کد مطلب: ۴۴۰۰۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش حقوق‌ کارگران با چه سازوکاری اعمال می‌شود؟

افزایش حقوق‌ کارگران با چه سازوکاری اعمال می‌شود؟

هرچند حقوق کارمندان دولت ۱۵ درصد افزایش یافته است، اما در بخش کارگران میزان افزایش حقوق‌ها یک رقم واحد نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند حقوق کارمندان دولت ۱۵ درصد افزایش یافته است، اما در بخش کارگران میزان افزایش حقوق‌ها یک رقم واحد نیست.

در میان جامعه کارگری سه دسته حقوق‌بگیر هستند، آنها که به میزان حداقل حقوق یا همان پایه حقوق وزارت کار دستمزد می‌گیرند، آنها که به همین میزان هم دریافت نمی‌کنند و به دلیل اشتغال در بخش‌های غیررسمی کمتر از حداقل مزد دستمزد می‌گیرند و دسته سوم آنها که پایه حقوقی بیشتر از پایه حقوق وزارت کار دارند.

شورای عالی کار هر ساله که برای افزایش دستمزدها جلسه برگزار می‌کند و میزان افزایش حقوق کارگران را اعلام می‌کند تنها برای حداقل‌بگیرها تصمیم‌گیری نمی‌کند.

مثلا اسفند ماه دو سال پیش درباره افزایش دستمزد کارگران برای سال ۹۸ اعلام شد: طبق مصوبه شورای عالی کار، حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل بیش از ۳۶ درصد افزایش یافت و از یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان به یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان برای سال ۹۸ رسید که حکایت از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق پایه وزارت کار دارد.

اما این افزایش ۳۶ درصدی تنها برای کارگرانی بود که حداقل‌بگیر محسوب می‌شدند و در کارگرانی که پایه حقوق آنها بیشتر از حداقل حقوق بود میزان افزایش رقمی دیگر بود.

در آن زمان اعلام شد، البته این افزایش حقوق شامل همه کارگران نمی‌شود و حقوق دیگر کارگران با دریافتی بیشتر از حداقل مزد، به میزان افزایش ۱۳ درصدی به علاوه مبلغ ۲۶۱ هزار و ۱۱۸ تومان خواهد بود. در واقع هرچند میزان افزایش حقوق حداقل‌بگیران بیش از ۳۶ درصد بود اما برای سایر سطوح مزدی این میزان تنها در حد ۱۳ درصد بود.

از سوی دیگر هرچند میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران ۳۶ درصد و رقم جدید یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان اعلام شده بود اما مجموع دریافتی‌های این کارگران حداقل‌بگیر به دلیل دریافت حق اولاد، حق مسکن، سنوات و بن کارگری تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسید.

11 21

منبع جدول: تابناک

باید دید در امسال حداقل مزد کارگران چقدر افزایش می‌یابد و متاثر از این رقم، سایر سطوح مزدی را چه میزان افزایش می‌دهند؟ طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران میزان تورم فعلا در حد ۳۵ درصد است اما آیا این مولفه طبق سنوات گذشته، امسال هم می‌تواند عامل اصلی در میزان افزایش حقوق کارگران باشد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بفکر کارگر بدبخت هم باشید.مناسفم براتون.اینهمه بلا و مصیبت زیاد شده همش مال بدیایه شماست

  • حمال

    سلام به تمام کارگران من شرمنده شدم که چرا کارگر م دولت بی غیرت ابن کشور فقط به فکر کارمندان دولتی وحقوق بگیران خودش هست

  • ناشناس

    با سلام.متاسفانه تو مملکت مادغدغه مسئولان فقط کارمندها هستند خودتون مفایسه کنید یه کارمند چقدر مزایاداره ازپول کت وشلوار تا چند جور وام وبیمه تکمیلی و مسافرت مفتی وغیره ولی کارگر تو این مملکت اصلا به حسلب نمیاد به نظر من دولت باید جدا ازکارفرما یه حمایتی از کارگرها بکنه.

  • کارگرخدماتی

    بندگان خدامن با اضافه کاری دوازده ساعته حقوقم به دو تومن میرسه دوساعت فقط زن وبچهمو میبینمبعدش مگه این دولت ازماکارگراخبرنداره،اگه براشون مهم بودکه خیلی وقته کاری انجام داده بودن،درضمن اینجامینویسیدمگه به گوش دولت میرسه ، نگران نباشیدبه این فکرکنیدفقط چجوری باید جواب این ملت بدن،روحانی چقدرحق الناس گردنشه؟ همین دیروزبچه ابتدایی بودیم الان دوتابچه داریم فرداهم قیامته،نگران نباشید،این دنیاهم تموم میشه?

  • ناشناس

    واقعا جای تاسف داره من موندم اون اتاق فکر بالا چطور فکر کرده با این که امسال سال جهش تولید هست اصلا شما مگه فکر

  • .....

    والله حقوقتون کفاف ی نون و سبزی و ماسته پیاز هم نمیشه باش بخوریم.

  • ناشناس

    من راضیم نصف حقوق فیش کارمندا حقوق بگیرم.بابا بخدا ما هم کارگریم قراردادی هستیم میخواییم ی حرفی بزنیم میگن که شما قراردادی هستین.نمیتونین حرف بزنین هر کاری دلشون میخاد میکنن.شما هم ببینم میتونین حقوق ما رو که امیدمون به اونه چیکار کنین

  • ناشناس

    شرایط بعد بحران یعنی هیچی دیگه امسال هم حقوق در کار نیست مثل همیشه کارگر بدبخت و مظلوم باید بمیره

  • ناشناس

    واقعا این دولت نه تدبیر داشت نه امید،تو همه زمینه ها مشکل داشت نه توانست رونق اقتصادی ایجاد کنه ،نه توانست تولید داخلی رونق بده ،نه توانست کنترل بر قیمتها بکنه،و در برجام شکست خورد چون ساده لو بود ،حالا که کارگرو ضعیف دیده میزنه تو سرش

  • مرتضی

    چه جالب از زحمت همین کارگران کارمندان و مردم در رفاه هستند و حقوق از زحمت و درامد زایی همین کارگران حقوق بجیب کارمندان میره تا کی ناحقی؟خدا شاهده و ناظره