کد مطلب: ۷۵۶۲۳۷

گفتگوی ویژه تلویزیونی رئیس دولت:

رئیسی: دولت سفره مردم را دلاریزه نمی‌کند/ دلار ۲۸۵۰۰ تومانی؛ ملاک همه/ علت «آشوب» پیشرفت دولت است!

رئیسی: دولت سفره مردم را دلاریزه نمی‌کند/ دلار 28500 تومانی؛ ملاک همه/ علت «آشوب» پیشرفت دولت است!

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، امروز با حضور در تلویزیون درباره برخی اقدامات و برنامه‌های کابینه خود سخن گفت. کاهش تورم از 60 درصد به 40 درصد و حفظ ثبات قیمت اقلام سفره مردم ازجمله اظهارات او بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، امشب با حضور در گفتگوی ویژه‌ای در تلویزیون از اقدامات و برنامه‌های کابینه خود سخن گفت.

او در ابتدای سخنان گفت: دولت سیزدهم در شرایطی شروع به کار کرد که بحران کرونا و کسری بودجه کشور را دربر گرفته بود. این دولت کشور را با تورم 60 درصدی تحویل گرفت و به‌رغم تحولات جهانی و منطقه‌ای و مساله اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، توانست این شاخص را به 40 درصد کاهش دهد.

رئیسی: سفره مردم را به دلار گره نمی‌زنیم

وی با اشاره به داشتن ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان ادامه داد: در این سال‌ها بسیاری از اقلام سفره مردم را دلاریزه کرده‌اند و تلاش می‌کنیم وابستگی برخی اقلام اساسی به دلار را کم کنیم تا تغییر قیمت دلار در سفره مردم تاثیری نداشته باشد. خواسته مردم درمورد ثبات قیمت‌ها کاملا منطقی است. بعد از گرانی کالاها قبل از همه ما رنج می‌بریم؛ چیزی که باعث رنج مردم است باعث رنج دولت هم می‌شود.

قیمت ارز آزاد و نیمایی برابر می‌شود

رئیسی با اشاره به تلاش دولت برایی رساندن قیمت ارز بازار آزاد به بازار نیمایی توضیح داد: ارز همه صادرکنندگان باید زیر نظر بانک مرکزی باشد.

او مدعی شد که کسری بودجه سال گذشته از طریق درآمدهای نفتی پرداخت شده است. دولت تلاش جدی کرده است که در سال ۱۴۰۱ دچار کسری بودجه نشود.

کاهش آمار بیکاری و ایجاد 1 میلیون شغل

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به کاهش آمار بیکاری و توفیق دولت در دستیابی به اشتغال‌زایی یک میلیون نفری در سال تأکید کرد: روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم آمار بیکاری ۸.۹ درصد بود و امروز ۸.۲ درصد است. درصد بیکاری به‌ویژه در ۱۱ استان کشور کاهشی شده است.

پرداخت حقوق یک روز هم به تأخیر نیفتاد

او با بیان اینکه امروز یک سال و چند ماه از شروع دولت می‌گذرد اشاره کرد: پرداخت حقوق‌ یک روز هم به تاخیر نیفتاد. یارانه‌ها اصلاح شد. نظام رتبه‌بندی معلمان به اجرا رسید. افزایش حقوق بازنشستگان و اصلاح تعرفه‌های پرستاری اتفاقاتی بود که در این دولت افتاد. افزایش درآمد‌های مالیاتی و فروش نفت منبع پرداخت همین‌ها بود.

وی اضافه کرد: افزایش فروش نفت، افزایش رشد تولید و افزایش اشتغال همان چیزی است که دشمن از دیدن آن عصبی می‌شود.

بهبود 2.6 درصدی رشد اقتصادی

بر اساس اعلام رئیسی قبل از این دولت رشد اقتصادی ۰.۴ درصد بود، اما در پاییز ۱۴۰۱ این رشد به بیش از سه درصد رسید.

قاچاق عامل افزایش قیمت کالاها!

رئیس دولت در پاسخ به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: وضعیت و شرایط موجود برای دولت و ملت قابل قبول نیست و دولت درحال پیگیری و رفع موانع موجود است. متاسفانه در سال‌های اخیر سفره مردم به نرخ دلار وابسته شده است، این اتفاق مثبتی نیست و دولت در حال تلاش برای تغییر بنیاد این مساله است.

وی تشریح کرد: بخشی از افزایش قیمت کالا‌ها به علت قاچاق کالا‌ها به خارج از کشور است. دلیل دیگر خودداری از عرضه توسط تولیدکنندگان به دلیل نوسانات قیمت ارز است. قیمت نهاده‌های دامی که وارداتی است، به دلار ارتباط دارد که این اشکالی در نظام اقتصادی ماست. بدین ترتیب قیمت ۲۸ هزار و 500 تومان برای دلار ملاک همه خواهد بود.

رئیسی در پاسخ به این سوال که اگر به اندازه پیش از تحریم‌ها نفت می‌فروشیم و پول آن نیز وارد کشور می‌شود، چرا دلار رو به گرانی است؟ پاسخ داد: «اغتشاشات» هم کسب‌وکار مردم را دچار مشکل کرد و هم علامت نااطمینانی به بازار داد که در بالارفتن قیمت دلار تاثیر داشت. البته تنها دلیل این نیست، ولی قطعا یکی از جهات موثر بود.

او اعلام کرد: اگر کار تجارت همه با همین قیمت انجام شود، ثبات در بازارها ایجاد می‌شود. افزایش قیمت‌ها مثلا در گوشت قرمز به خاطر قاچاق کالا به کشورهای هم‌جوار است و بخشی از آن به خاطر عدم عرضه است. یعنی به دلیل تورم انتظاری، دام نگه داشته می‌شود و دامداران دام خود را برای افزایش قیمت عرضه نمی‌کنند.

