعدیل آن زد و قیمت صرافی‌های بانکی حدود ساعت چهار بعدازظهر ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان بود. به گفته فعالان، دیروز کمی تقاضای خرد وارد بازار شده بود ولی خبری از تقاضاهای کلان نبود.

تقاضای خرد را می‌توان زیر شش هزار دلار در نظر گرفت و خریدهای کلان را بالای مرز یاد شده محسوب کرد. در حال حاضر بر اساس گفته‌های فعالان، هر فرد عادی می‌تواند سالانه معادل دو هزار یورو از صرافی‌های بانکی اقدام به خرید کند و همزمان میزان ارزی که هر فرد می‌تواند به‌صورت نقدی از کشور خارج کند، معادل پنج هزار یورو است.

در نتیجه می‌توان میزان تقاضای خرد را زیر مرز شش هزار دلار در نظر گرفت که با فرض دلار ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی می‌تواند حداکثر ۸۳ میلیون تومان را وارد بازار ارز کند. به گفته بیشتر صرافی‌ها، دیروز تقاضای نقدی کلانی در بازار حضور نداشت و تقاضا بیشتر از جنس خرد بود. به این ترتیب، دیروز از سمت تقاضا فشار چندانی به بازار وارد نشد و از سمت عرضه نیز بازارساز سیاست جدیدی را در پیش گرفت.

دیگر متغیر اثرگذار بر بازار دلار، نوسانات نرخ حواله درهم است. دیروز نرخ حواله درهم در کانال سه هزار و ۷۰۰ تومانی در حال نوسان بود و هر گاه به سوی انتهای این کانال حرکت کرد، قیمت دلار در بازار آزاد سیر افزایشی گرفت و هر زمان قیمت درهم به ابتدای کانال سه هزار و ۷۰۰ تومانی نزدیک شد، ارزش دلار در بازار داخلی نیز نزولی شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    خود دولت دنباله فروش دلار به بالاترين مبلغ ممكن براي جبران كسري بودجه و خسارت هاي وارده به سيل زده گان است و پرداخت اين هزينه ها از جيب مردم و تقسيم اين بار بر دوش همه گان

  • مریم

    بازاربورس ارز طلاوسکه دست دولت وبه جای این که دولت فکراقتصادی ودرآمدزاداشته باشه وجوانان رابه اشتغال دعوت کنه بابالاوپایین بردن دلار کسری بودجه روبرای خودش حل میکندومردم روفقیرترمیکندظاهرابه مردم میگه این بازارهاریسک داردواردنشیدوعملاوقتی فکراشتغال ودرامدکم مردم نیست همه روبه این بازارهاواردمیکند