خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۷۸۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی روند طلای جهانی همزمان با بازگشت قیمت به محدوده ۲ هزار دلار / اصلاح ادامه دارد؟

بررسی روند طلای جهانی همزمان با بازگشت قیمت به محدوده ۲ هزار دلار / اصلاح ادامه دارد؟

انس جهانی طلا هفته گذشته پس از صورت‌جلسه FOMC افزایش یافت و به سطح دو هزار و 75 دلار رسید اما پس از انتشار گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) با مقداری افت روبرو شد و فراتر از محدوده کلیدی دو هزار دلار در سطح دو هزار و 16 دلار هفته را به پایان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، به بررسی روند قیمت انس جهانی طلا و رویدادهای اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است.

وی عنوان کرد: مطابق انتظار و آنچه قبل‌تر اشاره کرده بودیم، فدرال رزرو در جلسه ماه می نرخ بهره خود را یک پله افزایش داد و به 5.25 درصد رساند. همچنین در هفته اخیر، بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز نرخ بهره خود را افزایش داده و اعلام کرده است که به روند افزایش نرخ‌ها ادامه خواهد داد.

حاجی‌احمدی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز ادامه داد: سرمایه‌گذاران بایستی توجه داشته باشند نرخ بهره ایالات متحده اکنون به سطحی رسیده است که در سال 2007 مشاهده شده بود. برخلاف بیانیه نسبتا هاوکیش (هجومی) FOMC از نظر بسیاری از تحلیلگران ممکن است فدرال رزرو روند افزایش‌ها را متوقف کند و با ارزیابی اثر این سیاست‌ بر تورم و اقتصاد در پی اقدامات بعدی خود باشد؛ زیرا پس از تصمیم فدرال رزرو، معامله‌گران آتی اوراق قرضه آمریکا، احتمال کاهش نرخ‎‌ها در ماه سپتامبر را قیمت‌گذاری کرده‌اند.

رویدادهای اقتصادی تاثیرگذار بر طلای جهانی

وی افزود: از سوی دیگر ریزش سنگین first Republic Bank پس از بانک SVB و Signature زمینه‌ساز بروز نگرانی‌هایی در مورد احتمال رکود شد. اما با توجه به گزارش شغلی خوش‌بینانه دیگری از ایالات متحده، این وضعیت به سرعت بهبود یافت و شاخص vix به کمترین عدد خود در 52 هفته اخیر رسید. این شرایط تا حدودی نگرانی‌ پیرامون وضعیت بانک‌ها و احتمال کاهش نرخ بهره را برای نیمه دوم سال توسط بازار کاهش داد و زمینه‌ساز افت قیمت طلای جهانی شد.

وی ادامه داد: البته نباید از این نکته غافل شد که در حال حاضر شاخص VIX فشردگی عجیبی دارد و این مهم با توجه به ریسک‌های بالقوه موجود به منزله پتاسیل‌هایی در بازار جهت تقویت سنتیمنت ریسک‌گریز در هفته‌های پیش روست. به عبارتی از منظر بنیادی تداوم روند ورشکستگی بانک‌ها، ریسک نکول و نگرانی پیرامون بحران مالی را تشدید می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز پایان چرخه انقباضی فدرال رزرو باشد.

حاجی‌احمدی عنوان کرد: از طرف دیگر پافشاری FOMC بر سیاست‌های تهاجمی در راستای انقباض پولی می‌تواند این ریسک را به شکل چشمگیر افزایش دهد که در هر دو حالت این مهم در میان‌مدت و بلندمدت به عنوان محرکی اثرگذار در راستای حمایت از قیمت انس جهانی طلا خواهد بود.

وی افزود: به عبارتی تحولات پیرامون بحران بانکی و تأثیر آن بر سنتیمنت بازار برای طلا حیاتی خواهد بود اما با توجه به رویکرد داده‌محور فدرال رزرو اگر داده‌های اقتصادی حاکی از فشارهای تورمی مداوم با اعداد بسیار بالاتر از انتظارات بازار باشند، این مسئله در کوتاه‌مدت برای خریداران طلا نشانه خوبی برآورد نمی‌شود.

نمودار قیمت انس جهانی طلا

روند قیمت انس جهانی طلا، منبع: Tradingview

وضعیت تکنیکال طلای جهانی

در ادامه و بر اساس سناریوهای دنبال شده در تحلیل تکنیکال گزارش‌های قبل، این تحلیلگر بازارهای مالی بیان کرد: از منظر تکنیکال پس از تکمیل فاز اصلاحی و کف‎‌سازی قیمت در حدوده حمایتی یک هزار و 980 دلار و خروج نمودار از محدوده Trading Range به ترتیب شاهد تحقق تارگت‌های اعلامی دو هزار و 50 و دو هزار و 70 دلار بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کوتاه‌مدت احتمال تست مجدد سطح حمایتی یک هزار و 980 دلار و شانس تثبیت قیمت زیر سطح مذکور با ضرایب احتمالی بالاتر، جهت دستیابی به اهدافی حوالی یک هزار و 930 تا یک هزار و 940 دلار بیشتر شده است. بنابراین چگونگی واکنش به محدوده‌های مذکور حائز اهمیت است. مادامی که انس زیر سطح دو هزار و 50 دلار معامله شود، سناریوی تحلیلی معتبر خواهد بود و در کوتاه‌مدت انتظار افت بیشتر را خواهیم داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.