کد مطلب: ۴۳۸۳۹۰

حسن روحانی:

امسال، سال افتخار ملت بزرگ ایران بود / سال ۹۸ سال بدون اتکا به نفت بود

امسال، سال افتخار ملت بزرگ ایران بود / سال 98 سال بدون اتکا به نفت بود

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: سال 98 سال افتخار ملت بزرگ ایران بود و دولت همه توان خود را برای کاستن از فشارهای اقتصادی دشمنان بر مردم به کار گرفته است و سال 98 سال بدون اتکا به نفت بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهور ، سال 1398 را سال افتخار ملت بزرگ ایران و سال اقتصاد بدون اتکا به نفت دانست و تاکید کرد: دولت همه توان خود را برای کاستن از فشارهای اقتصادی دشمنان بر مردم بکار گرفته است و طرحهای عظیمی در سال 98 باوجود همه فشارها ، به بهره برداری رسیده و روند افتتاح این طرحها در سال 99 ادامه می یابد.

گزیده‌ای از متن سخنان حسن روحانی را که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منتشر کرده، می‌خوانید:

ـ به نظر من سال 98 که روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کنیم سال افتخار ملت بزرگ ایران بود. در همه زمینه ‌هایی که دشمن تصمیم داشت برای مردم ما پیچیدگی‌هایی را در زندگی‌شان ایجاد کند و در نهایت آنها را در برابر فشار خم کند، مردم ما توانستند از فاجعه، حماسه و از حماسه، پیروزی را بیافرینند.

ـ بخش اقتصاد که همه فشار دشمن در بخش اقتصاد علیه ملت ایران در سال 97 و 98 بود، مردم می‌دانند در سال 98 از اردیبهشت‌ماه، بدترین فشار بر مردم ایران، اقتصاد و صنعت نفت وارد شد. این فشارها علیرغم اینکه بر زندگی مردم عزیز ما شرایط سختی بوجود آورد اما در عین حال موفقیت‌های بزرگی را هم برای ما آفرید.

ـ برای اولین بار در تاریخ ایران، ما در سال 98 توانستیم اقتصاد و بودجه بدون نفت را پشت سر بگذرانیم، سال 98، سال اداره کشور بدون اتکاء به نفت مخصوصاً در بخش بودجه جاری کشور بود.

ـ در سالی که گذشت علیرغم همه فشارها، قهرمانان اقتصادی کشور از دولت و ملت و از همه نهادها و همه آنهایی که در صحنه بودند توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. در این سال از تورم نقطه به نقطه 52 درصد رسیدیم به 25 درصد این یعنی افتخار برای ملت بزرگ ما. در سال 98 آمار 9 ماهه به ما می‌گوید که روند رشد اقتصادی ما مثبت بوده، هم در 3 ماهه اول و دوم و مخصوصاً در 3 ماهه سوم، که هم اقتصاد بدون نفت مثبت است و هم اقتصاد با نفت ما مثبت است. امیدواریم 3 ماهه چهارم هم ارقامی شبیه همان‌ها را داشته باشد و این برای تاریخ ما بسیار اهمیت دارد.

ـ در عین حال ما در سال 98 درمورد حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران، نگذاشتیم یک روز تأخیر بیفتد و آنهایی که کشور را اداره کردند، در دنیا می‌دانند این یعنی چه و دولت چه باری را تحمل کرده که چه یارانه، چه حقوق در روز موعد به مردم پرداخت شود و حتی 24یا 48 ساعت تأخیر نداشته باشد این به معنای قدرت دولت و ملت ما است. بخاطر فشاری که مردم امسال با آن مواجه بودند. 20 درصد حقوق کارمندان را در سال 98 افزایش دادیم و این حقوق را پرداخت کردیم البته کارگران وضع کمی بهتری را در سالی که در پایان آن هستیم دارند و برای سال آینده هم باز افزایش حقوق را هم برای کارمندان و هم کارگران پیش‌بینی کرده ایم.

ـ در حد توان توانستیم فشار را بر مردم کم کنیم، یک بسته حمایتی را برای 60 میلیون جمعیتی که از لحاظ اقتصادی در فشار بیشتری بودند امسال اضافه کردیم و از ماه آبان این بسته حمایتی را پرداخت کرده ایم و ان‌شاء الله سال آینده هم این بسته حمایتی را پرداخت خواهیم کرد.