فسادستیزی؛ شرط همکاری با رئیسی

رئیسی درباره کاهش فساد اقتصادی و اداری در کشور گفت: به مردم اطمینان می‌دهم که شرط همکاری با بنده داشتن روحیه ضد فساد و فسادستیزی است. دولت به هیچ عنوان فساد را نخواهد پذیرفت و هر جا از وجود فساد با خبر شود به رفع آن اقدام خواهد کرد.

اینترنت محیط زیست مردم است

رئیسی در پاسخ به تداوم اخلال در اینترنت اعلام کرد: اینترنت به عبارتی محیط زیست مردم است. عدم اخلال در ارتباطات اینترنتی مورد تاکید دولت قرار دارد. پلتفرم‌های خارجی بستری برای ایجاد ناامنی شده بودند. این محیط باید محیطی آرامش‌بخش و تسهیل‌گر امور مردم باشد.

او یادآور شد: ما معتقدیم همان‌گونه که پلتفرم‌های خارجی در کشورهای اروپایی نسبت به اتفاقات در این پلتفرم‌ها پاسخگوست، باید در کشور ما نیز پاسخگو باشند و تا زمانی که پاسخگوی موارد قانونی کشور ما نباشند، محدودیت برطرف نخواهد شد. وزارت ارتباطات هم تلاش خودشان را در جایگزینی پلتفرم‌های داخلی انجام دادند.

وعده ساخت 4 میلیون مسکن پابرجاست

رئسی با اشاره به وعده ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال فعالیت دولت خاطرنشان کرد: وعده دولت در ساخت سالانه یک میلیون مسکن باقی است و در این مسیر مردم، دستگاه‌ها و انبوه‌سازان یاری‌گر دولت خواهند بود.

بر اساس اعلام او در برخی مناطق دولت اعطای زمین، تسهیلات و ساخت را راسأ انجام می‌دهد. در برخی مناطق دولت تعاونی‌ها را با اعطای زمین و تسهیلات تقویت می‌کند و در موارد خودمالکی دولت با اعطای تسهیلات نقش خود را در تولید مسکن ایفا می‌کند.

رئیسی: حجاب قانون است

رئیس دولت سیزدهم به مسأله حجاب هم ورود پیدا کرد و گفت: در بحث حجاب، اولین نکته این است که حجاب دستور اسلام است و قانون کشور، زنان و دختران کشور ما مسلمان و پایبند به قانون و نظام و ارزش‌ها هستند. نگاه دولت در قضیه حجاب، یه نگاه فرهنگی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: بخش فرهنگی و اجتماعی قرارگاه عفاف و حجاب از نظر ما باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شود. دولت مساله عفاف و حجاب را از این جنس می‌داند.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه جامعه تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خب چه فایده که چاپ نمی کنید

  • یه بنده خدای کلافه

    خیلی مزخرفه

  • اواتار

    عجب پیشرفتی داشت کشور.پس اغتشاشات اخیر برای پیشرفت بود.اقای رئیسی من خودم بشما رای دادم وازاین کارم پشیمانم چون مردم واقعا وضعیت خوبی ازهرلحاظ ندارند.اون صندلی لعنتی رو ببوس بذارکنار.مردم دیگه خسته شدند.

  • ناشناس

    حرفهای رئیس جمهورمملکتمون بدرد برنامه های کمدی تلویزیون میخوره اون تیکه پیشرفت که ازهمه خنده دارتر

  • ناشناس

    علت آشوب پیشرفت دولت است ؟ خداوکیلی از همین یک جمله باید به عمق فاجعه پی برد ، یعنی مردم از پیشرفت کشورشان ناراحت هستند ؟!

  • 14/11/1401

    سلام اگرقول بدهدرئیس جمهور
    سکه 350تومانی که احمدی نژادکرد1و500روحانی کردحدود14تومن رئیسی بکند50تومن بهش بازم رای می دم
    صدبارکلا رئیسی

  • ناشناس

    از وزیر کشاورزی پرسیدن چرا گوشت گرونه نون گرونه گفت کالاها راقاچاق میکنن از وزیر نفت پرسیدن چرابنزین گرون کردید گفت قاچاق میشه جلو قاچاقشو بگیریم از وزیر بهداشت پرسیدن چرا دارو گرونه گفت قاچاق میشه از وزیر ارتباطات پرسیدن چرا گوشی گرون کردی اونم گفت از طریق قاچاق وارد کشور میشه باید رجیستری بشه خلصثه قاچاق تحریم شده ورد زبون دولت مردان ما

  • ناشناس

    جناب رییس جمهور محترم,گوشت بره هم شده خاطره براملت دیگه کسی نمیتونه بخره تازه یه قلم کالا از مهرماه کیلوی 160هزار رسید به 340هزارتومن خدایی طلا سکه دلار هم تواین چهار ماه اندی اینقدر رشد نداشت دوبرابر

  • ناشناس

    ای وای وطن وای، وطن معجزه‌ای اقتصادی کو کو آن شکوه واقتدار که هنوز از پس مرگت به گرد پایت نمی رسند جمشید آموزگار کو که بعد رفتن از ایران ریس صندوق جهانی پول بود تا خودش استعفا داد

  • ناشناس

    اگر نمیتوانید کاری برای مردم انجام دهید حداقل حرف نزنید

  • پویا

    عجب
    چقدر ما خوشبختیم و خودمون خبر نداشتیم
    شهر در امن و امان ،مملکت هم گل و بلبل
    مشکل کجا بود؟!