کد مطلب: ۳۷۳۷۳۰

زمان ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس

زمان ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در حالی از ارائه لایحه ای درخصوص مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن در ماه‌های آینده به مجلس خبر داده که پیش‌تر تیم قبلی این وزارتخانه شرط و شروطی را برای اجرای این مالیات در نظر گرفته بود.

به گزارش تجارت‌نیو ز، براساس گزارش مهر، مازیار حسینی معاون وزیر راه و شهرسازی، با تاکید بر این که مالیات بر مسکن نباید باعث فرار سرمایه از این بخش شود، اظهار کرد: هدف از دریافت مالیات بر مسکن، دریافت مالیات از فردی که یک ملک را یک بار می‌خواهد به فروش برساند نیست بلکه جلوگیری از سفته بازی است و این که قانون مالیات بر مسکن این موضوع را رصد کند. وی با بیان این که در ماه های آینده لایحه ای تنظیم و به دولت تقدیم می کنیم، اظهار کرد: قوه قضاییه و وزارت اقتصاد باید در جهت تحقق این طرح کمک کنند.

در همین حال نمایندگان مجلس نیز طرحی را درباره مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک، تدوین کرده اند که در شهریور 97 در مجلس اعلام وصول شد. بر اساس این طرح، هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این قانون خریداری (به انتقال گرفته) شوند، مشمول «مالیات بر عایدی سرمایه» خواهد شد.

«عایدی سرمایه املاک» عبارت است از مابه‌التفاوت قیمت خرید (انتقال دادن) و قیمت فروش (به انتقال گرفتن) و بر این اساس، نرخ این مالیات در سال اول اجرا ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ درصد و از سال چهارم به بعد ۲۰ درصد عایدی ملک خواهد بود. در این طرح معافیت هایی هم بر نخستین نقل و انتقال املاک و برخی موارد دیگر وجود دارد. با این حال دولت مخالفت خود را با این طرح به نمایندگان مجلس اعلام کرد و وعده داد لایحه جامعی برای مالیات بر عایدی سرمایه ارائه خواهد کرد که جامع‌تر از طرح مالیات بر عایدی مسکن است.

آیا رویکرد دولت در قبال مالیات بر عایدی سرمایه تغییر کرده است؟

دی ماه سال قبل و در شرایطی که مظاهریان، معاون سابق وزارت راه و شهرسازی، در آستانه واگذاری مسئولیت خود در دوره جدید مدیریت این وزارتخانه بود، با اشاره به مخالفت دولت با مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، بر لزوم اجرای دو شرط برای پیاده سازی این پایه مالیاتی تاکید کرد. اول این که این مالیات به بازارهای موازی نیز تسری داده شود.

دوم این که مالیات در حوزه مسکن صرفاً در دوره رونق دریافت شود. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که با توجه به اقدام وزارت راه و شهرسازی پس از تغییر مدیران این وزارتخانه، برای تدوین لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، آیا رویکرد دولت در این زمینه تغییر کرده است؟

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.