ـ امسال علاوه بر محصول گندم، محصول برنج هم بی‌نظیر بود و تقریباً ما را در محصول برنج به خودکفایی رساند؛ در بقیه محصولات هم شرایط آب و هوایی و هم شرایطی که تلاش کشاورزان بود، شرایط بهتری داشتیم؛ ان‌شاء الله سال آینده طرح‌های بسیار مهمی را در زمینه آب و کانال‌کشی و در بخش کشاورزی افتتاح خواهیم کرد؛ مخصوصاً در منطقه غرب کشور که مردم در تابستان و در پاییز شاهد این حرکت و افتتاح خواهند بود.

ـ در زمینه نفت و گاز و فرآورده نیز کار بسیار بزرگی در کشور انجام گرفت؛ برای اولین بار تولید گاز به هزار میلیون متر مکعب در روز رسید؛ یعنی از پایان امسال تولید گاز کشور هزار میلیون متر مکعب در روز است؛ این کار عظیم اولین بار در تاریخ ایران است و جزو کشورهای پیشرفته در زمینه تولید گاز خواهیم بود؛ البته در زمینه فازهای پارس جنوبی هم امسال می‌دانید یک رکورد داشتیم؛ همین امسال 6 سکو را تا ماه اسفند به پایان بردیم که بی‌سابقه است.

ـ بانک مرکزی ما برای واردات بیش از 39 میلیارد دلار ارز واگذار کرده و حدود 15 میلیارد، 14.8 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تا امروز پول داده شده است و شما امروز می‌بینید الحمدالله فروشگاه‌های ما، همه ذخایر ما از همه سال بهتر است. ذخایر کالاهای اساسی ما از همیشه بهتر است. این یک افتخار است.

ـ مردم مطمئن باشند که در سراسر ایران هم پزشکی دولتی و هم خصوصی و هم نیروهای مسلح، همه پای کار هستند؛ نقاهت خانه‌ها و بیمارستان‌ها همه پای کار هستند و ان‌شاء الله نخواهیم گذاشت که مردم در اینجا غیر از بیماری و درد و مشکلی که با آن مواجه هستیم با مشکل فوق‌العاده‌ و جدیدی با عنوان نبود تخت و امکانات پزشکی مواجه شوند و ان‌شاء الله خداوند به ما کمک کند که از این مسیر عبور کنیم.

ـ در عین حال از لحاظ اقتصادی هر چه در توان داشتیم برای کسب و کارهایی که شب عید دچار مشکل شدند انجام دادیم؛ برخی از کارگران که در این شب عید دچار مشکل بودند و از همه ضعیف‌تر بودند و جزو اقشار محروم‌تر بودند؛ شناسایی شده و برای 3 میلیون خانواده یک بسته خاصی را برای 4 ماه هم برای اسفند و هم برای 3 ماهه بهار پیش‌بینی کردیم که اولین بسته‌اش دیشب از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان برای این افراد به حساب‌شان واریز شد.

ـ همچنین برای 4 میلیون نفر که به تسهیلات بانکی نیاز داشتند، این تسهیلات بانکی انجام گرفته و همچنین در زمینه تسهیلاتی که باید در زمینه مالیات، بیمه، تأمین اجتماعی و چک‌هایشان و مشکلاتی که داشتند اقدام شده است؛ در بعضی‌از اینها دیدم که گفتند رفتیم بانک و گفتند به ما ابلاغ نشده است؛ این درست است؛ ما تصویب کردیم، مصوبات را دیشب امضاء کردم و به طور طبیعی امروز به دست مردم می‌رسد و این انجام می‌گیرد؛ آنچه به مردم گفتیم انجام خواهد گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    روحانی: یک چیزی شده شما به من نمی گید! چرا همه دنبال ماسک هستند؟!!!

  • ناشناس

    عملکرد دولت امسال با توجه به سیاست های کلی نظام و تحریم ها قابل قبول بود بی انصافی نکنیم

  • ناشناس

    خیلی خوشیالی نکنیم اوضاع خوب نیست