کد مطلب: ۴۸۴۲۵۱

واکنش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به احتمال افزایش نرخ سود:

زمان خوبی برای افزایش نرخ سود بانکی نیست

زمان خوبی برای افزایش نرخ سود بانکی نیست

غلامرضا مرحبا با بیان این که هنوز بحث افزایش نرخ سود بانکی در کمیسیون اقتصاد مطرح نشده است، عنوان می‌کند که در صورت مطرح شدن این موضوع قطعا نظر جمع حاکم است اما او به شخصه حال حاضر را زمان مناسبی برای افزایش نرخ سود بانکی نمی‌داند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته به دنبال اشاره عبدالناصر همتی به نرخ سود بانکی، حمایت مرکز پژوهش‌های مجلس از ایده افزایش نرخ سود و گزارش‌های رسانه‌ها درباره این موضوع خبر احتمال افزایش نرخ سود حسابی قوت گرفت.

در همان روزها بلافاصله عباس مرادپور، مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد در رابطه با شایعه افزایش نرخ سود بانکی اعلام کرد این موضوع در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار مطرح نشده است.

برخی می‌گفتند قرار است افزایش نرخ سود بانکی در جلسه آینده شورای پول و اعتبار مطرح شود. از آن‌جا که دو نفر از اعضای شورای پول و اعتبار از نمایندگان مجلس هستند، بد نیست نظر نمایندگان کمیسیون اقتصاد را در این باره بدانیم.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، در پاسخ به این سوال که با توجه به در آشفتگی فعلی بازارهایی مثل دلار و طلا و…آیا زمان افزایش نرخ سود بانکی نرسیده است، می‌گوید: این که نرخ سود یک یا دو درصد بالا برود بازارهای دیگر را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد و فقط بهای تمام شده پول و هزینه‌ها را برای بانک‌ها بالا می‌برد.

او اضافه می‌کند: همچنین در مقابل نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهیلات هم باید بالا برود. بنابراین من فکر نمی‌کنم شرایط فعلی وقت خوبی برای افزایش نرخ سود بانکی باشد.

این نماینده با تاکید بر این که الان برای افزیش نرخ سود شرایط خوبی نیست، ادامه می‌دهد: وقتی به بانک فشار وارد شود این فشار به مردم منتقل خواهد شد. همچنین افزایش نرخ سود تسهیلات هم به بخش تولید و صنعت فشار وارد می‌آورد هم به مردمی که به دلایل ضروری به تسهیلات نیاز دارند.

همچنین به اعتقاد مرحبا با افزایش نرخ سودهای بانکی به ترازنامه بانک‌ها فشار وارد شده و احتمال زیان‌آور شدن آن‌ها بالا می‌رود چرا که تعادل بین منابع و مصارف بانک بهم می‌ریزد.

این عضو کمیسون اقتصاد در پایان در پاسخ به این سوال که موضع کمیسیون درباره افزایش نرخ سود بانکی مخالف است یا موافق، می‌گوید: در کمیسون اقتصادی مجلس دراین باره بحثی صوت نگرفته است. اما اگر بحثی در این باره در کمیسیون مطرح شود قطعا نظر جمع حاکم خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • موژانی

    بله. اگر نمی توانید تحریمها را رفع کنید.
    بیخود برای بانکها درد سر درست کنید. هرچقدر سود بانکی کاهش پیدا کند به سودآوری بانکها و کاش تورم کمک خواهد کرد.

    • ناشناس

      هر چه قدر سود بانکی بالاتر رود حجم نقدیندگی وارد بانکها میشود این سیاست درست میباشد .وبازرهای موازی سرشکن میشود

  • بازنشسته

    الان زمان مناسبی نیست دلار که پنجاه هزار تومن رسید و مملکت ورشکست شد سود بانکی را افزایش دهید چون دیگه کار از کار گذشته

  • کارمند بانک

    رئیس بانک مرکزی گفته با افزایش سود بانکی، رشد نقدینگی کنترل میشه و جلوی تورم گرفته میشود حتما باید تورم صددرصد بشه تا سود بانکی بالا بره؟ اون موقع خود بانکها هم ورشکست شدن

  • کاسب

    تا الان هم دیر شده اگر سود بانکی بالا نره مطمعن باشید بانکها ورشکسته خواهند شد

  • امید

    با شرایط فعلی کشور، تنها راه نجات اقتصاد بیمار ایران افزایش سود بانکی هستش چون پولهای سرگردان راهی بانکها شده و باعث افزایش سرمایه بانکها میشه تا برای وام دادن به مردم، کارخانجات،تولیدی ها و… دچار کمبود سرمایه نباشن

  • امیر

    موقعی که سودبانکی را کاهش دادین وقتش بود الان که تورم کمر مردم را شکسته وقتش نیست؟ در چند سال هر موقع سود بانکی کم شد تورم به شدت بالا رفت این دیگه حساب و کتاب نداره

  • ناشناس

    آقای مرحبا که خوب است پول ملی نابود شد تورم پنچاه درصد این وضع ارز سکه مسکن تولید خودرو کالا تا کجا باید برود تا کارشناسان از خواب بیدار اکر این خلق پول با مدیرت در تولید می رفت همه بازارها صدپنچاه درصد سود داده اکر سود سپرده عادلانه بود این مصیبت کشور دچار نمیشد تا این مدیران در سر کار هستند با این کارشناسان که از سوداگری سود جویان دلال ها حمایت می کنند مردم روز خوش ندارند چقدر بی عدالتی بس کنید

  • مهدی

    تجربه سالهای قبل (91) نشان میدهد با وضع کنونی تنها راه برون رفت از مشکل و قطع افزایش نوبتی تورم افزایش سود بانکی است